Γιατί ο κόσμος «απομακρύνεται» από τα Plug-in υβριδικά και στρέφεται στα EV;


Σημαντική πτώση των πωλήσεων PHEV τον Ιούνιο στην Ευρώπη, προς όφελος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 29/7/2022

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, τα μόνα αυτοκίνητα που όλοι γνωρίζαμε ήταν αυτά με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στη συνέχεια εμφανίστηκαν τα υβριδικά και ακολούθησαν τα πλήρως ηλεκτρικά.

Αν και αρχικά το αγοραστικό κοινό «αγκάλιασε» την υβριδική τεχνολογία, σιγά-σιγά δείχνει την προτίμησή του στα EV. Αυτό «μαρτυρούν» τα τελευταία δεδομένα, τουλάχιστον για την Ευρώπη.

Τα στοιχεία πωλήσεων του Ιουνίου στη Γαλλία δείχνουν πτώση 28% για τα PHEV σε σχέση με τον περυσινό. Στη Γερμανία, που παραδοσιακά αποτελεί προπύργιο της υβριδικής τεχνολογίας, η αντίστοιχη πτώση ήταν 16%. Οσο για το Ηνωμένο Βασίλειο, η αναλογία είναι εντυπωσιακή: Για κάθε ένα plug-in υβριδικό, πωλούνται 2 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα! Και όλα αυτά ενώ το 2019 η αναλογία ήταν στο 1:1.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Μήπως τα PHEV έγιναν λιγότερο… χρήσιμα ή αξιόπιστα; Όχι, σε καμία περίπτωση. Αλλωστε, αποτέλεσαν την πρώτη «ασφαλή» επανάσταση στο χώρο της αυτοκίνησης. Οι οδηγοί τα επέλεγαν, έχοντας τη «σιγουριά» της μετακίνησης με θερμικό κινητήρα και «δοκίμαζαν» παράλληλα τον ηλεκτρικό, κάνοντας περιορισμένο αριθμό χιλιομέτρων και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.

Τι άλλαξε λοιπόν; Πρώτον, οι σχετικές επιδοτήσεις αποσύρονται σιγά-σιγά για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα σε αρκετές χώρες. Στο Ηνωμένο Βασίλειο έπαψαν να υπάρχουν από το 2018, ενώ η Γερμανία ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ότι κάτι ανάλογο θα συμβεί στο τέλος του χρόνου.

Δεύτερον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να επικεντρώνονται σε πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα. Γιατί δεν το έκαναν αμέσως; Όταν αυστηροποιήθηκαν οι ευρωπαϊκές οδηγίες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το 2020 και το 2021, αρκετές από αυτές δεν είχαν πλήρως αναπτυγμένες τις πλατφόρμες τους για την παραγωγή EV. Ετσι, επέλεξαν την υβριδική τεχνολογία, περισσότερο σα μια μορφή «γέφυρας», πριν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Με δεδομένο ότι από το 2025 αναμένεται νέα αυστηροποίηση των ευρωπαϊκών κανονισμών εκπομπών ρύπων, τα Plug-in μοντέλα θα δυσκολευθούν να ανταποκριθούν στις σχετικές απαιτήσεις. Ετσι, η πλήρης ηλεκτροκίνηση δείχνει… μονόδρομος, ενώ έχει και το χρόνο να μπει ακόμα περισσότερο για τα καλά στη ζωή μας, με περισσότερες υποδομές φόρτισης, μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης και ακόμα περισσότερες επιδοτήσεις.

Η μόνη χώρα που προς το παρόν δείχνει να «αντιστέκεται» είναι η Κίνα. Πέρυσι, οι πωλήσεις PHEV υπερδιπλασιάστηκαν, καθοδηγούμενες από τις προσφορές από την BYD και την Li Auto, παρόλο που ακόμα και έτσι, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν ακόμα μεγαλύτερη!