Κινητήρες V12: Οι 5 λόγοι που οδηγούν στην εξαφάνισή τους


Ως άλλοι «δεινόσαυροι», μετά από πολλές δεκαετίες λαμπρής πορείας στο χώρο της αυτοκίνησης, οι V12 οδεύουν προς τον αφανισμό. Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι για αυτή την εξέλιξη;

  • KEIMENO: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ
  • 26/1/2022

Πλέον είναι απολύτως ξεκάθαρο... Οι ημέρες που μετρούν οι V12 κινητήρες είναι μετρημένες, αφού οι επιταγές της σύγχρονης εποχής δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τα βασικά χαρακτηριστικά τους. Αυτό έχει ως συνέπεια οι κατασκευάστριες εταιρείες να προχωρούν στην κατάργησή τους, με την τελευταία που μπήκε στο… χορό να είναι η BMW ανακοινώνοντας την απόφασή της πριν από λίγες ημέρες.

Πριν αναλύσουμε όμως τους βασικούς λόγους για αυτή την εξέλιξη ας ρίξουμε μια ματιά στην ιστορία. H ονομασία τους προήλθε από τη διάταξη των κυλίνδρων (ακολουθούν το σχήμα V) σε συνδυασμό με τον αριθμών των πιστονιών. Η συγκεκριμένη διάταξη διακρίνεται διαχρονικά για την αρμονική λειτουργία τού κινητήρα χωρίς να χρειάζεται η παρουσία αξόνων εξισορρόπησης.

Ο πρώτος V12 κατασκευάστηκε στις αρχές του περασμένου αιώνα και σύμφωνα με τα στοιχεία χρησιμοποιήθηκε από ένα custom made αγωνιστικό, που συμμετείχε σε αγώνα στο Brooklands της Αγγλίας, το 1913. Κάτοχος ήταν ο μηχανικός Louis Coatalen o οποίος εκείνη την εποχή δούλευε για την βρετανική Sunbeam. Έκτοτε, ο V12 χρησιμοποιήθηκε ευρέως τόσο σε αυτοκίνητα, όσο σε αεροπλάνα και σκάφη.

Οι εποχές, ωστόσο, άλλαξαν και πλέον όταν κάποιος ακούει για τον V12, το μυαλό του πηγαίνει συνειρμικά στις επιπτώσεις του στο περιβάλλον και στην υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Όχι άδικα μιας και αυτές είναι οι βασικές αιτίες της σταδιακής εξαφάνισής του. Όμως, δεν είναι και οι μοναδικές. Διαβάστε παρακάτω όλους τους λόγους για τους οποίους οι V12 βρίσκονται ένα βήμα πριν μπουν για πάντα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας της αυτοκίνησης.

Η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων

Αυτοί οι δύο παράγοντες είναι προφανώς αλληλένδετοι. Οι V12 καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμου και αυτό από μόνο του είναι ένα μεγάλο μειονέκτημα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς τις όλο και αυξανόμενες τιμές των καυσίμων (βεβαίως, όσοι μπορούν να αποκτήσουν ένα όχημα με τέτοιο κινητήρα δεν νοιάζονται ιδιαίτερα για το κόστος ανεφοδιασμού).

Αυτή η «δίψα» για καύσιμο έχει ως αποτέλεσμα τις υψηλές εκπομπές ρύπων, οι ποσότητες των οποίων δύσκολα μπορούν να συμβαδίσουν με τα όλο και πιο αυστηρά κριτήρια που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης. Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που η δύναμη των V12 μπορεί να έρθει εύκολα και μέσα από λιγότερους κυλίνδρους, τόσο με τη βοήθεια ηλεκτροκινητήρων όσο και με τους υπερσυμπιεστές.

Τα μεγάλα πλεονεκτήματά τους δεν είναι πλέον τόσο δυσεύρετα

Οι φανατικοί των V12 μπορούν να απαριθμήσουν πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλα σύνολα και το δίκιο τους είναι… βουνό στα περισσότερα από αυτά. Τα βασικότερα είναι η δύναμη, ο εκλεπτυσμένος ήχος και το πρεστίζ που προσδίδουν σε κάθε όχημα που κινούν.

