Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο «στέλνει» το Euro 7... στο 2030!


Μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και οι ευρωβουλευτές δίνουν «παράταση ζωής» στο υπάρχον πρότυπο εκπομπών ρύπων, προς ικανοποίηση των αυτοκινητοβιομηχανιών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 13/10/2023

Οι αντιδράσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για το νέο, αυστηρό πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 εισακούονται ολοένα και περισσότερο. Μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ήταν η σειρά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να «βάλει νερό στο κρασί» στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Με βάση την πρόταση της Κομισιόν, το Euro 7 θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουλίου του 2025 για τα νέα ελαφρά οχήματα (αυτοκίνητα και van) και από την 1η Ιουλίου 2027 για τα νέα βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία). Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να διατηρηθεί το υπάρχον Euro 6 μέχρι την 1η Ιουλίου του 2030 για τα αυτοκίνητα και τα van και ως την 1η Ιουλίου του 2031 για τα λεωφορεία και φορτηγά.

Με αυτό τον τρόπο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες κερδίζουν πολύτιμο χρόνο και χρήμα για τη συμμόρφωση προς το αυστηρότερο πρότυπο Euro 7 και μπορούν να ελπίζουν ότι σε περίπτωση που υιοθετηθεί, τελικά, αυτή η πρόταση, θα είναι δυνατή περαιτέρω παράταση της εφαρμογής της.

Βέβαια, ούτε η προ ημερών πρόταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για διατήρηση των υπαρχόντων ορίων εκπομπών του Euro 6 για τα αυτοκίνητα και στο νέο πρότυπο Euro 7 ούτε η απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δημιουργεί οριστική εξέλιξη. Αφενός θα πρέπει αρχικά να εγκριθεί στη συνεδρίαση της ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου, που είναι προγραμματισμένη για τον επόμενο μήνα, αλλά και να «περάσει» στις σχετικές διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν με τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με άλλα λόγια, μέχρι να προκύψει η τελική απόφαση, που θα νομοθετηθεί, απομένει ακόμα αρκετός χρόνος και πολλές επαφές και «ζυμώσεις», ωστόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να «πανηγυρίζουν» για την τάση που διαμορφώνεται ακόμα και εντός των τειχών της ΕΕ και «ταυτίζεται» σε μεγάλο βαθμό με τις δικές τους επιθυμίες.

«Έχουμε πετύχει μια ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού μας, υπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκόμενων μερών και απέχουμε από ακραίες θέσεις», τόνισε ο Τσέχος ευρωβουλευτής, Alexandr Vondra, που έχει το ρόλο του εισηγητή για το νέο πρότυπο Euro 7.

Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις προτάσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος για εκπομπές ρύπων όπως οξείδια του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία για τα επιβατικά οχήματα αλλά και τα νέα πρότυπα αντοχής για τις μπαταρίες. Επιπλέον, διατηρούν και τις προτάσεις για περιορισμό των σωματιδίων από τα ελαστικά και τα φρένα.