Η νίκη των brands: Το Euro 7 διατηρεί τα όρια εκπομπών του Euro 6 για ΙΧ και vans


Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και Ευρωκοινοβούλιο κατέληξαν σε καταρχήν συμφωνία για τα όρια εκπομπών ρύπου του προτύπου Euro 7.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 19/12/2023

Ο «πόλεμος» τελείωσε. Και ανέδειξε νικητή, που δεν είναι άλλος από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τα brands και πολλές ζυμώσεις, αλλά και αναταράξεις ακόμα και εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα διατηρήσει τα όρια του υπάρχοντος Euro 6 για τα ΙΧ και τα vans.

Σε αυτή την καταρχήν συμφωνία - μιας και θα πρέπει να εγκριθεί επίσημα από τα δύο όργανα - κατέληξαν Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αργά το βράδυ της Δευτέρας (18/12), «υποκύπτοντας» στις πιέσεις που ασκήθηκαν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Σήμερα το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε καταρχήν συμφωνία σχετικά με τον κανονισμό για την έγκριση τύπου μηχανοκίνητων οχημάτων και κινητήρων, καθώς και των συστημάτων, εξαρτημάτων και χωριστών τεχνικών μονάδων που προορίζονται για τέτοια οχήματα, όσον αφορά τις εκπομπές τους και την ανθεκτικότητα της μπαταρίας, καλύτερα γνωστός ως Euro 7. Ο νέος κανονισμός θέτει πιο επαρκείς κανόνες για τις εκπομπές των οχημάτων και στοχεύει στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων από τις οδικές μεταφορές, και για πρώτη φορά καλύπτει αυτοκίνητα, φορτηγά και βαρέα οχήματα σε μία ενιαία νομική πράξη», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση που εκδόθηκε.

Η «χαρμόσυνη» είδηση για τα brands προέκυψε στην επόμενη παράγραφο: «Η καταρχήν συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα θα διατηρήσει τα όρια εκπομπών Euro 6 για αυτοκίνητα και van, αλλά θα μειώσει τα όρια για λεωφορεία και φορτηγά. Επίσης, εισάγει όρια για τα μικροσωματίδια που εκπέμπονται από τα φρένα (ιδιαίτερα στα ηλεκτρικά οχήματα) αλλά και απαιτήσεις διάρκειας ζωής».

«Με το Euro 7 στοχεύουμε να μειώσουμε τις εκπομπές των οχημάτων, όχι μόνο από την εξάτμιση, αλλά και από τα φρένα ή τα ελαστικά. Ταυτόχρονα, στοχεύουμε να βοηθήσουμε τη βιομηχανία μας να κάνει το μεγάλο άλμα προς οχήματα σχεδόν μηδενικών εκπομπών έως το 2035», δήλωσε ο Jordi Hereu i Boher, Ισπανός υπουργός Βιομηχανίας και Τουρισμού.

Το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 αντικαθιστά τα υπάρχοντα Euro 6 (για ΙΧ και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) και Euro VI (για βαρέα επαγγελματικά και λεωφορεία) και θα περιλαμβάνει τους κανόνες για όλους τους τύπους οχημάτων. Περιέχει περιορισμούς για τις εκπομπές μικροσωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά, αλλά και για τη διάρκεια ζωής των μπαταριών (των EV).

Εκπομπές από τις εξατμίσεις

Η μόνη «αυστηροποίηση» για τις εκπομπές ρύπων από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων και των van σε σχέση με το υπάρχον Euro 6 αφορά τη διάμετρο των στερεών σωματιδίων που εκπέμπονται, η οποία μειώνεται στα 10 nm (PN10) σε σχέση με 23 nm. Αντίθετα, λεωφορεία και βαρέα φορτηγά θα υπόκεινται σε αυστηρότερα όρια για διάφορες εκπομπές ρύπων, ακόμα και για τύπους που δεν προβλέπονται στο Euro VI, όπως το οξείδιο του αζώτου (N2O).

Εκπομπές συστημάτων πέδησης

Για τις εκπομπές που προκύπτουν τα φρένα αυτοκινήτων και van, οι δύο θεσμοί έθεσαν όρια 3 mg/km στον τυπικό κύκλο οδήγησης για τα EV και 7 mg/km για όλους τους άλλους τύπους κινητήριων συνόλων. Τα αντίστοιχα όρια για τα φορτηγά είναι 5 mg/km και 11 mg/km.

Επιπλέον, οι νομοθέτες εισήγαγαν αυστηρότερες απαιτήσεις διάρκειας ζωής για όλα τα οχήματα, τόσο από πλευράς χιλιομέτρων όσο και ετών. Πλέον, φτάνουν τα 200.000 km ή τα 10 χρόνια, αντίστοιχα, για αυτοκίνητα και vans.

Ημερομηνίες εφαρμογής

Με βάση τη συμφωνία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τουλάχιστον 2,5 χρόνια μπροστά τους για να «συμμορφωθούν» με το Euro 7. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι από τη στιγμή που το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων αρχίσει να ισχύει (μετά την οριστική συμφωνία των θεσμών και την τυπική επικύρωσή του από τα δύο όργανα), θα υπάρχουν οι εξής προθεσμίες:

  • 30 μήνες για νέους τύπους αυτοκινήτων και vans και 42 μήνες για νέα οχήματα
  • 48 μήνες για νέους τύπους λεωφορείων, φορτηγών και ρυμουλκούμενων και 60 μήνες για νέα οχήματα
  • 30 μήνες για νέα συστήματα, εξαρτήματα ή χωριστές τεχνικές μονάδες που θα τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα και vans και 48 μήνες για αυτά που θα τοποθετηθούν σε λεωφορεία, φορτηγά και ρυμουλκούμενα.

Θετική αντίδραση από τον ACEA

Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων αντέδρασε θετικά στη συγκεκριμένη εξέλιξη, αναφέροντας ότι «σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο» για τον καθορισμό των ορίων εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη. Βέβαια, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί πλήρως αφού πρώτα μελετήσει όλες τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, αλλά χαιρετίζει το γεγονός ότι τα δύο όργανα που διαπραγματεύτηκαν «επέλεξαν κυρίως να δώσουν προτεραιότητα σε μελλοντικές προκλήσεις, όπως οι εκπομπές φρένων ελαφρών οχημάτων και οι απαιτήσεις μπαταρίας ηλεκτρικών οχημάτων», σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ACEA, Sigrid de Vries.

Ωστόσο, ζήτηση τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσω άμεσης έκδοσης δευτερογενούς νομοθεσίας, προκειμένου «να διασφαλίσουμε επαρκείς χρόνους παράδοσης. Από τη στιγμή που μέσω αυτής της νομοθεσίας θα προκύψουν βασικά στοιχεία που πρέπει να προσδιοριστούν, εμείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να διασφαλίσουμε ένα ρεαλιστικό Euro 7, εντός των περιορισμών που επιβάλλει η πρωτογενής νομοθεσία».

Φυσικά, δε θα μπορούσε να μην επαναλάβει την πάγια θέση του ότι «οι μεγαλύτερες βελτιώσεις στην ποιότητα του αέρα θα επιτευχθούν με την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ και την ταχεία μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Euro 7: Το Ευρωκοινοβούλιο συμφωνεί σε χαλάρωση και αρχίζει νέες επαφές

Euro 7: Κερδισμένοι και χαμένοι από τη «χαλάρωση» του νέου προτύπου

Το Euro 7 και τα... 7 κακά της μοίρας του