Η απάντηση στη δύναμη έρχεται πλέον μέσα από τους ηλεκτροκινητήρες που απογειώνουν τη μέγιστη ισχύ ενός σύγχρονου αυτοκινήτου, έχοντας την δυνατότητα να την ανεβάσουν σε δυσθεώρητα ύψη. Την ίδια στιγμή αυτοί είναι απολύτως αθόρυβοικαι δεν δημιουργούν κραδασμούς αφού δεν υπάρχουν κινούμενα μέρη όπως αυτά στις ΜΕΚ. Από την άλλη, η… γλυκιά μελωδία των V12 η οποία απογειωνόταν με την τοποθέτηση ενός αγριεμένου συστήματος εξάτμισης, είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να βρει κάποιος την επόμενη μέρα και είναι δεδομένο ότι η απουσία της θα προκαλέσει νοσταλγία.

Το μέγεθος δημιουργεί προβλήματα

Οι V12 χρειάζονται ένα… οικόπεδο για να τοποθετηθούν. Μπορεί στο μήκος να μην υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με κινητήρες λιγότερων κυλίνδρων, στο πλάτος όμως τα δεδομένα αλλάζουν και ο απαιτούμενος χώρος μεγαλώνει αρκετά, ιδίως αν συνδυάζεται με tubro.

To να δημιουργήσεις μια πλατφόρμα ικανή να φιλοξενήσει έναν V12 σημαίνει ότι όταν χρησιμοποιηθεί η ίδια βάση για μικρότερους κινητήρες, μεγάλο μέρος της θα μείνει αναξιοποίητο. Προκειμένου να δικαιολογηθεί  μια τέτοια πρακτική θα πρέπει οι πωλήσεις του συγκεκριμένου V12 οχήματος να είναι υψηλές ώστε να έρθει το προσδοκώμενο κέρδος για την εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανία.

Όμως τα σημερινά οικονομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα δεν προσφέρονται για τέτοιου είδους εγχειρήματα οπότε οι εταιρείες, στην πλειονότητά τους, προτιμούν να αφήσουν εκτός κάδρου τη συγκεκριμένη επιλογή.

Η στοχοποίηση από τη φορολόγηση

Τα αυτοκίνητα με V12 κινητήρες έχουν γίνει τα εύκολα θύματα της φορολογικής πολιτικής που ακολουθούν (επίσης) στην πλειονότητά τους τα ευρωπαϊκά κράτη, όπου σύμφωνα με τον κυβισμό και τις εκπομπές ρύπων τοποθετούνται σε δυσμενή θέση.

Σκεφτείτε ότι αν κάθε κύλινδρος έχει χωρητικότητα 500 cc τότε συνολικά έχουμε στην καλύτερη περίπτωση ένα αυτοκίνητο που φτάνει τα 6.000 cc, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην φορολόγηση του κατόχου (βεβαίως, όχι πως ανησυχεί ιδιαίτερα αυτός για κάτι τέτοιο). Την ίδια στιγμή οι κανονισμοί που εφαρμόζονται σε αρκετές αγωνιστικές διοργανώνεις, που δεν λαμβάνουν τόσο σοβαρά υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, έχουν προχωρήσει στην απαγόρευση της χρήσης V12 κινητήρων.

Το υψηλό κόστος συντήρησης

12 μπουζί, 48 βαλβίδες, δύο κυλινδροκεφαλές και πάει λέγοντας…. Τα μηχανικά μέρη ενός V12 είναι τα περισσότερα που μπορεί να συναντήσει κάποιος σε κινητήρα αυτοκινήτου και απαιτούν ένα καλά καταρτισμένο σχέδιο συντήρησης, που είναι σημαντικό να πραγματοποιείται στην ώρα του. Φυσικά δεν αναφέρουμε καν τα «απρόοπτα» τα οποία αναγκάζουν τον ιδιοκτήτη να βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οι μάντρες με τα μεταχειρισμένα έχουν γεμίσει τα τελευταία χρόνια με V12 «θηρία» τα οποία δύσκολα προσελκύουν τον επόμενο αγοραστή τους, παρά τις πολύ χαμηλές τιμές με τις οποίες πωλούνται.