Επίσημο: Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο «ακύρωσε» το αυστηρό πρότυπο Euro 7 - Αρχίζουν νέες επαφές


Προτείνει τη διατήρηση των ορίων εκπομπών ρύπων για αυτοκίνητα και van που ισχύουν από το υπάρχον Euro 6. Αναζητείται κοινή λύση με Commission και Ευρωκοινοβούλιο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 26/9/2023

Μετά τις αρχικές πληροφορίες που κυκλοφόρησαν πριν από λίγες μέρες, το αυστηρότερο πρότυπο εκπομπών ρύπων για τα επιβατικά οχήματα και τα van, γνωστό και ως Euro 7, αλλά και για τα βαρέα οχήματα (Euro VII) είναι πλέον και επίσημα σε αμφισβήτηση.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποφάσισε να προτείνει ορισμένες «ρεαλιστικές αλλαγές στην πρόταση της Commission, λαμβάνοντας υπόψιν τους περιβαλλοντικούς και υγειονομικούς στόχους», όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Συμβουλίου.

Συγκεκριμένα, οι Υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν να αποδυναμώσουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς συμφώνησαν να μην αλλάξουν τις υπάρχουσες συνθήκες δοκιμής και τα όρια εκπομπών που ορίζονται από το υπάρχον πρότυπο Euro 6 για τα ιδιωτικά επιβατικά οχήματα και τα van (οχήματα M1 και N1, αντίστοιχα).

Επιπλέον, για τις περιπτώσεις των οχημάτων M2 και M3 (λεωφορεία και πούλμαν) και των οχημάτων N2 και N3 (βαρέα επαγγελματικά οχήματα), τα όρια εκπομπών είναι χαμηλότερα και οι συνθήκες δοκιμών ελαφρώς προσαρμοσμένες, σε σύγκριση με το Euro 6/VI.

Έτσι, οι αντιδράσεις 8 χωρών, μεταξύ των οποίων η Ιταλία, η Γαλλία και η Τσεχία, αλλά και του ACEA και σχεδόν του συνόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης, φαίνεται ότι έπιασαν τόπο. Η αντίδραση ήταν έντονη, καθώς αφενός θεωρούσαν ότι το περιβαλλοντικό όφελος από το αυστηρότερο Euro 7 θα ήταν μικρό και αφετέρου οι αρνητικές επιπτώσεις του, τόσο στο κόστος παραγωγής όσο και στα χρήματα που έπρεπε να επενδυθούν και να «αφαιρεθούν» από τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, θα ήταν πολλαπλάσιες.

«Η ισπανική προεδρία ήταν ευαίσθητη στις διαφορετικές απαιτήσεις και τα αιτήματα των κρατών μελών και πιστεύουμε ότι, με αυτήν την πρόταση, πετύχαμε ευρεία υποστήριξη, ισορροπία στο επενδυτικό κόστος των κατασκευαστικών εμπορικών σημάτων και βελτιώνουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτόν τον κανονισμό», δήλωσε ο Hector Gomez Hernandez, αναπληρωτής Υπουργός Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού της Ισπανίας.

Το Συμβούλιο θεωρεί ότι με τη συγκεκριμένη θέση που κρατά επιτυγχάνει μια ισορροπία μεταξύ των αυστηρών απαιτήσεων για τις εκπομπές οχημάτων και των πρόσθετων επενδύσεων για τη βιομηχανία, σε μια στιγμή που οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων υφίστανται μετασχηματισμό προς την παραγωγή αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών.

Από την άλλη πλευρά, το Συμβούλιο ενισχύει την ευθυγράμμιση τωνορίων εκπομπών σωματιδίων από τα φρένα και των ορίων ταχύτητας τριβής των ελαστικών με τα διεθνή πρότυπα που έχουν εγκριθεί από την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη. Επιπλέον, το Euro 7 καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις απόδοσης για την ανθεκτικότητα της μπαταρίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η Ισπανία, η οποία κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρουσίασε τη Δευτέρα (25/9) ένα συμβιβαστικό κείμενο που συμφωνήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αποτελείται από υπουργούς της κυβέρνησης από κάθε χώρα της ΕΕ. Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας, Adolfo Urso, χαιρέτισε τη συμφωνία για «χαλάρωση» των αυστηρών ορίων εκπομπών του Euro 7.

Πλέον, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να διαπραγματευτούν μια τελική συμφωνία για τους νέους κανονισμούς που θα περιλαμβάνονται στο Euro 7.