Αποκάλυψη: Μπαίνουν διόδια στο κέντρο της Αθήνας για τα παλιά, ρυπογόνα οχήματα!


Το υπουργείο Μεταφορών κινείται στα πρότυπα αρκετών ευρωπαϊκών χωρών και ετοιμάζεται να δημιουργήσει «Ζώνες Χαμηλών Ρύπων» στο κέντρο της πρωτεύουσας, προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση και να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.

  • 1/4/2024

Μετά από πολυετείς ζυμώσεις, προτάσεις, συζητήσεις, διαφωνίες, ακόμα και δημόσιες διαβουλεύσεις, η Κυβέρνηση πήρε την απόφαση: Η είσοδος στο κέντρο της Αθήνας θα απαιτεί την καταβολή διοδίων!

Η εφαρμογή διοδίων στο κέντρο της πρωτεύουσας δεν αποτελεί ελληνική καινοτομία. Υπάρχουν αρκετές ευρωπαϊκές - και όχι μόνο - πόλεις, όπως το Λονδίνο, η Στοκχόλμη και το Μιλάνο, που τα έχουν επιβάλει εδώ και αρκετά χρόνια, ενώ και το Γκέτεμποργκ έχει δημιουργήσει «Ζώνες χαμηλών ρύπων», η είσοδος στις οποίες απαιτεί την καταβολή τιμήματος. Παράλληλα, υπάρχουν αρκετές ακόμα που είναι έτοιμες να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Στόχος του επικείμενου μέτρου είναι η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της Αθήνας, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αλλά και της ηχορύπανσης. Οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι με αυτό τον τρόπο θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στην πρωτεύουσα, η υγεία των κατοίκων από τις μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και θα προστατευθούν τα ιστορικά κτίρια της πόλης.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάτι ανάλογο είχε προτείνει στο παρελθόν ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ενώ από τον Μάιο του 2023, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχε καταθέσει σε δημόσια διαβούλευση το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, που εκπονήθηκε σε συνεργασία με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Σε αυτό προτείνονταν η δημιουργία αστικών διοδίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη - και αργότερα σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας - για τα παλιά, ρυπογόνα, οχήματα, προκειμένου να αυξηθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον για τα EV, αλλά και να συγκεντρωθούν πόροι για σχετικές επιδοτήσεις. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα διαμορφώνονταν Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (LEZ), με τέλη για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

«Η καθιέρωση των ζωνών χαμηλών ρύπων ως μέρος της σταδιακής μετάβασης των δήμων σε μηδενικές εκπομπές ρύπων θα αυξήσει το συνολικό σκότος ιδιοκτησίας για τα συμβατικά οχήματα και θα διευκολύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών», ανέφεραν τότε οι αρμόδιοι και η ίδια άποψη κυριαρχεί και σήμερα.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, σε αυτές τις ζώνες είτε θα απαγορευτεί πλήρως η είσοδος των οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας είτε θα πρέπει να καταβληθούν διόδια. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δε θα υπόκεινται σε κανενός είδους περιορισμό, ούτε οι οδηγοί τους θα καλούνται να πληρώσουν διόδια.

Το μέτρο αναμένεται να εφαρμοστεί στα όρια του Πράσινου Δακτυλίου, με κατάργηση του υφιστάμενου συστήματος των «μονών - ζυγών», ωστόσο δεν αποκλείεται να υπάρξει επαναπροσδιορισμός των δρόμων που ορίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή. Υπάρχουν απόψεις που ζητούν η εφαρμογή του μέτρου να γίνει πιλοτικά, αρχικά σε πολύ μικρότερο τμήμα του Δακτυλίου (ο οποίος δε θα καταργηθεί στο υπόλοιπο τμήμα του) και ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα προκύψουν, να επεκταθεί και στο σύνολό του.

Με αυτό τον τρόπο η συγκεκριμένη αλλαγή θα μπορέσει να γίνει αποδεκτή με μικρότερες αντιδράσεις από τους οδηγούς, αλλά και να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος ώστε να αξιολογηθούν τα οφέλη του. Συν τοις άλλοις, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές (κατασκευή διοδίων, υποδομών φόρτισης, πομποδέκτες κλπ), αλλά και να ξεκαθαρίσει το καθεστώς που θα ισχύει για τα επαγγελματικά οχήματα αλλά και την τροφοδοσία των καταστημάτων.

Οι τιμές που θα προβλέπονται στα διόδια δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές, αλλά η Κυβέρνηση προσδοκά ότι τα έσοδα θα είναι σημαντικά και θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν για το επερχόμενο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς EV «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».

Όλες οι λεπτομέρειες για την ειλημμένη απόφαση επιβολής διοδίων στο κέντρο της Αθήνας αναμένεται να γίνουν γνωστές το επόμενο διάστημα. Άλλωστε, στόχος των αρμόδιων είναι η εφαρμογή του μέτρου να ξεκινήσει από τον ερχόμενο Οκτώβριο, ημερομηνία που παραδοσιακά «επιστρέφει» ο Δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας.

Καλό μήνα!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το πρώτο... ΒΗΜΑ για την απόσυρση των παλαιών ΙΧ από τους δρόμους

Πόσα χρήματα εισπράττει ετησίως το ελληνικό δημόσιο από κάθε αυτοκίνητο

Ποιες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν όριο ταχύτητας 30 km/h στους κεντρικούς δρόμους