Έρευνα: Ποιοι θέλουν την αυτόνομη οδήγηση;


ΣΕ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΔΙΕΞΗΓΑΓΕ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Η AUDI, ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ, ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ Η ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΝ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥΣ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 27/9/2019
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Audi σε συνεργασία με το Ινστιτούτο μελετών αγοράς Ipsos και διήρκεσε τέσσερα χρόνια. Όπως έγινε γνωστό, σε αυτή πάρθηκαν συνεντεύξεις από 21.000 άτομα, από εννέα χώρες της Ευρώπης και της Ασίας, καθώς και από τις ΗΠΑ. Ο τίτλος της έρευνας ήταν «Ο παλμός της αυτόνομης οδήγησης» και είχε ως σκοπό τόσο να «χαρτογραφήσει» τις απόψεις και το ενδιαφέρον για αυτή την τεχνολογία και για τα οχήματα που τη διαθέτουν, όσο και να καταγράψει το πώς διαμορφώνονται οι ισχύουσες αυτοκινητικές αξίες και το επικρατέν αυτοκινητικό έθος, τα διαμορφούμενα συναισθήματα και το εάν, το πώς και σε πιο βαθμό η αυτόνομη οδήγηση θα ορίσει έναν άλλο τρόπο καθημερινότητας και ζωής.
 

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 90% των ανθρώπων που συμμετείχαν σε αυτή δήλωσαν ότι είχαν ακούσει ήδη για τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Από τον συνολικό αριθμό των ερωτηθέντων, το 22% δήλωσε ότι γνωρίζουν πολλά γι’ αυτή αλλά μόνο το 8% δήλωσε ότι είναι σε θέση να εξηγήσει τι ακριβώς είναι και πώς λειτουργούν τα συστήματά της.

Στην έρευνα, καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον για την αυτόνομη οδήγηση, καθώς αυτοί που δήλωσαν ότι θα ήθελαν να δοκιμάσουν τη μετακίνηση με ένα όχημα αυτόνομης οδήγησης ήταν σε ποσοστό μεγαλύτερο από 50%. Μάλιστα, οι περισσότεροι από αυτούς δήλωσαν ότι είναι εξοικειωμένοι ή χρησιμοποιούν συστήματα υποβοήθησης του οδηγού στο αυτοκίνητό τους.

Συνολικά, από την έρευνα προκύπτει ότι το 82% των ερωτηθέντων έδειξαν ενδιαφέρον για την αυτόνομη οδήγηση, το 62% εξεδήλωσε τη περιέργειά του γι’ αυτή και το 53% τη θέλησή του να δοκιμάσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία.

 
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Βάσει της έρευνας, τα πλεονεκτήματα της αυτόνομης οδήγησης που ανέφεραν οι συμμετέχοντες σε αυτή είναι: η μεγαλύτερη ασφάλεια για επιβάτες και πεζούς, η δυνατότητα να μετακινούνται ευκολότερα ανήλικοι, ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικές δυσκολίες ή ακόμα και αυτοί που δεν έχουν δίπλωμα οδήγησης. Επίσης, στα πλεονεκτήματα, κατέταξαν τη δυνατότητα των επιβατών σε ένα όχημα αυτόνομης οδήγησης να χαλαρώνουν κατά τη διαδρομή, να χαίρονται το τοπίο, να διαβάζουν, να ακούν μουσική, να βλέπουν κάποια ταινία, καθώς και το πιο παραδοσιακό: Να συζητούν καλύτερα με τους συνεπιβάτες τους. Οι ερωτηθέντες, εξεδήλωσαν τον προβληματισμό τους για το εάν θα ήταν εφικτό να κάνουν άλλες δραστηριότητες σε ένα κινούμενο όχημα αυτόνομης οδήγησης, όπως να ασκούνται ή να δοκιμάζουν ρούχα.
Αναφορικά με τα μειονεκτήματα της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, οι ερωτηθέντες απάντησαν με σαφήνεια, καθορίζοντας τη δυσπιστία τους ή τους φόβους τους για τα οχήματα αυτά. Βάσει της έρευνας, το 41% δήλωσε ότι είναι δύσπιστο σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας και περισσότερο από το 33% δήλωσαν ότι θα αγχώνονταν σε ένα τέτοιο όχημα, καθώς είναι σκεπτικοί στο να παραδώσουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου στο σύστημα.
Ένα από τα ευρήματα της έρευνας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Παρότι έχουν συμβεί ατυχήματα και δυστυχήματα με οχήματα αυτόνομης οδήγησης –και τα συμβάντα έχουν απασχολήσει έντονα τον παγκόσμιο Τύπο–, αυτό δεν φαίνεται να τρομάζει τους συμμετέχοντες σε αυτή. Το 55% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει ακούσει γι’ αυτά τα περιστατικά, αλλά ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 66% δήλωσε ότι αυτά δεν επηρέασαν την ήδη διαμορφωμένη άποψή τους για τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης. 
 
