Αποστολή στη Γαλλία: Γνωρίσαμε από κοντά το νέο Renault 5 E-Tech Electric (photos)


Ανήμερα του Αγ. Βαλεντίνου το Car and Driver ταξίδεψε στο Παρίσι για το πρώτο «ραντεβού» με το νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης της Renault, το οποίο επαναφέρει στους δρόμους τον θρυλικό αριθμό 5.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: RENAULT, Κ.Μ.
  • 26/2/2024

Η στιγμή της αποκάλυψης έφτασε. Η Renault έμεινε πιστή στην υπόσχεση που έδωσε πριν μερικά χρόνια για την προσθήκη ενός προσιτού ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης στη γκάμα της και πριν από λίγη ώρα προχώρησε στην αποκάλυψή του στην έκθεση της Γενεύης. Ο λόγος για το Renault 5 E-Tech Electric το οποίο κουβαλά ένα βαρύ όνομα από την πλούσια ιστορία της γαλλικής φίρμας.

Το Car and Driver μερικές ημέρες νωρίτερα είχε λάβει πρόσκληση από τον εγχώριο εισαγωγέα για να ταξιδέψει στο Παρίσι και να είναι «παρών» στην πρώτη παρουσίαση του αυτοκινήτου, μαζί με εκπροσώπους επιλεγμένων μέσων από όλη την Ευρώπη.

Το ραντεβού στη γαλλική πρωτεύουσα δόθηκε στις 14 Φεβρουαρίου, την ημέρα των ερωτευμένων, και σημείο συνάντησης ήταν ο χώρος εκδηλώσεων Dock Eiffel. Κατά την είσοδό μας στο κτίριο μάς περίμεναν καρτερικά τρεις εκδόσεις του αρχικού Renault 5 το οποίο αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της Renault και το ίδιο στοχεύει να κάνει και ο ηλεκτρικός διάδοχός του.

Με όνομα βαρύ σαν ιστορία

Το πρώτο Renault 5 κυκλοφόρησε τους δρόμους το μακρινό 1972. Στόχος ήταν να προσελκύσει τους αγοραστές με την αντισυμβατική για την εποχή σχεδίασή του και να καλύψει τις ανάγκες τους ως «ένα αυτοκίνητο για όλες τις εποχές, για διακοπές και για δουλειά, για καθημερινές και για Σαββατοκύριακα, για πόλη και για εξοχή». Την ίδια στιγμή, ως το πρώτο τρίθυρο μοντέλο στην ιστορία της Renault, έπρεπε να νικήσει την επιφυλακτικότητα με την οποία αντιμετωπιζόταν μέχρι τότε η συγκεκριμένη κατηγορία αμαξώματος.

Η ιστορία έγραψε ότι το πρώτο Renault 5 βγήκε νικητής αφού μέχρι το 1980, στο απόγειο της πορείας του, έγινε το δεύτερο σε πωλήσεις αυτοκίνητο παγκοσμίως και συνέχισε τις υψηλές εμπορικές πτήσεις μέχρι να περάσει τη σκυτάλη στο Clio. Περισσότερες λεπτομέρειες για το πρώτο Renault 5 μπορείτε να διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ.

Μετά από αυτή τη σύντομη ιστορική αναδρομή επιστρέφουμε στο σήμερα και στο Renault 5 του 21ου αιώνα το οποίο έχει μια εξίσου δύσκολη αποστολή: καλείται να κάνει προσιτή την ηλεκτροκίνηση αφού οι Γάλλοι είχαν εξαρχής δεσμευτεί ότι θέλουν η τιμή εκκίνησης να μην ξεπεράσει τα 25.000 €. Το ερώτημα, όμως, που προέκυψε μετά την παρουσίαση του πρωτότυπου τον Ιανουάριο του 2021, ήταν το κατά πόσο θα μπορέσει η Renault να περάσει στην παραγωγή ένα μοντέλο που θα υιοθετήσει τη φουτουριστική σχεδίαση και την ίδια στιγμή θα κρατήσει χαμηλά την τιμή του.

Η απάντηση ήρθε τη στιγμή που τραβήχτηκε το κάλυμμα στο Παρίσι και αποκαλύφθηκε το νέο Renault 5 E-Tech Electric, αφού το κίτρινο αυτοκίνητο που βλέπαμε μπροστά μας πλησίαζε σε μεγάλο βαθμό το concept. Για να είμαστε ειλικρινείς, για μερικά δευτερόλεπτα νομίζαμε ότι είναι ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο...

Σχεδιαστικά δείχνει να έχει έρθει απ’ το μέλλον. Το πρώτο στοιχείο που ξεχωρίζει είναι αναμφίβολα οι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις ζάντες των 18 ιντσών που σε συνδυασμό με τα «φουσκωμένα» φτερά κάνουν το αυτοκίνητο πιο επιβλητικό και έτσι η Alpine δεν θα χρειαστεί να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να «αγριέψει» την κορυφαία από πλευράς επιδόσεων έκδοση που ετοιμάζει. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η οθόνη με τον αριθμό 5 που έχει τοποθετηθεί πάνω στο καπό και δείχνει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, αλλά και τα φωτιστικά σώματα.

