JAC Yiwei: Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρίες νατρίου είναι εδώ


Οι μπαταρίες νατρίου έρχονται για να γίνουν μια λύση χαμηλού κόστους που θα προωθήσει τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων στις μάζες. Δείτε ποιο είναι το πλεονέκτημα και ποιο το μειονέκτημά τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/2/2024

Μπορεί οι μπαταρίες λιθίου, στις διάφορες εκδοχές τους, να έχουν αποτελέσει τη μοναδική επιλογή για όλους τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο, στην προσπάθεια μείωσης του κόστους αποθήκευσης της ενέργειας, οι αναζητήσεις δεν έχουν σταματήσει.

Έτσι, στην Κίνα ξεκίνησε η παραγωγή ενός μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου εφοδιασμένου με μπαταρίες ιόντων νατρίου, με τα σήματα της εταιρείας Yiwei, η οποία είναι, από τη μια, μέλος του μεγάλου ομίλου της JAC και, από την άλλη, ανήκει κατά 75% στη γερμανική Volkswagen. Σημειώστε ότι οι Γερμανοί κατέχουν, επίσης, το 50% της JAC (το άλλο 50% ανήκει στο κινεζικό κράτος) έχοντας για τον σκοπό αυτό επενδύσει 1,0 δις ευρώ (!), γεγονός που δείχνει τη δυναμικότητα και του κινεζικού γκρουπ, αλλά και της ίδιας της τεχνολογίας που λανσάρεται τώρα με τη μορφή του κίτρινου αυτοκινήτου το οποίο βλέπετε στις φωτογραφίες.

Το Yiwei, το οποίο προήλθε από ένα άλλο μοντέλο της JAC, το Sehol e10X, διαθέτει μπαταρία ιόντων νατρίου χωρητικότητας 25 kWh (σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα), με ενεργειακή πυκνότητα 120 Wh/kg και δυνατότητα ταχείας φόρτισης 10% - 80% σε 20’, ικανή να του προσφέρει αυτονομία 252 km. Οι κυψέλες της μπαταρίας προέρχονται από την εταιρεία HiNa Battery – μια εταιρεία τεχνολογίας με έδρα το Πεκίνο, συνδεδεμένη με το Ινστιτούτο Φυσικής της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών. Οι κυλινδρικές αυτές κυψέλες εντάσσονται στην τεχνολογία UE (Unitized Encapsulation) της JAC, η οποία διακρίνεται για την κυψελωτή της δομή. 

Η UE της JAC είναι παρόμοια με την μπαταρία Blade της BYD, η οποία χρησιμοποιείται σε ηλεκτρικά οχήματα των εταιρειών Toyota, Kia και Ford. Μπορεί, επίσης, να συγκριθεί με την τεχνολογία CTP (cell-to-pack) της CATL. Χαρακτηριστικό της είναι πως όλα τα χωριστά στοιχεία, σε μια συστοιχία που συνθέτει εντέλει την μπαταρία του οχήματος, καλύπτονται γύρω-γύρω με αυτοεπιπεδούμενη θερμική αγώγιμη κόλλα χαμηλού βάρους, με αποτέλεσμα η περιοχή ανταλλαγής θερμότητας των μπαταριών να είναι κατά 14 φορές μεγαλύτερη από αυτή μιας «τετράγωνης».

Αυτό το στοιχείο έρχεται να εξαλείψει το πρόβλημα της υψηλής θερμοκρασίας που χαρακτήριζε τις μπαταρίες νατρίου, οι οποίες, πέραν του μειωμένου κόστους, διαθέτουν το πλεονέκτημα της καλύτερης απόδοσης σε χαμηλές θερμοκρασίας, αλλά και το μειονέκτημα της μικρότερης ενεργειακής πυκνότητας. Κάτι που συνεπάγεται μεγαλύτερο όγκο για ίδια χωρητικότητα σε kWh.

Ο ρόλος, λοιπόν, που καλούνται να παίξουν στο μέλλον οι νέες μπαταρίες φαίνεται από μια χαρακτηριστική δήλωση του Xia Shunli, Πρόεδρου της Yiwei: «Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου θα γίνουν ένας σημαντικός τύπος μπαταρίας, συμπληρωματικός προς τις μπαταρίες λιθίου (LFP) και μια λύση χαμηλού κόστους που θα προωθεί τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων στις μάζες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Μπορούν οι μπαταρίες υδρογόνου να αποτελέσουν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης;

Πόσες μπαταρίες AA χρειάζονται για να βάλετε μπρος το αυτοκίνητό σας (video)

Να τι συμβαίνει στις μπαταρίες των EV μετά το τέλος της ζωής τους (video)