Συνθετικά λιπαντικά: Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζουμε τα λάδια του αυτοκινήτου;


Υπάρχουν περισσότερες από μία σωστές απαντήσεις, οπότε ας προσπαθήσουμε να τις απλοποιήσουμε λίγο περισσότερο.

  • 15/11/2021

Το συνθετικό λάδι στον κινητήρα του αυτοκινήτου μας έχει μια εξαιρετικά δύσκολη δουλειά. Ενώ παραμένει κρύο στο κάτω μέρος του δοχείου λαδιού του κινητήρα, πρέπει να ανέβει μέχρι τα γρανάζια που κινούν τις βαλβίδες στην κορυφή, στη συνέχεια να ρέει προς τα κάτω, και όλο αυτό πρέπει να συμβεί σχεδόν αμέσως μετά την εκκίνηση του κινητήρα. Το λάδι προστατεύει τα πάντα μέσα στον κινητήρα: από ρουλεμάν, έμβολα, τοιχώματα κυλίνδρων και όλα τα κινούμενα μέρη.

Στη συνέχεια, μετά την κρύα εκκίνηση, το λάδι πρέπει να συνεχίσει να προστατεύει ανεξάρτητα από το πόσο ανεβαίνει η θερμοκρασία του και πόσο γρήγορα λειτουργεί ο κινητήρας. Και πρέπει να το κάνει αυτό για μία μακρά περίοδο μηνών, αν όχι για χρόνια, εν μέσω πολλών σύντομων διαδρομών, κρύων εκκινήσεων, ταξιδιών, και για κάποιες περιπτώσεις μέσα και σε πίστες αγώνων. Εξαρτάται από το λάδι του αυτοκινήτου μας και το να κάνει τη δουλειά του άψογα, ακόμα και στους πιο κρύους χειμώνες των βόρειων χωρών και το ζεστό κλίμα των νότιων και όλα αυτά ενώ καταπολεμά την σκουριά, τους ρύπους και τα υπολλείματα που φράζουν το δρόμο του.

Το συνθετικό λάδι κάνει τη διαφορά;

Τα σημερινά λιπαντικά κινητήρων έχουν εξελιχθεί σε εξαιρετικά προηγμένα μείγματα κατασκευασμένα από διυλισμένο πετρέλαιο και εξελιγμένων πρόσθετων που τους επιτρέπουν να διατηρούν τις προστατευτικές τους ιδιότητες για πολλούς μήνες και χιλιάδες χιλιόμετρα σε αφιλόξενες συνθήκες. Μερικά είναι κατάλληλα για ελαφριά χρήση μέσα σε εύλογες χρονικές περιόδους, ενώ άλλα είναι καλύτερα για σκληρότερη και μακροπρόθεσμη χρήση. Τα σημερινά λάδια κινητήρα υψηλότερης απόδοσης και μεγαλύτερης διάρκειας είναι συνθετικά, πράγμα που σημαίνει ότι είναι συνήθως κατασκευασμένα από χημικά τροποποιημένα συστατικά πετρελαίου (και μερικά άλλα υλικά).

Πόσο κοστίζει μια αλλαγή λαδιού;

Τα συνθετικά λάδια μπορούν να προσφέρει καλύτερη απόδοση στην εκκίνηση και ροή σε χαμηλότερες θερμοκρασίες έως -40 βαθμούς Κελσίου και στη συνέχεια να αντέχουν σε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες χωρίς οξείδωση, ή να μαυρίζουν. Με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν όλο και πιο λεπτά λιπαντικά, εξαιρετικά χαμηλού ιξώδους (πάχους) λαδιών για τη μείωση της τριβής λειτουργίας και επομένως για καλύτερη απόδοση και κατανάλωση καυσίμου, τα συνθετικά μπορούν να διαμορφωθούν σε πολύ χαμηλότερα ιξώδη διατηρώντας ταυτόχρονα τις προστατευτικές και λιπαντικές τους ιδιότητες. Συνήθως είναι δύο έως τρεις φορές ακριβότερα από τα κανονικά λάδια, αλλά είναι καθαρότερα και πιο ανθεκτικά, έχουν ανώτερες χημικές και μηχανικές ιδιότητες, ειδικά σε ακραίες θερμοκρασίες και μπορούν να διατηρήσουν αυτές τις ιδιότητες για περισσότερο χρόνο μεταξύ των αλλαγών.

Το σωστό διάστημα αλλαγής λαδιών

Υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από το πότε θα πρέπει να αλλάζουμε το συνθετικό λάδι του κινητήρα μας. Εάν το όχημά σας λειτουργεί με συνθετικά λάδια - και τα περισσότερα το κάνουν σήμερα - το καλύτερο μέρος για να βρείτε το σωστό διάστημα αλλαγής λαδιών είναι το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου. Τα συνιστώμενα διαστήματα αλλαγής συνθετικών λιπαντικών από τους κατασκευαστές ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό. Για τα περισσότερα νέα μοντέλα σήμερα τα διαστήματα αλλαγής κυμαίνονται από 10.000 έως 25.000χιλιόμετρα (και σχεδόν πάντα περιλαμβάνουν αλλαγές φίλτρου λαδιού) ή μια φορά τον χρόνο για εκείνους που  κάνουν λιγότερα χιλιόμετρα ετησίως.

Γενικότερα, για τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα τα διαστήματα αλλαγής στην περιοχή των 10.000 έως 15.000 χιλιομέτρων είναι γενικά ένα καλό εύρος για συνηθισμένη χρήση. Πολλά νεότερα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα παρακολούθησης της ποιότητας λαδιού που παρακολουθούν ηλεκτρονικά τις συνθήκες οδήγησης - τη διάρκεια των ταξιδιών σας, τις θερμοκρασίες του κινητήρα και άλλες παραμέτρους του κινητήρα. Οι αλγόριθμοι σε αυτά τα συστήματα υπολογίζουν το πότε θα πρέπει να αλλάξετε το λάδι του κινητήρα σας και σας ειδοποιούν με σχετικό μήνυμα στον πίνακα οργάνων.