Μπροστά οι LED προβολείς έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζουν ανθρώπινο μάτι που κάνει νεύμα στον οδηγό, ενώ πλαισιώνονται από τετραγωνισμένα φώτα ομίχλης τοποθετημένα στον προφυλακτήρα, στο ίδιο σημείο που υπήρχαν και στο Renault 5 Turbo. Πίσω τα φωτιστικά σώματα έχουν κάθετη διάταξη θυμίζοντας αρκετά το αρχικό μοντέλο. Τα διαθέσιμα χρώματα του αμαξώματος είναι πέντε: Pop yellow, pop green, pearl white, Starry Black και Midnight Blue. Τα δύο πρώτα είναι αυτά που ξεχωρίζουν και είναι εμπνευσμένα από δύο εμβληματικές αποχρώσεις που υπήρχαν στον κατάλογο της εταιρείας τη δεκαετία του '70.

Τα στοιχεία του concept που δεν πέρασαν στην παραγωγή

Στο Παρίσι είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για λίγα λεπτά με τον Nicolas Jardin, υπεύθυνο για την εξωτερική σχεδίαση του νέου Renault 5. Στον λίγο χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας τον ρωτήσαμε για κάποια στοιχεία του concept που «κόπηκαν» στην έκδοση παραγωγής, όπως οι αναδυόμενες χειρολαβές των θυρών αλλά και η φωτεινή LED μπάρα στο πίσω μέρος. Ο Γάλλος σχεδιαστής δεν κρύφτηκε πίσω από το δάχτυλό του και αφού μας ξεκαθάρισε ότι η ομάδα του προσπάθησε σκληρά να μεταφέρει όσα περισσότερα στοιχεία από το concept, τα παραπάνω έπρεπε αναγκαστικά να «κοπούν» αφού ανέβαζαν σημαντικά το κόστος. Παράλληλα, μας αποκάλυψε μια σειρά από easter eggs που υπάρχουν σε διάφορα σημεία του αυτοκινήτου και τα οποία θα σας παρουσιάσουμε σε λίγες ημέρες σε αναλυτικό αφιέρωμα.

Το Renault 5 E-Tech Electric είναι το πρώτο αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε πάνω στην νέα πλατφόρμα της Ampere, AmpR Small, που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα του B-segment. Το μήκος του είναι 3.92 m., το πλάτος 1.77 m., το ύψος 1.50 m. και το μεταξόνιο 2.54 m.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή τα βασικά πλεονεκτήματα του πατώματος είναι ότι αυξάνει τους εσωτερικούς χώρους (το πορτμπαγκάζ ξεκινά από τα 326 L. ενώ υπάρχουν 19 L αποθηκευτικών χώρων στην καμπίνα για μικροαντικείμενα), μειώνει το συνολικό βάρος (1.350 kg στην έκδοση με την μικρή μπαταρία) και να επιταχύνει τον χρόνο ανάπτυξης ενός αυτοκινήτου χωρίς να ξεφύγουν τα κόστη.

Με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον βασικό εξοπλισμό

Στο κομμάτι του ηλεκτροκινητήρα η Renault βάδισε στο «μονοπάτι» του Megane E-Tech Electric και εφοδίασε τη νέα πρόταση με ένα σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ χωρίς μαγνήτες. Αυτή η επιλογή δεν αναγκάζει τους Γάλλους να χρησιμοποιούν σπάνιες γαίες και έτσι μειώνουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην παραγωγή του μοντέλου. Οι μαγνήτες έχουν αντικατασταθεί από χάλκινα πηνία, με τα καλώδια να τοποθετούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να αντέχουν τη φυγόκεντρη δύναμη του ρότορα.

Οι διαθέσιμες εκδόσεις ισχύος είναι τρεις. Στη βασική αποδίδει 95 PS και 215 Nm ροπής, στην αμέσως επόμενη 120 PS και 225 Nm και στην κορυφαία 150 PS και 245 Nm, με το 0-100 km/h να έρχεται σε λιγότερο από 8 sec. ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 150 km/h.

Θέλοντας να θέσει νέα πρότυπα στην κατηγορία του, το Renault 5 έχει δανειστεί τα γόνατα ΜcPhersonαπό τα Clio και Captur ενώ τα σημαντικά νέα έρχονται από τον πίσω άξονα όπου το αυτοκίνητο διαθέτει ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων! Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι ο κύκλος στροφής είναι μόλις 10,3 m. επιτρέποντάς του να κινείται ευέλικτα στους στενούς κεντρικούς δρόμους των πόλεων.

Έως 400 km αυτονομίας και σύστημα V2L που... φτιάχνει καφέ!

