Special Drive: Οδηγούμε τα μοναδικά Honda Insight (1999) και Honda e


Σχεδόν είκοσι χρόνια χωρίζουν το πρώτο Honda Insigt με το Honda e. Χρονικό διάστημα στο οποίο όλα άλλαξαν σε σημαντικό βαθμό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Όλα; Μάλλον, όχι. Στην ιαπωνική εταιρεία, δεν μεταβάλλουν τις βασικές αρχές τους. Απλά, προσαρμόζουν την εκάστοτε εποχή σε αυτές.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, ΑΡΧΕΙΟ.
  • 20/2/2022

«Έχουμε μόνον ένα μέλλον και αυτό θα αποτελείται από τα όνειρά μας, εάν έχουμε το κουράγιο να προκαλέσουμε τη συμβατικότητα».

Τα παραπάνω λόγια του Soichiro Honda, ενός από τους πλέον εμβληματικούς ανθρώπους στην ιστορία της αυτοκίνησης, είναι χαρακτηριστικά του τρόπου που σκεφτόταν και έδρασε στην επαγγελματική και επιχειρηματική δραστηριότητά του, της έμπνευσης που μετέδωσε στους συνεργάτες και της παρακαταθήκης που άφησε στους επιγόνους του.

Ο Soichiro Honda ήταν ένας κανονικός, ένας κοινός άνθρωπος, όπως όλοι μας. Όμως, δεν ήταν καθόλου τυχαίος. Με λίγους μπορεί να συγκριθεί γι’ αυτά που δημιούργησε, όχι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά σε όλους τους τεχνολογικούς κλάδους.

Η «αυτοκρατορία» που φέρει το όνομά του πάντα θεωρείται ως η εταιρεία που προσφέρει κάτι διαφορετικό, ξεχωριστό, υπερκείμενο των υπόλοιπων οχημάτων, για να παραμείνουμε στα καθ’ ημάς. Όπως αυτά τα δύο που βλέπουμε να στέκονται το ένα πλάι στο άλλο. Το Honda Insight και το Honda e.

Ταξιδιώτης στον χρόνο

Το μπλε, αεροδυναμικό αυτοκίνητο εμφανίστηκε μπροστά μας απρόσμενα. Μοιάζοντας σαν να διέσπασε τον χωρόχρονο και να επιβεβαίωσε τη θεωρία ότι είναι εφικτό το ταξίδι σε αυτόν, πέρασε επιδεικτικά από μπροστά μας. Σχεδόν όλοι οι παρευρισκόμενοι σταμάτησαν ό,τι έκαναν και βάλθηκαν να το κοιτούν.

Οι περισσότεροι, μη γνωρίζοντας ή μη ενθυμούμενοι πλέον, προσπάθησαν να καταλάβουν ποιο είναι αυτό το «σύγχρονο μοντέλο». Μάταιος και επιπόλαιος αυτός ο προσδιορισμός. «Αυτό» είναι ένα Honda Insight, ένα αυτοκίνητο που παρουσιάστηκε το 1999, αλλά παραμένει επίκαιρο ακόμα και σήμερα. Τολμούμε να πούμε ότι αυτό θα ισχύει και στα χρόνια που θα έρθουν.

Για να καταλάβουμε το τι ήταν και τι εξακολουθεί να είναι το Insight, πρέπει να το τοποθετήσουμε στην εποχή του, προς τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Την περίοδο όπου οι Ευρωπαίοι ασχολούνταν κατά κύριο λόγο με συγχωνεύσεις εταιρειών, με «τεστ ταράνδου» και με μια μανιώδη λατρεία για τη δημιουργία οχημάτων νέων κατηγοριών, δημιουργώντας «χώρο» και αντίστοιχα αυτοκίνητα (συχνά, πρωτόγνωρα για την ιστορία τους), τα οποία εντάσσονταν σε αυτές.

