Διήθηση δικύκλων: Ο νέος ΚΟΚ νομιμοποιεί τις «σφήνες» ανάμεσα στα αυτοκίνητα


Ο νέος ΚΟΚ θα πιάσει επιτέλους την «καυτή πατάτα» των ελιγμών των δικύκλων, ακολουθώντας το παράδειγμα αρκετών ξέρων χωρών. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 12/4/2024

Η αντίστροφη μέτρηση για να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση ο νέος ΚΟΚ φτάνει στο τέλος της, κάτι που επιβεβαίωσε και η υφυπουργός Μεταφορών κα. Χριστίνα Αλεξοπούλου κατά την παρουσία της στην Έκθεση Μοτοσυκλέτας 2024.

Τους προηγούμενους μήνες με δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου έχουν γνωστοποιηθεί μερικές από τις αλλαγές που θα φέρει ο νέος ΚΟΚόπως είναι η δημιουργία ζωνών με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 km/h αλλά και η αλλαγή φιλοσοφίας των ποινών οι οποίες θα εστιάζουν στον οδηγό (αφαίρεση διπλώματος) και όχι στο όχημα (αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας).

Ένα ακόμα στοιχείο που έγινε γνωστό από την κα. Αλεξοπούλου στην πρόσφατη τοποθέτησή της, είναι ότι με τον νέο ΚΟΚ θα νομιμοποιηθεί η διήθηση των δικύκλων. «Ένα σημαντικό θέμα που αφορά στην οδική ασφάλεια αλλά και στην ευχέρεια χρήσης του δικύκλου είναι οι ελιγμοί ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μια καθημερινότητα που σήμερα αντίκειται σε όσα λέει ο ΚΟΚ», ήταν η σχετική δήλωση που έγινε στο 1ο Συνέδριο «Sustainable Ride» με θέμα «Το μέλλον της μοτοσυκλέτας: Βιώσιμη και ασφαλής κινητικότητα».

Πρόκειται μια θετική εξέλιξη αφού η διήθηση αποτελεί καθημερινότητα, όχι μόνο των ελληνικών αλλά και πολλών ξένων οδικών δικτύων, όπου εξυπηρετεί σημαντικά τόσο στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης όσο και των εκπομπών ρύπων.

Αυτοί οι δύο λόγοι έχουν οδηγήσει την Τροχαία στη χώρα μας να κάνει τα... στραβά μάτια αφού σύμφωνα με τον ισχύοντα ΚΟΚ κάθε «σφήνα» που κάνει ένα δίκυκλο αποτελεί παράβαση, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 16. Το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται σε αυτή την περίπτωση είναι 80 ευρώ.

Ειδικά ο πρώτος λόγος είναι πολύ σημαντικός για τους κυκλοφοριακά «πηγμένους» οδικούς άξονες των μεγάλων ελληνικών πόλεων αφού αν κάθε μοτοσυκλέτα συμπεριφερόταν στον δρόμο όπως ένα αυτοκίνητο τότε αυτό θα δημιουργούσε νέες ουρές χιλιομέτρων και θα αυξανόταν σημαντικά ο χρόνος αναμονής σε κάθε διασταύρωση με φωτεινό σηματοδότη.

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες χώρες νομιμομοποιούν τη διήθηση οριοθετώντας παράλληλα τον τρόπο και τις συνθήκες που επιτρέπεται, ώστε να διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια. Μερικές από αυτές τις χώρες είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ολλανδία ενώ στη Γερμανία η διήθηση επιτρέπεται όταν έχει σταματήσει η κίνηση των αυτοκινήτων από το μποτιλιάρισμα ή αν κινούνται πολύ αργά.

Σε γενικές γραμμές η διήθηση στο εξωτερικό οριοθετείται και δεν επιτρέπεται κάτω από όλες τις συνθήκες. Για παράδειγμα σε αρκετές χώρες όταν η κίνηση των οχημάτων γίνεται με υψηλές ταχύτητες, άνω των 50 km/h, τότε ο αναβάτης είναι υποχρεωμένος να κινείται πίσω από τα αυτοκίνητα.

Επίσης όταν το δίκυκλο κάνει διήθηση η ταχύτητά του δεν πρέπει να ξεπερνά τα 20-25 km/h επιπλέον της ταχύτητας που κινούνται τα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί μια ουρά αυτοκινήτων να κινείται με 30 km/h και το δίκυκλο να κάνει διήθηση με 80 km/h. Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι σε αυτή την περίπτωση αν ένας οδηγός αυτοκινήτου χρειαστεί να κάνει απότομο ελιγμό, τότε ο δικυκλιστής δεν θα έχει τον χρόνο και τον χώρο για να αντιδράσει.

Συμπερασματικά, η νομιμοποίηση και η οριοθέτηση της διήθησης των δικύκλων είναι προς της σωστή κατεύθυνση και πλέον μένει να δούμε τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνει ο νέος ΚΟΚ, αλλά και το κατά πόσο οι αναβάτες θα τηρήσουν τις επιμέρους διατάξεις κατά την κίνησή τους στους δρόμους. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αθήνα: Καταδίωξη με 75χρονο που παραβίασε τον μισό ΚΟΚ - Έφαγε πρόστιμο 12.560 ευρώ

Σαγιονάρες και οδήγηση: Τι προβλέπει ο ΚΟΚ, ποιο είναι το πρόστιμο

Τέλος το σβήσιμο των κλήσεων - Με tablets οι αστυνομικοί στους δρόμους