Η ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα παρέχεται από δύο διαθέσιμα συστήματα μπαταριών ιόντων-λιθίου, τεχνολογίας NMC. Το πρώτο έχει χωρητικότητα 40 kWh και η αυτονομία φτάνει τα 300 km ενώ το δεύτερο, το οποίο θα είναι το μόνο διαθέσιμο στο λανσάρισμα του μοντέλου, έχει χωρητικότητα 52 kWh και η αυτονομία αγγίζει τα 400 km.

Οι μπαταρίες είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να βελτιώνουν την ενεργειακή πυκνότητα χωρίς να αυξάνεται το μέγεθος. Συγκεκριμένα η μπαταρία των 52 kWh αποτελείται από 4 modules και όχι από 12 όπως στο Megane E-Tech Electric. Το Renault 5 E-Tech Electric εφοδιάζεται επίσης με το νέο αμφίδρομο φορτιστή AC 11 kW που διαθέτει σύστημα V2L (διαθέσιμο μόνο στις εκδόσεις 110 kW και 90 kW). Αυτό σημαίνει ότι η θύρα φόρτισης μπορεί να λειτουργήσει σαν πρίζα μέσω ενός προσαρμογέα που προσφέρεται προαιρετικά και να συνδεθούν πάνω του ηλεκτρικές συσκευές όπως μια εσπρεσιέρα, ένας βραστήρας ή ένα ηλεκτρικό μπάρμπεκιου.

Όσο για τους χρόνους φόρτισης, σε σημείο εναλλασσόμενου ρεύματος 11 kW η μπαταρία των 52 kW θα χρειαστεί 4 ώρες και 30 λεπτά για να φτάσει από το 10% στο 80%. Η μπαταρία των 40 kWh θα χρειαστεί μια ώρα λιγότερο, ενώ σε ταχυφορτιστή και τα δύο συστήματα μπορούν να «γεμίσουν» από το 15% στο 80% μέσα σε 30 λεπτά.

Μοντέρνο εσωτερικό και προηγμένα τεχνολογικά συστήματα

Στο εσωτερικό είναι ξεκάθαρο ότι οι σχεδιαστές προσπάθησαν να «παντρέψουν» ρετρό στοιχεία του αρχικού Renault 5 με ζωηρά χρώματα και αρκετές μοντέρνες πινελιές. Πάνω από το ταμπλό αιωρείται ένα μεγάλο ενιαίο πλαίσιο που ενσωματώνει δύο ψηφιακές οθόνες. Η πρώτη είναι 10 ιντσών (7 ίντσες στη βασική εξοπλιστική έκδοση) βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και έχει τον ρόλο του πίνακα οργάνων.

Η δεύτερη βρίσκεται στο κέντρο του ταμπλό, έχει διαγώνιο 10 ιντσών σε όλες τις εκδόσεις, τρέχει το σύστημα πολυμέσων OpenR Link ενώ στις κορυφαίες εκδόσεις έχει ενσωματωμένο Google δίνοντας πρόσβαση σε Google Maps και Assistant καθώς και σε μια σειρά από εφαρμογές που είναι διαθέσιμες στον κατάλογο του Google Play.

Εξίσου πλούσιο είναι και το τεχνολογικό υπόβαθρο διαθέτοντας ένα πλούσιο πακέτο συστημάτων υποβοήθησης οδηγού και ασφάλειας, πολλά εκ των οποίων συναντάμε σε υψηλότερες κατηγορίες. Εκτός από το σύστημα παρακολούθησης της προσοχής του οδηγού, υπάρχει σύστημα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης κατά την όπισθεν, μπροστινοί και πίσω αισθητήρες για διατήρηση λωρίδας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και σύστημα ασφαλούς εξόδου των επιβατών απ' την καμπίνα.

Επιπρόσθετα το Renault 5 E-Tech Electric είναι εξοπλισμένο με ένα προηγμένο εργαλείο ασφαλείας που ονομάζεται «Safety Coach». Αυτό που κάνει είναι να αξιολογεί τις κινήσεις του οδηγού και να παρέχει εξατομικευμένες συμβουλές για πιο ασφαλείς μετακινήσεις.  

Η εταιρεία έχει δεσμευτεί ότι από το καλοκαίρι του 2025 θα παράγει το νέο Renault 5 E-Tech Electric, μαζί με το σύστημα μπαταριών, εντός των συνόρων της Γαλλίας. Η συναρμολόγηση θα γίνεται στο εργοστάσιο της πόλης Douai το οποίο ήταν ένας από τους χώρους παραγωγής του πρώτου Renault 5.

Όπως μας ενημέρωσε ο επίσημος εισαγωγέας των μοντέλων της Renault στην Ελλάδα, το αυτοκίνητο αναμένεται να μπει στις εκθέσεις το προσεχές φθινόπωρο. Λίγο καιρό πριν θα μάθουμε και τον αναλυτικό τιμοκατάλογο που θα ισχύει στη χώρα μας.