Επίσημο: Υποχρεωτικό το «μαύρο κουτί» σε όλα τα νέα αυτοκίνητα - Πώς θα λειτουργεί


Το σύστημα Event Data Recorder θα καταγράφει με ακρίβεια παραμέτρους όπως η ταχύτητα κι η θέση του αυτοκινήτου στον δρόμο, κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: MERCEDES
  • 30/1/2024

Στα αεροπλάνα, τα μαύρα κουτιά έγιναν υποχρεωτικά στα τέλη της δεκαετίας του '60, ώστε οι πληροφορίες κάθε πτήσης να ανακτώνται σε περίπτωση ατυχήματος, για χρήση σε σχετικές έρευνες των αρχών και της εκάστοτε αεροπορικής εταιρείας. Μπορεί στην ονομασία του να υπάρχει η λέξη «μαύρο» ωστόσο στην πραγματικότητα η συσκευή έχει πορτοκαλί χρώμα για να είναι πιο εύκολος ο εντοπισμός της μετά από μία συντριβή.

Ένα αντίστοιχο σύστημα, που λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο, γίνεται υποχρεωτικό σε κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Ιούλιο του 2024. Πρόκειται για το Event Data Recorder, όπως αναφέρεται στα επίσημα έγγραφα της ΕΕ, το οποίο θα περιλαμβάνεται υποχρεωτικά στον εξοπλισμό των οχημάτων στην κατηγορία M1, δηλαδή επιβατικά οχήματα με έως και 8 θέσεις, εκτός του οδηγού, αλλά και στην κατηγορία N1, δηλαδή επαγγελματικά οχήματα, pick up και φορτηγά, των οποίων το βάρος δεν ξεπερνά τα 3.500 kg.

Πώς λειτουργεί;

Το EDR θα μπορεί να καθορίζει ποιος είναι ο υπαίτιος σε περίπτωση τρακαρίσματος, βοηθώντας τις αρχές και τις ασφαλιστικές εταιρείες να εξακριβώνουν τι ακριβώς συνέβη κατά τη διάρκεια του ατυχήματος, αναλύοντας τα δεδομένα που παρέχει η συσκευή. Πιο συγκεκριμένα, θα καταγράφονται οι παράμετροι του ατυχήματος 5 sec. πριν από την σύγκρουση και 0,3 sec μετά από αυτήν.

Σύμφωνα με τα έγγραφα της Κομισιόν, το EDR θα καταγράφει κι θα αποθηκεύει την ταχύτητα, την πέδηση, τη θέση και την κλίση του οχήματος στον δρόμο, όπως και τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν τα συστήματα ασφαλείας κατά το ατύχημα. Εκτός αυτού, θα αναλύει αν ενεργοποιήθηκε το σύστημα eCall, το οποίο έγινε υποχρεωτικό στην ΕΕ από τον Απρίλιο του 2018.

Συνήθως ενσωματώνεται στη μονάδα αερόσακων και δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί. Ξεκινά την καταγραφή αυτόματα, όταν ενεργοποιηθούν οι αερόσακοι κι αλλάξει η αντίσταση στις ζώνες ασφαλείας, όπως κι όταν η ταχύτητα του οχήματος μεταβληθεί κατά 8 km/h σε λιγότερο από 0,15 sec.

Πρόσβαση στα δεδομένα - Σε ποιον ανήκουν

Τα δεδομένα που αποθηκεύονται στη συσκευή θα ανήκουν αποκλειστικά στον οδηγό ή τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Η καταγραφή γίνεται ανώνυμα, ώστε να μην είναι δυνατό να διαρρεύσει κάποια ευαίσθητη πληροφορία σε τρίτους. Για τον ίδιο λόγο, τα τελευταία 4 ψηφία του αριθμού πλαισίου (VIN) δεν θα αποθηκεύονται, όπως κι οποιαδήποτε άλλη πληροφορία που θα μπορούσε ενδεχομένως να αποκαλύψει την ταυτότητα του οδηγού.

Πρόσβαση σε αυτά, θα έχουν μόνο οι αρμόδιες αρχές, όπως για παράδειγμα η αστυνομία ή η ασφαλιστική εταιρεία στην οποία υπάγεται ο οδηγός και το όχημα, όπως ίσχυε ήδη στη Γερμανία από τον Ιούλιο του 2022.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αποστολή στη Σουηδία: Crash-test παιδικού καθίσματος - Ζήτημα ζωής ή θανάτου

Crash test: Δείτε τι συμβαίνει όταν συγκρουστούν μετωπικά δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα (video)

Αυτή η ακτινογραφία θα σε πείσει να μη βάλεις ποτέ ξανά τα πόδια στο ταμπλό του αυτοκινήτου (photo-video)