Τότε που οι αμερικανικές εταιρείες του κλάδου (κατά κύριο λόγο, οι ονομαζόμενες «Big Three») είχαν ξεπεράσει την ύφεση της προηγούμενης (του 1980) και είχαν αποδυθεί σε μια έντονη προσπάθεια να αποκτήσουν όποια ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είχε οικονομικό πρόβλημα. Τότε που οι Ιάπωνες έθεταν τα θεμέλια για την καινούργια τεχνολογική, κατασκευαστική και εμπορική περίοδο, η οποία θα υιοθετούνταν δεκαετίες μετά και την οποία προσδιορίζουμε με τον νεολογισμό «εξηλεκτρισμός».

To 1997, η Honda θα παρουσιάσει στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκυο το πρωτότυπο J-VX το οποίο ήταν το προοίμιο του Insight. Το μοντέλο παραγωγής δεν άλλαξε σημαντικά σε σχήμα και σχεδίαση, καθώς διατηρήθηκε η αρχική μορφή του. Το αμάξωμα του διθέσιου οχήματος είχε σχεδιαστεί ώστε να έχει πολύ μικρό συντελεστή οπισθέλκουσας, ο οποίος ήταν μόλις 0,25.

Η τιμή αυτή ήταν η μικρότερη σε όχημα παραγωγής στην εποχή του και παραμένει δύσκολο να επιτευχθεί ακόμα και σήμερα. Για να το καταφέρουν αυτό, οι μηχανικοί της εταιρείας μείωσαν κατά 110 mm το πίσω μετατρόχιο σε σχέση με το εμπρός (1.325 mm έναντι 1.435 mm, αντίστοιχα).

Το αμάξωμά του είναι αλουμινένιο, ώστε να διατηρηθεί όσο το δυνατόν χαμηλότερα το βάρος, και καλύπτει τους πίσω τροχούς, ώστε να μειώνεται η αεροδυναμική αντίσταση. Το ίδιο υλικό, όπως και πλαστικό, είχε χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο και στο αυτοκίνητο γενικότερα, για είναι όσο το δυνατόν ελαφρύτερο γίνεται.

Οι διαστάσεις του Insight είναι 3.945 mm μήκος, 1.695 mm πλάτος και 1.355 mm ύψος, ενώ το μεταξόνιό του φτάνει στα 2.400 mm.

Την πρώτη χρονιά της παραγωγής του εφοδιάζονταν με μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων και το βάρος του οχήματος ήταν 838 kg χωρίς σύστημα κλιματισμού και 852 kg με αυτό. Από το 2000, η Honda διέθετε το αυτοκίνητο στην αγορά και με κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (CVT). Σε αυτή την εκδοχή του το βάρος αυξήθηκε στα 891 kg, σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η εταιρεία.

Από το ΙΜΑ στο BEV

Το Insight είχε το πρώτο υβριδικής διάταξης κινητήρα τεχνολογίας «Integrated Motor Assist» («IMA»), το οποίο αποτελούνταν από έναν τρικύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 995 cc μέγιστης ισχύος 68 PS/5.700 rpm και έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα ισχύος 13 PS. Η συνδυαζόμενη μέγιστη ισχύς του συστήματος ήταν 76 PS και η μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή 113 Nm/1.500 rpm.

Το σύστημα ήταν παράλληλης διάταξης, δηλαδή ο ηλεκτροκινητήρας (μόνιμου μαγνήτη) δεν μετέδιδε κίνηση στους τροχούς, αντιθέτως συνέδραμε τον βενζινοκινητήρα όταν απαιτούνταν ή λειτουργούσε ως γεννήτρια για την αποθήκευση ενέργειας στη συστοιχία μπαταριών νικελίου υδριδίου μετάλλου που βρισκόταν τοποθετημένη πίσω από τις δύο θέσεις. Αυτή αποτελούνταν από 120 στοιχεία τάσης 1,2 Volt έκαστο και είχε ενεργειακή χωρητικότητα 0,936 kWh. Ο ηλεκτροκινητήρας ήταν μικρός σε διαστάσεις, βρισκόταν προσαρμοσμένος στην άκρη του τρικύλινδρου κινητήρα και είχε μήκος μόλις έξι εκατοστά.

