Μία από τις αρνητικές πρωτιές που διατηρεί η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αυτή του γηραιότερου στόλου αυτοκινήτων. Με βάση τα στοιχεία του ACEA για το 2023, ο μέσος όρος ηλικίας των ΙΧ στους ελληνικούς δρόμους είναι 17,5 έτη. Ωστόσο, μη νομίζετε ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο η κατάσταση είναι σημαντικά καλύτερη.
Με βάση έρευνα του RAC Foundation, του οργανισμού πολιτικής μεταφορών και έρευνας που διερευνά τα οικονομικά, την κινητικότητα, την ασφάλεια και τα περιβαλλοντικά ζητήματα που σχετίζονται με τους δρόμους και τους χρήστες τους, το μέσο αυτοκίνητο στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του 2024 είχε ηλικία 9 ετών και 10 μηνών.
Ο αριθμός μπορεί να μοιάζει μικρός, ιδίως αν τον συγκρίνουμε με τη χώρα μας, ωστόσο είναι ο μεγαλύτερος μέσος όρος ηλικίας που έχει καταγραφεί στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ενδεικτικά, πριν από 10 χρόνια, στο τέλος του 2015, ο μ.ο. ήταν 7 χρόνια και 6 μήνες.
Περνώντας στον τύπο καυσίμου, τα βενζινοκίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν μέση ηλικία 10 χρόνια και 4 μήνες, ενώ τα diesel 10 χρόνια και 1 μήνα. Τα plug-in hybrid είναι αρκετά νεότερα, με μέση ηλικία 3 χρόνια και 4 μήνες, ενώ τα πιο καινούρια είναι τα EV με μέση ηλικία 2 χρόνια και 6 μήνες.
Συνολικά, το 40,7% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της χώρας στα τέλη του 2024 ήταν τουλάχιστον 10 ετών. Ποσοστό σαφώς αυξημένο από το 32,7% που ίσχυε πριν από 10 χρόνια. Ο αριθμός των ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του 2024 ήταν περίπου 34 εκατομμύρια.
Τα θετικά και τα αρνητικά των συγκεκριμένων ευρημάτων ανέδειξε ο διευθυντής του ιδρύματος RAC, Steve Gooding: «Κοιτάζοντας τη θετική πλευρά, για τους οδηγούς, εξετάζοντας το σχεδιασμό και την ποιότητα κατασκευής των σύγχρονων αυτοκινήτων, σημαίνει ότι έχουν καλή εμφάνιση και λειτουργούν αξιόπιστα για πολύ περισσότερο καιρό - οι μέρες που σκούριαζαν μπροστά στα μάτια μας έχουν περάσει οριστικά. Ακόμα και ένα αυτοκίνητο είκοσι ετών με πλήρες ιστορικό σέρβις μπορεί να είναι μια καλή επιλογή για κάποιον που αναζητά μια αγορά ευκαιρίας που εξακολουθεί να φαίνεται ενημερωμένη.
Τα κακά νέα για το περιβάλλον είναι ότι η συνολική γήρανση του στόλου σημαίνει ότι η αντικατάσταση των αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα από αυτοκίνητα με πολύ χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές δεν συμβαίνει τόσο γρήγορα όσο ήλπιζαν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής».
Το 2024 ταξινομήθηκαν 1,95 εκατομμύρια νέα επιβατικά αυτοκίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο, σημειώνοντας αύξηση από το χαμηλότερο νούμερο μετά την πανδημία Covid, που ήταν 1,61 εκατομμύρια, αλλά παραμένοντας χαμηλότερο από την υψηλότερη επίδοση των 2,69 εκατομμυρίων το 2016.
«Μετά την κορύφωσή τους το 2016, τα χαμηλότερα ετήσια στοιχεία πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μαρτυρούν μια σειρά από ζητήματα - τον Covid, την κρίση κόστους ζωής, τα ανάμεικτα μηνύματα σχετικά με την απαγόρευση των πωλήσεων νέων μοντέλων βενζίνης και diesel - καθώς και τη γενικά καλή τεχνική κατάσταση των παλαιότερων αυτοκινήτων. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να μπορούν άνετα να υιοθετήσουν μια προσέγγιση αναμονής, καθώς περισσότερα νέα ηλεκτρικά οχήματα φτάνουν στις εκθέσεις των αντιπροσώπων και το δημόσιο δίκτυο φόρτισης μεγαλώνει», εξηγεί ο Gooding.
Στα τέλη του 2024 τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων (σχεδόν στο σύνολό τους αμιγώς ηλεκτρικά με μπαταρία, αλλά υπήρχε και ένας μικρός αριθμός οχημάτων με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου) αποτελούσαν μόνο το 3,8% του εθνικού στόλου αυτοκινήτων. Ωστόσο, με αυτά πραγματοποιήθηκε το 5,3% όλων των χιλιομέτρων που διένυσαν τα αυτοκίνητα στο σύνολό τους.
Ο Gooding προειδοποιεί ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης των εκπομπών ρύπων που έχει θέσει το Ηνωμένο Βασίλειο για το 2030 - χωρίς να μειωθούν τα χιλιόμετρα που διανύονται συνολικά από τον στόλο αυτοκινήτων της χώρας – θα πρέπει να δεκαπλασιαστεί ο αριθμός των EV, από 1,3 εκατ. στα τέλη του 2024 σε περίπου 10 εκατ!
Πηγή: RAC Foundation
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ταξινομήσεις Αυγούστου: Οι Έλληνες «ψηφίζουν» υβριδικά και SUV – Μικρή άνοδος στα diesel (πίνακες)
Ανατροπή για το κορυφαίο μοντέλο στην Ευρώπη τον Αύγουστο (πίνακας)
Ταξί: Νέα απεργία ανακοίνωσε ο ΣΑΤΑ – Στα άκρα η κόντρα με την κυβέρνηση