Renault 5: Ένα success story πριν το… success story


Η αρχική πρόταση για την ονομασία ήταν Renault 2. Ωστόσο, το αυτοκίνητο θεωρήθηκε πολύ πιο μπροστά από όλα όσα είχαν προηγηθεί, και έτσι οι Γάλλοι αποφάσισαν να πάνε κατευθείαν στον αριθμό 5.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: RENAULT-Antoine PASCAL, ΑΡΧΕIΟ
  • 6/1/2024

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η γαλλική αγορά για μικρά αυτοκίνητα ήταν σχεδόν μοιρασμένη μεταξύ του Renault 4 και του 2CV της Citroën. Το 1967, ο Pierre Dreyfus (αφεντικό της Renault από το 1955 έως το 1975) ζήτησε από τους μηχανικούς του να βρουν ένα μικρό αυτοκίνητο που να απευθύνεται στο ευρύτερο δυνατό φάσμα του πληθυσμού.

Η αποστολή εκφράστηκε με όρους που έμοιαζαν με ξόρκι. Το νέο αυτοκίνητο πρέπει να είναι «voiture à vivre»: «Ένα αυτοκίνητο για όλες τις εποχές, για διακοπές και για δουλειά, για καθημερινές και για Σαββατοκύριακα, για πόλη και για εξοχή».

Όταν εμφανίστηκε το 1972, το Renault 5 ανταποκρίθηκε σε αυτές τις υψηλές προσδοκίες, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία με την καινοτόμο σχεδίασή του και μια αίσθηση πρακτικότητας που δεν υπήρχε εκείνη την εποχή.

Το project ξεκίνησε το 1967 με την κωδική ονομασία 122. Για να είναι ελκυστικό το αυτοκίνητο, έπρεπε να υιοθετήσει μια μοναδική, ελαφρώς αντισυμβατική, για την εποχή, σχεδιαστική προσέγγιση. Προφανώς, το αυτοκίνητο θα έπρεπε να είναι μικρό, ευέλικτο και ευχάριστο στο μάτι. Το τελικό σχέδιο ήταν πολύ κοντά στα αρχικά σκίτσα που παρήγαγε ο Michel Boué. Το κοινό θα έβρισκε το R5 χαριτωμένο, κομψό και έξυπνο.

Το Project 122 αρχικά επρόκειτο να ονομαστεί Renault 2. Αλλά επειδή θεωρήθηκε πολύ πιο μπροστά από όλα όσα είχαν προηγηθεί, οι άνθρωποι του μάρκετινγκ αποφάσισαν να πάνε κατευθείαν στον αριθμό 5.

Το Renault 5 ενσωμάτωνε μεγάλο μέρος της τεχνολογίας των Renault 4 και Renault 6, με κίνηση στους εμπρός τροχούς και δυνατότητα επιλογής μεταξύ ενός κινητήρα 782 cc με 33,5 PS για την έκδοση L και μιας μονάδας 956 cc, 44 PS για την TL. Το L είχε σύστημα πέδησης με ταμπούρα, ενώ το TL δισκόφρενα εμπρός, λόγω και του ισχυρότερου κινητήρα.

Ίσως η πιο άμεσα ορατή καινοτομία στο Renault 5 ήταν η σχεδίαση του προφυλακτήρα. Οι ενισχυμένοι πολυεστερικοί προφυλακτήρες, που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με τη Rhône-Poulenc, άντεχαν παραμορφώσεις για σύγκρουση μέχρι και 7 km/h. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το Renault 5 ήταν το πρώτο τρίθυρο μοντέλο της Renault και έμελλε να ξεπεράσει την επιφυλακτικότητα του γαλλικού κοινού απέναντι σε ένα τέτοιο αμάξωμα.

Το Renault 5 έγινε τεράστια εμπορική επιτυχία από το 1974 και ύστερα, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στην ευρωπαϊκή αγορά, μετά το Fiat 127. Και η αναγνώριση ήρθε το 1980, με τη δεύτερη θέση σε πωλήσεις παγκοσμίως. Οι διεθνείς πωλήσεις το 1980 αντιπροσώπευαν το 60% των συνολικών ταξινομήσεων, μια αξιοσημείωτη επίδοση για την εποχή. Το 1984, με τις πωλήσεις να πλησιάζουν τα 5,5 εκατομμύρια μονάδες, το Renault 5 έδωσε εντέλει τη θέση του στο Super 5 και έξι χρόνια αργότερα ήταν η ώρα του Clio.

* Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τεύχος 404 του περιοδικού Car and Driver

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το νέο Renault 5 E-Tech θα έχει οθόνη πάνω στο καπό! Δείτε τις επίσημες εικόνες

Οι κατασκοπευτικές φωτογραφίες από τις δοκιμές του νέου Renault 5

Renault 5 Diamant: Ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο με γαλλική φινέτσα