Στόχος της Honda ήταν να επιτύχει όσο το δυνατόν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Στις ΗΠΑ, στις οποίες διατέθηκε αρχικά το αυτοκίνητο, για την έκδοση με το μηχανικό κιβώτιο και χωρίς κλιματισμό η μέση τυποποιημένη κατανάλωση (κατά την «Environmental Protection Agency») ήταν 70 mpg (3,4 L/100 km) στον αυτοκινητόδρομο και 61 mpg (3,9 L/100 km). Για την έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο CVT και με σύστημα κλιματισμού, οι αντίστοιχες τιμές ήταν 4,1 L/100 km στον αυτοκινητόδρομο και 4,2 L/100 km εντός πόλης. Σίγουρα, είχε κερδίσει το ενδιαφέρον, τότε.

Κάνουμε ένα άλμα στον χρόνο και από την τελευταία χρονιάς της προηγούμενης χιλιετίας μεταφερόμαστε στο 2017. Τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς, η Honda θα παρουσιάσει στη Φρανκφούρτη το Urban EVConcept, ένα πρωτότυπο που έδειχνε την επόμενη εμπορική κίνησή της. Μας προετοίμασε για το Honda e, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο τεχνολογίας BEV στην γκάμα της, το οποίο εμφανίστηκε στην αγορά το 2020.

Ένα όχημα πόλης που ξεχωρίζει από τα «ανθρωπόμορφα» χαρακτηριστικά του στη μάσκα και στο πίσω μέρος, από τη διαμόρφωση του ταμπλώ του και από την τεχνολογία του. Για μία ακόμα φορά, οι άνθρωποι της εταιρείας θα έκαναν τα πράγματα με τον δικό τους τρόπο. Το Honda e διακρίνεται για την απλότητα που απορρέει μέσα από τη βαθύτατη ανάλυση και τη φιλοσοφημένη προσέγγιση ενός δημιουργήματος. Ακόμα και τα μειονεκτήματά του θαρρείς ότι υπάρχουν σκόπιμα για να συμπληρώνουν την εικόνα του, όχι να την αποδυναμώνουν ή (ακόμα χειρότερα) να την αποδομούν.

Για να παραθέσουμε λίγα τεχνικά στοιχεία, το Honda e έχει μπαταρίες ιόντων λιθίου ονομαστικής χωρητικότητας 35,5 kWh και διατίθεται σε δύο εκδόσεις αναφορικά με τη μέγιστη ιπποδύναμη του ηλεκτροκινητήρα του 136 PS και 154 PS, αντίστοιχα. H μέγιστη ροπή του είναι ίδια και στις δύο περιπτώσεις: 315 Nm.

Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες χαμηλά στο πάτωμα του οχήματος, ώστε να διατηρηθεί αντίστοιχα χαμηλά το κέντρο βάρους του. Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος και κινεί τους εκεί τροχούς, μια συνειδητή επιλογή των ανθρώπων της Honda για δύο λόγους: ο πρώτος έχει να κάνει με την κατανομή του βάρους εμπρός-πίσω και –σύμφωνα με την εταιρεία– πλησιάζει το ιδανικό 50:50.

Ο δεύτερος αφορά στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Καθώς πρόκειται για όχημα πόλης, είναι απαραίτητο να έχει μικρό κύκλο στροφής και να προσφέρει ικανοποιητικό χώρο για τους επιβάτες του. Αυτό ισχύει και για τα δύο ζητούμενα. Βεβαίως, η τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος έχει περιορίσει σχετικά το πορτμπαγκάζ, αλλά αυτό είναι επαρκές για την κατηγορία τού αυτοκινήτου.

