Γιατί το Lada Niva έχει μόνο έναν αερόσακο – και μάλιστα πλευρικό;


Το Lada Niva είναι ένα πολύ ιδιαίτερο 4Χ4 που δεν παύει να μας εκπλήσσει. Εκτός του ότι έχει σπάσει ρεκόρ παραμονής στην παραγωγή, διαθέτει ένα ακόμα στοιχείο που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Είναι εφοδιασμένο με έναν μόνο αερόσακο, ο οποίος όμως δεν είναι μετωπικός, αλλά πλευρικός, τοποθετημένος στην πλευρά του οδηγού!

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 20/8/2022

Το δημοφιλές 4Χ4 Lada Niva έχει καταφέρει να γράψει τα δικά του ρεκόρ, παραμένοντας σε βασικές γραμμές απαράλλαχτο στην παραγωγή για σχεδόν μισό αιώνα. Βλέπετε, και άλλα μοντέλα παρέμειναν στην παραγωγή για μεγάλα χρονικά διαστήματα αλλά όχι με τον τρόπο του Lada Niva που διατήρησε το ίδιο αμάξωμα, την ίδια ανάρτηση, το ίδιο σύστημα μετάδοσης και σχεδόν τον ίδιο κινητήρα από το 1977 που πρωτοπαρουσιάστηκε μέχρι σήμερα. Και παρόλα αυτά το Niva εξακολουθεί να παραμένει ένα από τα πλέον ικανά 4Χ4 όλων των εποχών, διατηρώντας σταθερά και το πλεονέκτημα της χαμηλής τιμής που το έκανε τόσο δημοφιλές και στην Ελλάδα.

Βεβαίως, για να μπορεί να διατεθεί στην αγορά το Lada Niva έπρεπε με κάποιον τρόπο στοιχειωδώς να εκσυγχρονιστεί. Η αποχώρηση της General Motors από τη Ρωσία και η διάλυση της κοινοπραξίας GM-Avtovaz το 2020 έδωσαν τη δυνατότητα στην ιστορική ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία να επαναλανσάρει – υπό γαλλική διοίκηση - το αειθαλές τετρακίνητο, ως Lada Niva Legend – που εξωτερικά τουλάχιστον ήταν σχεδόν αδύνατο να το ξεχωρίσεις από το Niva που πουλιόταν σαν ζεστό ψωμί στη χώρα μας τη δεκαετία του ‘90.

Όμως στο εσωτερικό η εικόνα δεν ήταν το ίδιο γνώριμη. Το σαλόνι ήταν πια τελείως διαφορετικό ενώ μία ακόμα σημαντική αλλαγή είχε γίνει στον τομέα της ηχομόνωσης με την μείωση του θορύβου κατά 3,7 dBA στη φάση της «φουλ» επιτάχυνσης και κατά 2,2 dBA στη κίνηση με σταθερή ταχύτητα έως 120 km/h. Επρόκειτο για τεράστια βελτίωση καθώς έχουμε η στάθμη του ήχου είναι μέγεθος που μεταβάλλεται λογαριθμικά.

Δεν ήταν όμως μόνο αυτό. Το Lada Niva Legend διέθετε επίσης υδραυλικό τιμόνι, air condition, εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα, υπολογιστή ταξιδίου και ανάλογα με την έκδοση κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, συναγερμό και ηχοσύστημα με υποδοχές USB & AUX και δυνατότητα σύνδεσης κινητών συσκευών. Διέθετε επίσης, προς χάριν της ασφάλειας, ABS με EBD, υποβοήθηση πέδησης BAS, υποδοχές ISOFIX - διέθετε ακόμα και το σύστημα εντοπισμού θέσης & ειδοποίησης των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης (πρώτες βοήθειες, πυροσβεστική, αστυνομία) σε περίπτωση ατυχήματος ERA-Glonass.

Στο σημείο αυτό έρχεται η ώρα να μιλήσουμε για την παγκόσμια πρωτοτυπία του Lada Niva: τον ένα και μοναδικό πλευρικό αερόσακο οδηγού, ο οποίος φαίνεται ότι προέκυψε αποκλειστικά και μόνο λόγω της ανάγκης αυτόματης ενεργοποίησης του ERA-Glonass σε περίπτωση ατυχήματος. Βλέπετε τα συστήματα του τύπου αυτού ενεργοποιούνται όταν ανοίξουν οι αερόσακοι – και αερόσακους το Lada Niva δεν είχε, παρά τις λοιπές βελτιώσεις που είδαμε προηγουμένως σε αυτό. Για λόγους που δεν γνωρίζουν ούτε οι Ρώσοι δημοσιογράφοι του ειδικού τύπου, η Avtovaz δεν κατάφερε να τοποθετήσει τους «κλασικούς» μετωπικούς αερόσακους (οδηγού-συνοδηγού) στο Niva. Αντ’ αυτών επελέγη η λύση του πλευρικού αερόσακου οδηγού, που τοποθετήθηκε στο αυτοκίνητο κυρίως για να παίξει το ρόλο του διακόπτη του ERA-Glonass, και λιγότερο για να προστατεύσει τον ίδιο τον οδηγό.

Θέλετε να μάθετε και τη συνέχεια; Η ανάγκη επανέναρξης της παραγωγής του Lada Niva στα μέσα του Ιουλίου, οδήγησε σε μια «απλοποιημένη» έκδοση του Lada Niva Legend χωρίς ABS, χωρίς ERA-Glonass και – σωστά μαντέψατε – χωρίς τον μοναδικό πλευρικό αερόσακο οδηγού. Ενώ λίγο μετά, στις αρχές Αυγούστου η Avtovaz ανακοίνωνε ότι το Niva (όπως και το άγνωστο στην Ελλάδα επιβατικό Lada Granta) θα έβγαιναν από το εργοστάσιο και πάλι με το σύστημα εντοπισμού θέσης και ειδοποίησης των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης ERA-Glonass – με τη διαφορά ότι τώρα η ενεργοποίηση του συστήματος θα έπρεπε να γίνεται χειροκίνητα!

Αντιλαμβάνεστε ότι η «απλοποίηση» του Niva έχει να κάνει με τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας που οφείλεται τόσο στην παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών, όσο και στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι το Lada Niva Legend στην απλοποιημένη του μορφή κοστίζει 806.900 ρούβλια (€ 13.100) - μόνο 12.000 ρούβλια (195 ευρώ!) λιγότερα από ό,τι η "κανονική" έκδοση του εφοδιασμένου με όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας Lada Niva Classic. Η διαφορά τιμής σίγουρα δεν μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για την επιλογή της «απλοποιημένης» έκδοσης του μοντέλου, αφού τελικά η διαθεσιμότητα είναι αυτή που καθορίζει τις επιλογές του αγοραστικού κοινού. Πάντως με την τιμή αυτή το Lada Niva θα μπορούσε να πουληθεί με μεγάλη επιτυχία ξανά και στην χώρα μας. Ωστόσο ο παλαίμαχος βενζινοκινητήρας 1.7 / 82 PS δεν διακρίνεται για τις οικολογικές του επιδόσεις…