Αν είσαι λάτρης του αυτοκινήτου, και τυγχάνει να σε συναρπάζει η ιστορία, τότε η επίσκεψη στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου μοιάζει επιβεβλημένη. Πρόκειται για μία κοιτίδα γνώσης και επαφής με τις τετράτροχες δημιουργίες των τελευταίων 100 και πλέον ετών, που εκτείνεται σε τρεις ορόφους και σε δεκάδες οχήματα.
Ήταν όραμα του Θεόδωρου Χαραγκιώνη, που από το 1977 επιδόθηκε στη συλλογή αυτοκινήτων, αφήνοντας τον κόσμο των αγώνων όταν έγινε πατέρας. Όταν έφτασε να έχει στην κατοχή του 25 αυτοκίνητα, αποφάσισε πως έπρεπε να τα χαρούν όλοι οι φίλοι της αυτοκίνησης, και έτσι γεννήθηκε η ιδέα για το Μουσείο. Ο Θ. Χαραγκιώνης απεβίωσε σε ηλικία 75 ετών τον περασμένο Απρίλιο.
Το έργο που ήθελε το πέτυχε, όμως. Έχτισε έναν χώρο για κάθε εθισμένο στην ταχύτητα, μαγεμένο από τις καμπύλες μίας Ferrari ή την ωμή δύναμη μίας Mercedes.
Κάπως έτσι, ένα πρωινό Τετάρτης, βρεθήκαμε στην Ιουλιανού 33 για να πάρουμε το ασανσέρ για τον 4ο όροφο και να περιηγηθούμε στους χώρους του μουσείου, να δούμε τα εκθέματα και να μάθουμε για εκείνα που ξεχωρίζουν, το καθένα με τον δικό του, μοναδικό τρόπο.
Ξεναγός μας σε αυτό το «ταξίδι» ήταν ο Μίλτος Πατρώνης, που έχει αυτόν τον ρόλο στο Μουσείο. Αναλαμβάνει να ξεναγήσει τόσο ενήλικες επισκέπτες όσο και γκρουπ με μαθητές, καθώς αρκετά σχολεία ενδιαφέρονται για μία τέτοια εκπαιδευτική επίσκεψη. Μοιάζει πως αγαπά αυτό που κάνει, καθώς μας καθοδηγεί από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο και μας προσφέρει σημαντικές λεπτομέρειες και «fun facts».
Πρώτος σταθμός τα προπολεμικά αυτοκίνητα που ξεχωρίζουν στη συλλογή του Μουσείου.
Μπαίνοντας κανείς στον χώρο θα συναντήσει το Ford Model N. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα μοντέλα της Ford Motor Company, καθώς βρέθηκε στην παραγωγή από το 1906 ως το 1908, κι ενώ δεν ήταν σε καμία περίπτωση τόσο δημοφιλές όσο το Model T (με ρεκόρ πωλήσεων στα 15 εκ. αντίτυπα), εντούτοις ήταν αρκετά σημαντικό όχημα, ως απόγονος του ‘T’ και ένα από τα πιο εμβληματικά διθέσια της εποχής.
Έπειτα, θα δει ένα Avion Voisin και συγκεκριμένα το C4 Roadster. Όπως μας εξηγεί κι ο κ. Πατρώνης, ο Gabriel Voisin υπήρξε ένας εκ των πρωτοπόρων της αεροπλοΐας στην εποχή του, στα 1907, και όπως πολλές εταιρείες τότε, έτσι κι αυτή, πέρασε στην κατασκευή αυτοκινήτων μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το C4 Roadster αποτελεί ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας, με 2λιτρο κινητήρα ικανό για 55 PS, με άγνωστο αριθμό παραγόμενων αντιτύπων.
Φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείψει κι ένα από τα πιο γνωστά στην όψη παλιά αυτοκίνητα, η Lincoln Sport Roadster Model L15. Η επωνυμία της εταιρείας, που υφίσταται ως και τις μέρες, προέρχεται από τον πρόεδρο των ΗΠΑ επί του εμφυλίου πολέμου του 1861-1965, Abraham Lincoln. Έδινε έμφαση στα πολυτελή οχήματα, ούσα αντίπαλος στην Cadillac και την Packard. Το συγκεκριμένο αντίτυπο του μοντέλου του 1927 βρέθηκε πίσω από το εργοστάσιο στο Φιξ, στην όχθη του Ιλισού τη δεκαετία του ‘70.
