Ρωσία: Εκτοξεύεται η αγορά των μεταχειρισμένων μετά τις κυρώσεις της Δύσης


Η κατάσταση στη ρωσική αγορά αυτοκινήτου θυμίζει εποχές Σοβιετικής Ένωσης, με την εγχώρια παραγωγή να μειώνεται δραματικά και τις τιμές νέων οχημάτων να εκτοξεύονται.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 21/2/2023

Σχεδόν ένα χρόνο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία - ξεκίνησε επίσημα στις 24 Φεβρουαρίου του 2022 με τη σχετική ανακοίνωση του προέδρου της Ρωσίας, Vladimir Putin - η κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου της Ρωσίας έχει επηρεαστεί πλήρως από τις οικονομικές κυρώσεις της Δύσης.

Τα στοιχεία που προκύπτουν από την ρωσική εταιρεία AUTOSTAT, που ειδικεύεται στην αγορά αυτοκινήτου της χώρας, δείχνουν ότι η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία έχει «επιστρέψει» σε εποχές 1991, όταν ακόμα υπήρχε η Σοβιετική Ένωση.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, οι δαπάνες για νέα αυτοκίνητα το 2022 μειώθηκαν κατά 52% σε σχέση με το 2021, στα 1,5 τρισ. ρούβλια, σχεδόν 18,6 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός αριθμός νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν υποχώρησε κατά 58,8%. Οι αιτίες, ξεκάθαρες: Από τη μία ο πληθωρισμός του 11,9% οδήγησε σε άνοδο των τιμών και πτώση 1% στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των Ρώσων. Από την άλλη πλευρά, οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που στηρίζονταν στις εισαγωγές εξαρτημάτων, δεν μπορούσαν να προμηθευτούν ανταλλακτικά εξαιτίας των κυρώσεων της Δύσης, με αποτέλεσμα η παραγωγή να μειωθεί.

Αυτό, ασφαλώς, ισχύει, σε όσες αυτοκινητοβιομηχανίες παρέμειναν σε ρωσικό έδαφος, καθώς σχεδόν το σύνολο των δυτικών brand σταμάτησε την παραγωγή αυτοκινήτων, ενώ αρκετές, όπως η Renaultκαι η Nissan, πούλησαν τις εγκαταστάσεις τους στο ρωσικό κράτος με συμβολικό αντίτιμο (σύμφωνα με πληροφορίες για 1 ρούβλι και 1 ευρώ, αντίστοιχα). Ωστόσο, στις συμφωνίες που έκαναν, διατηρούν το δικαίωμα επαναγοράς τους μέσα σε 6 χρόνια.

Οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρήκαν πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης, με την AvtoVAZ να ξαναρχίζει την παραγωγή του Lada Granta και την Moskvitch να αναβιώνει μετά από σχεδόν 20 χρόνια, μέσω rebranding του κινεζικού JAC Sehol X4, η παραγωγή του οποίου άρχισε δειλά-δειλά τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ωστόσο, με τις τιμές στα ύψη και την παραγωγή στα χαμηλά, οι Ρώσοι στράφηκαν στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν το 75% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2022 ήταν μεταχειρισμένα, από 55% το 2021. Αυτή η άνοδος ήταν που συγκράτησε τη συνολική πτώση των δαπανών για νέα και μεταχειρισμένα επιβατικά οχήματα σε κάτι περισσότερο από 15% το 2022, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

«Τα χρήματα διατέθηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς οι τιμές για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα παρέμειναν στα ίδια, σχεδόν, επίπεδα, ενώ την ίδια στιγμή η δομή της αγοράς νέων αυτοκινήτων άλλαξε σημαντικά», δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της Autostat, Sergei Udalov.

Όσοι έχουν μικρή αγοραστική δύναμη, μπορούν να «συμβιβαστούν» με ένα οικονομικό Lada ή με εισαγόμενα κινεζικά αυτοκίνητα, που κοστίζουν σχεδόν 2 εκατ. ρούβλια (περίπου 25.100 ευρώ), ωστόσο η αγορά ενός νέου, καλού, αυτοκινήτου γίνεται σταδιακά υπόθεση των πλούσιων. Έτσι, η πλειοψηφία στρέφεται στα μεταχειρισμένα.

Οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξήθηκαν πέρυσι, με την Ιαπωνία να αποδεικνύεται ο μεγαλύτερος «τροφοδότης», αν και έχει περιορίσει τις εξαγωγές premium μοντέλων στη Ρωσία. Ωστόσο, τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται από ιδιώτες είναι εκτός των περιορισμών.

Οι αναλυτές της αγοράς αναμένουν ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων θα ανέλθουν σε περίπου 800.000 φέτος, από 687.370 το 2022, αλλά και πάλι θα είναι πολύ κάτω από τα περισσότερα από 1,6 εκατ. επιβατικά που πωλήθηκαν το 2021.

Πηγή: Reuters