Η ιδιοτυπία της Honda, όταν πρόκειται να παρουσιάσει ένα όχημα που να διαφέρει, έγκειται στις πολλές οθόνες στο ταμπλώ, στις μικρές κάμερες που υπάρχουν στη θέση των εξωτερικών καθρεφτών και στη διαμόρφωση των χώρων για μικροαντικείμενα. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που ξεφεύγει από την τυπική εικόνα και τον τυπικό ρόλο ενός μέσου μεταφοράς και αποσκοπεί να δίδει μια κάποια αίσθησης οικιακής άνεσης, τουλάχιστον στους συνεπιβάτες.

Για το Insight

Η ιστορία του συγκεκριμένου Insight έχει εκείνη την υπέροχη μοναδικότητα που προσδιορίζει τη σχέση ενός οικογενειάρχη με κάποιο αυτοκίνητο. Οι δρόμοι τους δεν θα είχαν συναντηθεί ποτέ, εάν δεν υπήρχε αυτή η θεάρεστη περιέργεια, αυτή η αγνή ικανότητα της παιδικής ψυχής να αναγνωρίζει ό,τι χρειάζεται και ό,τι αξίζει, εντέλει.

«Μπαμπά, τι είναι αυτό;» ρώτησε ο μικρός από το πίσω κάθισμα, δείχνοντας με το χεράκι του ένα «παράξενο» όχημα, καθώς προσπερνούσαν τον τράκτορα με την πλατφόρμα στην οποία αυτό ήταν φορτωμένο, στον δρόμο προς κάποια αντιπροσωπεία. Ο μπαμπάς το είδε και αποφάσισε να μάθει, ικανοποιώντας την περιέργεια του παιδιού, αλλά και τη δική του. Αυτή η σκόπιμη αλλαγή πορείας είχε ως αποτέλεσμα τη συνάντησή τους. Το Honda Insight, το αυτοκίνητο που εντυπωσίασε τον μικρό, είχε βρει τον ιδιοκτήτη του...

Το γεγονός διαδραματίστηκε στις ΗΠΑ, εκεί όπου η Honda διέθεσε το πρώτο «υβριδικό» μοντέλο της για να δοκιμάσει την τεχνολογία σε πραγματικές συνθήκες. Το εν λόγω όχημα αγοράστηκε το 2000 και ο ιδιοκτήτης τού εν λόγω αυτοκινήτου το χρησιμοποιεί ανελλιπώς επί είκοσι ένα χρόνια έκτοτε. Επιτυχημένος Έλληνας επιχειρηματίας, από τους πρωτοπόρους στον κλάδο που δραστηριοποιείται, είναι ένας άνθρωπος που ξέρει τι θέλει. Και το Honda Insight είναι ένα αυτοκίνητο που επιλέγει να το χρησιμοποιεί στις καθημερινές μετακινήσεις του.

Είναι η περίπτωση διασύνδεσης μεταξύ ανθρώπου και οχήματος η οποία βασίζεται σε όσα μπορεί να προσφέρει αυτό στον ιδιοκτήτη του, χωρίς να τον κουράζει χωρίς να τον κάνει να δυσανασχετεί, χωρίς να τον έχει προβληματίσει. «Τόσα χρόνια δεν έχει πάθει τίποτα, δεν έχει πάει στο συνεργείο ούτε μία φορά, πέραν της τακτικής συντήρησης. Εκτός από μία φορά που χρειάστηκε να αλλάξει η ηλεκτρονική μονάδα, κι αυτό επειδή το ζήτησε η εταιρεία», θα μας πει. Κι αυτή η αλλαγή έγινε επειδή το επιδίωξαν από τη Honda για να συλλέξουν τις πληροφορίες και να αξιολογήσουν τα δεδομένα που εμπεριέχονταν, έως τότε, σε αυτήν.

Το Insight παραμένει σύγχρονο και προκαλεί εντύπωση ακόμα και στις ημέρες μας. Όχι μόνον αναφορικά με τη σχεδίαση του αμαξώματός του, αλλά και σε ό,τι αφορά στο εσωτερικό του. Ο πίνακας οργάνων με τις ψηφιακές ενδείξεις είναι ευανάγνωστος και ο οδηγός έχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται εμπρός του. Η εικόνα και η γενικότερη διαμόρφωση του ταμπλώ ακολουθεί την πρακτική και τη συνήθεια που επικρατούσε σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα πριν.

