ΗΠΑ: Κηρύσσουν «πόλεμο» στα κινεζικά αυτοκίνητα - Τετραπλασιάζει τους δασμούς ο Μπάιντεν


Δείτε ποιο «made in China» μοντέλο έχει προκαλέσει τρόμο στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 14/5/2024

Μπορεί στην Ευρώπη να τρέχει εδώ και μήνες έρευνα για να διαπιστωθεί αν τα αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής «παίζουν» στα όρια του αθέμιτου ανταγωνισμού, ωστόσο οι ΗΠΑ κινούνται με πιο γρήγορους ρυθμούς και τις επόμενες ώρες ο πρόεδρος Μπάιντεν θα ανακοινώσει την αύξηση των δασμών στα «made in china» προϊόντα.

Η απόφαση του Αμερικανού προέδρου είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις επερχόμενες προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου αφού με αυτή τη στρατηγική θέλει να δείξει ότι είναι το ίδιο αποφασιστικός με τον αντίπαλο του, Ντόναλντ Τραμπ, απέναντι στην εμπορική κυριαρχία της Κίνας.

Ο τελευταίος έχει κάνει σαφές ότι εφόσον επιστρέψει στον Λευκό Οίκο οι Κινέζοι θα… δεινοπαθήσουν, αφού σκοπεύει να επιβάλει ενιαίο δασμό 60% σε όλα τα προϊόντα τους. Μάλιστα, το έχει θέσει ως κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής του για να κερδίσει την ψήφο του εκλογικού σώματος.

Το πιο σημαντικό είναι ότι μαζί με τους ψηφοφόρους ο Τραμπ δείχνει να κερδίζει με αυτή τη ρητορική και τους εγχώριους κατασκευαστές -μαζί με τους εργαζόμενούς τους- που βλέπουν τα κινεζικά αυτοκίνητα ως απειλή για τις θέσεις εργασίας και τα κέρδη των εταιρειών.

Την ίδια στιγμή οικονομικοί αναλυτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου προειδοποιώντας ότι η επιβολή δασμών ενδέχεται να προκαλέσει ένα νέο «τσουνάμι» ακρίβειας, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος διαβίωσης των πολιτών και ενώ το εισόδημα τους έχει ήδη συμπιεστεί από τον αυξημένο πληθωρισμό.

Επίσης θα μπορούσε να προκαλέσει αναταράξεις στην κλιματική ατζέντα που έχει ανακοινώσει ο Μπάιντεν κάνοντας τα πράσινα τεχνολογικά προϊόντα (ηλεκτρικά οχήματα, φωτοβολταϊκά, κ.α.) απρόσιτα, ενώ οι επιπτώσεις δεν σταματούν εδώ αφού η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Janet Yellen, έβαλε στο τραπέζι το ενδεχόμενο η Κίνα να μη μείνει με σταυρωμένα τα χέρια στην επιβολή δασμών και προχωρήσει σε… αντίποινα.

Στην αγορά των αυτοκινήτων, το μοντέλο που έχει προκαλέσει «εφιάλτες» στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι το ηλεκτρικό πόλης BYD Seagull το οποίο είναι διαθέσιμο στην Κίνα με 11.400 δολ (σ.σ. υπάρχει και έκδοση με μικρότερη αυτονομία που πέφτει κάτω από τα 10.000 δολ.).

Η αυτονομία του αγγίζει τα 400 km ενώ αν συνδεθεί σε ταχυφορτιστή η μπαταρία μπορεί να φτάσει από το 30% έως 80% σε 30 λεπτά. Η τελική ταχύτητα είναι 130 km/h ενώ τα πρώτα 50 km/h έρχονται σε κάτι λιγότερο από 5 sec. Κοιτώντας κανείς τα τεχνικά του χαρακτηριστικά αντιλαμβάνεται ότι το βασικό ατού τού Seagull είναι η τιμή, η οποία είναι τρεις φορές πιο χαμηλή από το φθηνότερο «made in USA» ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Chevrolet Bolt που ξεκινά από τα 27.495 δολ. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το BYD Seagull είναι έτοιμο να εισέλθει στην ευρωπαϊκή αγορά και το ντεμπούτο του αναμένεται να γίνει στην Ιταλία το 2025

Όταν ο πρόεδρος Μπάιντεν ανακοινώσει την αύξηση των δασμών από το 25% στο 100%, θα κλείσει, τουλάχιστον προσωρινά, κάθε πιθανό διάδρομο για να φτάσει το Seagull και άλλα φθηνά κινεζικά EVs στην αμερικανική αγορά. Αναλυτές σημειώνουν ότι τα οφέλη αυτής της κίνησης θα είναι προσωρινά και ότι αργά ή γρήγορα τα φθηνά «made in China» ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξαπλωθούν στις περισσότερες αγορές, αφού τα μεγαλύτερα κοιτάσματα λιθίου είναι στα χέρια των Κινέζων και αυτό τους επιτρέπει να κατασκευάζουν μπαταρίες με πολύ χαμηλό κόστος.

Jim Farley
Jim Farley

Αυτό το γνωρίζουν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και μπορεί να το διαβάσει κανείς στις δηλώσεις του CEO της Ford, Jim Farley, ο οποίος τον Φεβρουάριο κάλεσε τους ανταγωνιστές του να κάτσουν όλοι μαζί στο ίδιο τραπέζι και να βρουν τρόπους συνεργασίας ώστε να μειώσουν τα κόστη παραγωγής μπαταριών.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι μετά την ανακοίνωση της αύξησης των δασμών από τον πρόεδρο Μπάιντεν είναι πολύ πιθανό να δούμε και τους Ευρωπαίους ηγέτες να ακολουθούν, αφού τα τελευταία χρόνια οι δύο πλευρές έχουν κοινή στρατηγική σε πολλά θέματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

BMW: «Υπερβολική η απειλή που νιώθουμε από τα κινεζικά EV» - Τι φοβούνται οι Γερμανοί

Κίνα - Γαλλία, συμμαχία! Renault και Geely επενδύουν 7 δις σε ΜΕΚ και υβριδικά συστήματα

Αυτό το τρίκυκλο camper είναι «made in China» και κοστίζει μόλις 4.000 ευρώ