Κι ένα ταξί στην… παρέα. Πρόκειται για την Chrysler Imperial Series 80 7-Passenger Limousine, που εκτελούσε χρέη ταξί-λιμουζίνα στην περιοχή του Πειραιά, κάτι που μαρτυρείται κι από τη φθαρμένη επιγραφή ‘ΤΑΞΙ’ στη γωνία του παρμπρίζ, την οποία μας έδειξε ο κ. Πατρώνης προς έκπληξή μας, καθώς έμοιαζε να δένει με το υπόλοιπο αμάξωμα και να χάνεται στην πρώτη ματιά.
Μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που παραπέμπει (όπως όλα της εποχής) σε άμαξα με ρόδες, και αυτό το κάνει ακόμα πιο ταιριαστό για την περίσταση και τη χρήση του. Ήταν η προσπάθεια της Chrysler και του ιδρυτή της, Walter, να ανταγωνιστεί τις Cadillac και Lincoln στην αγορά των πολυτελών οχημάτων, και η Imperial, που έβγαινε σε έξι εκδόσεις, με την επταθέσια Limousine να ξεχωρίζει, ήταν το «άρμα» της φίρμας.
Και πώς θα μπορούσε να λείπει η Rolls Royce. Η βρετανική φίρμα, που από τα «γεννοφάσκια» της καταπιανόταν με πολυτελείς δημιουργίες, κατασκεύασε στις εγκαταστάσεις της στο Derby της Αγγλίας τη Wraith Sports Sedan.
«Η μάσκα είναι φτιαγμένη με τη λογική των αρχαιοελληνικών ναών,» μας επισημαίνει ο κ. Πατρώνης, και είναι πασιφανές, με τις γρίλιες να θυμίζουν κίονεςκαι το Spirit of Ecstasy (που τότε δε μαζευόταν μόνο του όπως στις σύγχρονες RR) να στέκεται πάνω σε κάτι που μόνο με μετόπη σαν εκείνες του Παρθενώνα μπορεί να μοιάζει.
Είναι μοντέλο του 1939, και το συγκεκριμένο είχε περάσει από τα χέρια του Sir Laurence Olivier αλλά και του πρώτου συζύγου της Χριστίνας Ωνάση, Joseph Bolker.
Τέλος, η Γερμανίδα της εποχής που έγραψε ιστορία. Η BMW 328 Camo Coupe, που βρισκόταν στην παραγωγή από το 1936 ως το 1940, αποτελεί δημιούργημα της πένας του Kurt Joachimson, και διέθετε αρκετά προηγμένα χαρακτηριστικά. Είχε σωληνωτό πλαίσιο, υδραυλικό αμπραγιάζ, υδραυλικά φρένα και τροχούς με κεντρικό μπουλόνι - ήταν ένα αυτοκίνητο αγώνων για τους δρόμους.
Για αυτό και συμμετείχε στο φημισμένο αγώνα Mille Miglia του 1938, τον οποίο και κέρδισε στη δική του κατηγορία, ενώ το 1940 επανέλαβε αυτό το επίτευγμα αλλά κερδίζοντας στη γενική κατάταξη, εγκαθιδρύοντας την BMW στις συνειδήσεις του κόσμου ως μία εταιρεία ικανή για τέτοιες δημιουργίες. Ως τότε, άλλωστε, ήταν πολύ πιο γνωστή ως κατασκευάστρια κινητήρων για αεροπλάνα.
Διαθέτει 2λιτρο, εν σειρά 6κύλινδρο κινητήρα, με ισχύ 136 PS και τελική ταχύτητα στα 155 km/h. Αυτό που ξεχωρίζει είναι τόσο το χρώμα του, όσο και τα δερμάτινα πιασίματα στο καπό, επιλογές που έγιναν με γνώμονα τη μείωση του βάρους.
Ευχαριστούμε το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου για τη φιλοξενία και τον κ. Μίλτο Πατρώνη για τον χρόνο του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τα Matchbox καλούν τα παιδιά στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου
Ξέρετε πότε φτιάχτηκε το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο; (video)
Πτήση με drone: Το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου όπως δεν το έχετε ξαναδεί (video)