 
Η τυπολογία των ανθρώπων περί αυτόνομης οδήγησης
Από την έρευνα, προέκυψαν πέντε διαφορετικοί τύποι προσέγγισης της συγκεκριμένης τεχνολογίας:
 
1. Ο καχύποπτος οδηγός: Αντιπροσωπεύει το 14% των συμμετεχόντων στην παγκόσμια έρευνα. Αυτός, προτιμά να έχει πάντα τον έλεγχο του οχήματος. Δεν αναπτύσσει κάποιο συναισθηματικό δεσμό με το αυτοκίνητο και ασκεί κριτική σε καθετί που είναι άγνωστο σε αυτόν, άρα και στις νέες τεχνολογίες. Γι’ αυτόν, το όχημά του είναι ένα μέσο για να μετακινείται και δεν χρειάζεται να διαθέτει υψηλή τεχνολογία για να το πράξει. Τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης θα αρχίσουν να τον ενδιαφέρον μόνο όταν αποτελέσουν την πλειονότητα στους δρόμους.
 
2. Ο οδηγός που νοιάζεται για την ασφάλεια: Αντιπροσωπεύει το 24% των συμμετεχόντων στην παγκόσμια έρευνα. Δεν τον ενδιαφέρει η αυτόνομη οδήγηση, όμως είναι περίεργος γι’ αυτή και τον ενδιαφέρει η ασφάλεια, γενικότερα. Αυτός φαντάζεται την αυτόνομη οδήγηση ως το σύστημα που αναλαμβάνει τη μετακίνηση του αυτοκινήτου σε ένα μποτιλιάρισμα, στον αυτοκινητόδρομο ή όταν πρόκειται να σταθμεύσει. Προτάσσει την ασφάλεια σε αυτές τις περιπτώσεις και αδιαφορεί για την όποια περιπέτεια απορρέει από την έμπρακτη ενασχόλησή του με την οδήγηση του αυτοκινήτου.
 
 
3. Ο ανοιχτόμυαλος συνοδηγός: Αντιπροσωπεύει το 30% των συμμετεχόντων στην παγκόσμια έρευνα. Γι’ αυτόν, η αυτόνομη οδήγηση δεν διαμορφώνει απλώς ένα δίπολο (δηλαδή καλή ή κακή, άσπρο ή μαύρο). Θα επέλεγε ένα αυτοκίνητο με σύστημα αυτόνομης οδήγησης αλλά θέλει να έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει και να αναλαμβάνει τον έλεγχο του οχήματος όποτε το επιθυμεί ή όποτε κρίνει ότι, ο ίδιος, θα αποσοβήσει κάποιο διαφαινόμενο ατύχημα. Γι’ αυτόν, είναι πολύ σημαντικό να έχει δοκιμαστεί διεξοδικά η τεχνολογία σε όλες τις πιθανές συνθήκες, πριν εφαρμοστεί στην πράξη.
 
 
4. Αυτός που ακολουθεί τις μόδες: Αντιπροσωπεύει το 16% των συμμετεχόντων στην παγκόσμια έρευνα. Γι’ αυτόν, η ζωή μπορεί να γίνεται διαρκώς καλύτερη και πιο ενδιαφέρουσα και οι νέες τεχνολογίες είναι ένα μέσο να το επιτύχει. Θεωρεί ότι η σύγχρονη τεχνολογία υπάρχει γι’ αυτόν και, υπό αυτό πλαίσιο, αποδέχεται εύκολα την ιδέα ενός οχήματος αυτόνομης οδήγησης. Επίσης, θεωρεί ότι ένα τέτοιο όχημα θα ενισχύσει την κοινωνική εικόνα και το κοινωνικό status του.

Ωστόσο, εμφανίζεται περισσότερο επιφυλακτικός από όλους τους υπόλοιπους (τέσσερις) τύπους αναφορικά με την αξιοπιστία της τεχνολογίας. Στην έρευνα, αυτός ο τύπος αποδείχτηκε ο πιο απαιτητικός αναφορικά με την ασφάλεια την οποία θα παρέχει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Επίσης, εμφανίζεται πεπεισμένος ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα εξελίξουν στο έπακρο αυτή την τεχνολογία.

 
 
5. Αυτός που ακολουθεί την τεχνολογία: Αντιπροσωπεύει, επίσης, το 16% των συμμετεχόντων στην παγκόσμια έρευνα. Ενδιαφέρεται για ό,τι σύγχρονο παρουσιάζει η τεχνολογία σε όλους τους τομείς της και θα αισθανόταν ιδανικά εντός ενός οχήματος αυτόνομης οδήγησης. Γι’ αυτόν, απλώς είναι θέμα χρόνου να κυριαρχήσουν στους δρόμους αυτά τα αυτοκίνητα.

Επίσης, τον απασχολεί ελάχιστα το γεγονός ότι δεν θα έχει τον έλεγχο του οχήματος και δεν τον τρομάζει ότι θα είναι απλώς συνεπιβάτης. Αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι να μετακινείται όποτε το χρειαστεί ή επιθυμεί, με τη μεγαλύτερη δυνατή άνεση και ασφάλεια. Οι εκπρόσωποι αυτού του τύπου δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται για την προστασία του περιβάλλοντος και χρησιμοποιούν και άλλα μέσα για τη μετακίνησή τους, π.χ. ποδήλατο ή Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.