ΕΕ: Πρόστιμα-μαμούθ 510 εκατ. για εκπομπές CO2 - Ποιες μάρκες πλήρωσαν πιο πολλά


Δείτε ποια brands έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη επειδή απέτυχαν να πιάσουν τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές ρύπων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 13/4/2024

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει μεγάλο βάρος στις εκπομπές ρύπων που προέρχονται από τα οχήματα, έστω και αν, τελικά, έβαλε «νερό στο κρασί» της στην περίπτωση του Euro 7, κάνοντας το χατίρι των αυτοκινητοβιομηχανιών και διατηρώντας τα όρια του τρέχοντος Euro 6 για τα ΙΧ και τα ελαφριά επαγγελματικά.

Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι δεν εποπτεύει και δεν έχει θέσει, εδώ και χρόνια, αυστηρούς κανόνες και προδιαγραφές για τα brands. Με βάση τα στοιχεία της, τα ΙΧ είναι υπεύθυνα για το 16% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ και τα ελαφριά επαγγελματικά για το 3%. Έτσι, με τον κανονισμό 2019/631 έχει θέσει όρια για τις εκπομπές που θα πρέπει να έχουν τα καινούρια αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με αυτόν, από το 2020 έως το 2024 κάθε νέο ΙΧ θα πρέπει να εκπέμπει 95 gr/km CO2 ενώ κάθε van 147 gr/km. Ωστόσο τα συγκεκριμένα στοιχεία βασίζονται στο προηγούμενο πρότυπο NEDC και όχι το τρέχον WLTP, ενώ από το 2025 έως το 2034 τα όρια είναι πιο αυστηρά.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Automotive News, το 2020, που ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής του μέτρου, οι αυτοκινητοβιομηχανίας πλήρωσαν συνολικά πρόστιμο περίπου 510 εκατ. ευρώ για τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων τους, επειδή απέτυχαν να «πιάσουν» τους στόχους που ζητούσε η ΕΕ. Το ποσό προκύπτει από στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα οποία το συγκεκριμένο μέσο ενημέρωσης είχε πρόσβαση.

Βάσει των επίσημων στοιχείων του ρεπορτάζ, ο Όμιλος Volkswagen ήταν αυτός που έβαλε πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη, πληρώνοντας περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ επειδή έχασε τα όρια του 2020 κατά μόλις 0,75 gr/km, σύμφωνα με παραδοχή της ίδιας της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από την άλλη πλευρά, η Jaguar Land Rover ανακοίνωσε τον Οκτώβριο του 2021 ότι πλήρωσε περίπου 40 εκατ. ευρώ για το 2020, επειδή έχασε το στόχο κατά περίπου 3 gr/km.

Ωστόσο, δεν ήταν τα μοναδικά brands που απέτυχαν να συμμορφωθούν με τα όρια, καθώς η λίστα του 2020 περιελάμβανε, ακόμα, τις Suzuki, Subaru, Bentley, DR Motor, Lamborghini και McLaren. Αν και οι συντάκτες του δημοσιεύματος δεν μπόρεσαν να βεβαιώσουν με ακρίβεια το ύψος του προστίμου για κάθε μάρκα, έκαναν τους δικούς τους υπολογισμούς με βάση τα στοιχεία της ΕΕ στα οποία είχαν πρόσβαση, σύμφωνα με τα οποία το πρόστιμο είναι 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο που υπερβαίνει το στόχο εκπομπών CO2 ανά ταξινομημένο αυτοκίνητο.

Η Suzuki έχασε το στόχο κατά 10,4 gr/km, που μεταφράζεται σε πρόστιμο περίπου 1.000 € ανά όχημα. Με 160.570 ταξινομήσεις το 2020 στην Ε.Ε., το πρόστιμο που της αναλογεί εκτιμάται σε περίπου 160 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, η Subaru ξεπέρασε το στόχο κατά περίπου 34 gr, κάτι που σημαίνει, με βάση τις ταξινομήσεις της, σε πρόστιμο περίπου 52 εκατ. ευρώ. Το Automotive News Europe επικοινώνησε με τις δύο φίρμες, αλλά δεν κατέστη δυνατό να λάβει κάποιο σχόλιο.

Ωστόσο, έκτοτε, τα πρόστιμα ήταν ελάχιστα. Το 2021 έφτασαν στο ύψος των 10 εκατ. ευρώ για το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών, ανάμεσα στις οποίες ήταν οι Ferrari και Bugatti, ενώ το 2022, από τα 91 brands που ελέγχθηκαν, μόνο η Bugatti έχασε το στόχο. Όμως, δεν κατέβαλε πρόστιμο, με βάση το γεγονός ότι πούλησε μόλις 30 αυτοκίνητα στην Ευρώπη.

Πώς προήλθε αυτή η βελτίωση; Αφενός λόγω της αύξησης των αμιγώς ηλεκτρικών και PHEV μοντέλων στην γκάμα των εταιρειών, αλλά και των μεταξύ τους συνεργασιών. Πολλοί όμιλοι ομαδοποιούν τις μάρκες τους, ενώ άλλες φίρμες συνεργάζονται με ανταγωνιστές που πωλούν αποκλειστικά (ή κυρίως) ηλεκτρικά οχήματα, αγοράζοντας περιβαλλοντικές ποσοστώσεις ώστε να αποφεύγουν την υπέρβαση των ορίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με αυτό τον τρόπο, η Tesla κατέγραψε έσοδα 1,46 εκατ. δολαρίων το 2021 μέσω συνεργασιών, όπως για παράδειγμα με τις JLR και Honda, με αποτέλεσμα συνολικά οι εκπομπές των τριών εταιριών να είναι 86 gr/km κάτω από το όριο, εξαιτίας των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla. Άλλη ανάλογη συνεργασία που προέκυψε ήταν ανάμεσα στην Volkswagen και την SAIC, με «όπλο», μεταξύ άλλων, τα ηλεκτρικά μοντέλα της MG.

Πηγή: Automotive News Europe

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Euro 7: Το Ευρωκοινοβούλιο συμφωνεί σε χαλάρωση και αρχίζει νέες επαφές

Euro 7: Κερδισμένοι και χαμένοι από τη «χαλάρωση» του νέου προτύπου

Το Euro 7 και τα... 7 κακά της μοίρας του