Ανατροπή: Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να «ευνουχίσει» το πρότυπο Euro 7


Οι αντιδράσεις κρατών-μελών φαίνεται ότι έπιασαν τόπο και η ΕΕ επεξεργάζεται σχέδιο για πιο «χαλαρό» πρότυπο εκπομπών ρύπων, με μεταγενέστερη εφαρμογή.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 22/9/2023

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επεξεργάζονται ένα σχέδιο συμβιβασμού που όχι μόνο θα καθυστερήσει την εφαρμογή του νέου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7 αλλά θα «χαλαρώσει» και τα αυστηρότερα όρια που θεσπίζει.

Αυτό υποστηρίζει σε δημοσίευμά του το Reuters, αναφέροντας ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο προσχέδιο το οποίο παρουσίασε η ισπανική προεδρία της ΕΕ. Μάλιστα, με βάση το ρεπορτάζ, οι Ισπανοί σκόπευαν να το παρουσιάσουν στο συμβούλιο ανταγωνιστικότητας που έχει προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα. Ωστόσο, οι χώρες δεν έχουν ακόμα συμφωνήσει, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές.

Το προσχέδιο αυτό προσπαθεί να συμβιβάσει τις αντίθετες πλευρές, καθώς το σύνολο, σχεδόν, των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης έχει εκφράσει την αντίθεσή του στο νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων. Τα περισσότερα brands, αλλά και ο ACEA, θεωρούν ότι δε θα προσφέρει ουσιαστική βελτίωση στην ποιότητα του αέρα, ενώ χαρακτηρίζουν αβάσταχτο και περιττό το κόστος που θα χρειαστεί για την προσαρμογή των θερμικών κινητήρων στα νέα όρια καυσαερίων, από τη στιγμή που ήδη επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση. Επιπλέον, είναι βέβαιοι ότι θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση του μέσου κόστους παραγωγής.

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί εδώ και μήνες, το νέο πρότυπο Euro 7 θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου 2025 για τα νέα αυτοκίνητα και τα van, ενώ για τα νέα βαρέα οχήματα (Euro VII) από την 1η Ιουλίου 2027. Ωστόσο, στο προσχέδιο της Ισπανίας οι ημερομηνίες αυτές ουσιαστικά «ακυρώνονται».

Προβλέπεται ότι τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά οχήματα θα πρέπει να συμμορφωθούν στο πρότυπο 24 μήνες μετά την εφαρμογή του, ενώ τα λεωφορεία και τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων θα έχουν διάστημα «χάριτος» 48 μηνών.

Ανάμεσα στις 8 χώρες που αντιστάθηκαν, σχεδόν εξαρχής, στο νέο πρότυπο Euro 7 ήταν η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχία, αλλά στο προσχέδιο δεν κατονομάζονται. Γίνεται αναφορά σε «ορισμένες χώρες» οι οποίες ζήτησαν πιο χαλαρούς κανόνες εκπομπών ρύπων.

«Οι εκπρόσωποι (σ.σ. των συγκεκριμένων χωρών) θεώρησαν ότι η σχέση ανάμεσα στο επενδυτικό κόστος και το περιβαλλοντικό όφελος που προκύπτουν από τον προτεινόμενο κανονισμό θα ήταν δυσανάλογη», αναφέρεται χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το Reuters.

Ωστόσο, οι πρώτες αντιδράσεις έχουν ήδη εμφανιστεί για τη διαφαινόμενη οπισθοχώρηση. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment) αποτελούμενη από μη κυβερνητικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών και του περιβάλλοντος, επέκρινε το προσχέδιο, υποστηρίζοντας ότι οι χώρες «υποχώρησαν στις απειλές των αυτοκινητοβιομηχανιών» και ότι με αυτό τον τρόπο «καταδικάζουν τους ανθρώπους σε επιβάρυνση της υγείας τους και πρόωρο θάνατο τις επόμενες δεκαετίες».

Μάλιστα, υποστηρίζει ότι στη συγκεκριμένη πρόταση της ισπανικής προεδρίας «…τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα έχουν αποδυναμωθεί. Δεν υπάρχει κάποια αλλαγή στα όρια εκπομπών για αυτοκίνητα και van σε σύγκριση με το Euro 6. Ακόμα και για τα diesel, επιτρέπεται να εκπέμπουν περισσότερα οξείδια του αζώτου σε σχέση με τα βενζινοκίνητα».

Πηγή: Reuters