Όμως, αισθάνεσαι άνετα και οικεία από την πρώτη στιγμή που θα μπεις στο αυτοκίνητο. Τα πλαστικά και η επένδυση παραμένουν καλά, οι διακόπτες είναι σχετικά λίγοι σε αριθμό και τοποθετημένοι κοντά στα χέρια του οδηγού, η ορατότητα ικανοποιητική. Η πρακτική της Honda να τοποθετεί κρύσταλλο και στο κάθετο μέρος της πίσω πόρτας συμβάλλει σε αυτό και προσθέτει χαρακτηριστικά στο στυλ του οχήματος.

Κάθεσαι χαμηλά και ρυθμίζεις εύκολα τη θέση οδήγησης. Το αυτοκίνητο είναι ευκολοδήγητο και καταλαβαίνεις ότι είναι ελαφρύ σε κάθε περίπτωση. Παρά το γεγονός ότι έχει διανύσει περισσότερα από 115.000 μίλια (δηλαδή, περισσότερα από 185.000 km) παραμένει συγκροτημένο. Το υβριδικό σύστημα και το CVT κιβώτιο φροντίζουν να αποκτά γρήγορα ταχύτητα και να τη διατηρεί με ευκολία.

Θέμα κατασκευαστικής φιλοσοφίας

Πλάι του, το Honda e μοιάζει σαν να είναι ένα… crossover, κυρίως λόγω του συγκριτικά μεγαλύτερου ύψους του. Το ηλεκτρικό μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας είναι μικρότερο σε μήκος από το Insight (κατά 5,1 cm), αλλά έχει μεγαλύτερο πλάτος (κατά 5,7 cm), ύψος (κατά 15,7 cm) και μεταξόνιο (κατά 13,8 cm). Το καινούργιο μοντέλο είναι το «επόμενο βήμα» στην τεχνολογική εξέλιξη για την τεχνολογία κίνησης των αυτοκινήτων και την προστασία του περιβάλλοντος από τους εκπεμπόμενους ρύπους και διοξειδίου του άνθρακα.

Στην παράθεσή τους δεν μπορείς παρά να καταλάβεις ότι το αποτέλεσμα, δηλαδή ο τρόπος που υλοποιήθηκαν τότε και τώρα, έχουν ως τελικό στόχο τον άνθρωπο. Όχι μόνον ως οδηγό ή ως συνεπιβάτη, αλλά και σε ένα πιο ουσιαστικό επίπεδο. Σε αυτό που ορίζεται από τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες, όπως και από αυτές που επιτάσσουν η οικονομία και η επιλεγμένη πολιτική. Ο άνθρωπος θα επηρεαστεί από αυτές, θα προσαρμοστεί και θα προσαρμόσει το τεχνολογικό περιβάλλον σε ό,τι είναι επίκαιρο κάθε φορά.

Στη Honda ακολουθούν τον δρόμο τους προς αυτόν τον κανόνα με τρόπο που να μοιάζει «αντισυμβατικός». Βεβαίως, πλέον, αυτό δεν μπορεί να γίνει με την παρουσίαση μιας απρόσμενης καινοτομίας που συνέβαινε στο παρελθόν, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναπτύξει έναν ανταγωνισμό σε πολύ υψηλό επίπεδο και οι τεχνολογίες αλληλοσυμπληρώνονται. Όμως, τα στελέχη της δείχνουν να εφαρμόζουν την ρήση του θρυλικού ιδρυτή της εταιρείας, ο οποίος είχε πει: «Εάν κατασκευάσεις ένα ανώτερο προϊόν, ο κόσμος θα το αγοράσει».

Ευχαριστούμε ολόθερμα τον κ. Ν.Μ., ιδιοκτήτη του Honda Insignt για την αρωγή του στη δημιουργία αυτού του θέματος.