Ο Euro NCAP «αναγκάζει» τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επαναφέρουν τους φυσικούς διακόπτες


Ψάχνετε να βρείτε μια ρύθμιση στο σύστημα infotainment του αυτοκινήτου σας και δεν τα καταφέρνετε; Υπομονή, επιστρέφουν οι φυσικοί διακόπτες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: Mercedes-Benz AG
  • 7/3/2024

Όσο πιο καινούριο είναι ένα μοντέλο, τόσο περισσότερη τεχνολογία «κουβαλάει» σε όλα, σχεδόν, τα συστήματά του. Ένα εξ’ αυτών είναι και το infotainment, με τις ψηφιακές οθόνες. Όσο πιο πλούσια εξοπλισμένη είναι μια έκδοση, τόσο μεγαλύτερη η οθόνη που διαθέτει.

Ωστόσο, η επικράτησή τους έχει οδηγήσει στην ολοένα και μεγαλύτερη κατάργηση φυσικών διακοπτών, κουμπιών, επιλογέων και χειριστηρίων από το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου. Οι σχετικές ρυθμίσεις ενσωματώνονται στο σύστημα infotainment, μέσω πολύπλοκων μενού και επιλογών που αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Αυτό ακριβώς θέλει να αλλάξει ο Euro NCAP.

Ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός ασφάλειας, που υποβάλλει σε crash test τα μοντέλα και τα αξιολογεί με αστέρια (από 0 έως 5), είναι αποφασισμένος να «αναγκάσει» τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επαναφέρουν τους φυσικούς διακόπτες. Πώς θα το πετύχει αυτό, από τη στιγμή που δεν έχει καμία αρμοδιότητα να επιβάλλει κάτι; Βάζοντας χαμηλότερη βαθμολογία στα οχήματα που δεν έχουν αρκετούς στην καμπίνα τους!

Σύμφωνα με δημοσίευμα των Times, ο Euro NCAP θα θέσει σε εφαρμογή νέες προδιαγραφές ασφάλειας για τις αξιολογήσεις του από τον Ιανουάριο του 2026. Σύμφωνα με αυτές, για να μπορέσει ένα όχημα να λάβει τα «πολυπόθητα» 5 αστέρια, θα πρέπει να διαθέτει κουμπιά, χειριστήρια ή επιλογείς για το χειρισμό 5 κρίσιμων λειτουργιών: Φλας, αλάρμ, κόρνα, λειτουργία υαλοκαθαριστήρων και ενεργοποίηση της κλήσης έκτακτης ανάγκης (eCall).

«Η υπερβολική χρήση των οθονών αφής είναι ένα πρόβλημα σε ολόκληρη τη βιομηχανία. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων μεταφέρουν τα βασικά χειριστήρια σε κεντρικές οθόνες αφής, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να παίρνουν τα μάτια τους από το δρόμο, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων εξαιτίας απόσπασης της προσοχής. Οι νέες δοκιμές του Euro NCAP που θα πραγματοποιηθούν το 2026 θα ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν ξεχωριστά, φυσικά χειριστήρια για βασικές λειτουργίες με διαισθητικό τρόπο, περιορίζοντας το χρόνο απομάκρυνσης του βλέμματος του οδηγού από το δρόμο και προωθώντας έτσι την ασφαλέστερη οδήγηση», τόνισε χαρακτηριστικά ο διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης του Euro NCAP, Matthew Avery.

Έστω και αν η επιθυμία του οργανισμού δεν μπορεί να αποτελέσει… διαταγή για τα brands, η σημασία που δίνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στη βαθμολόγηση με 5 αστέρια των μοντέλων τους στις δοκιμές ασφάλειας, ίσως συμβάλλει στη συμμόρφωσή τους με τα νέα δεδομένα. Άλλωστε, σιγά-σιγά ορισμένες έχουν ξεκινήσει να «επαναφέρουν» ολοένα και περισσότερους φυσικούς διακόπτες στα νέα μοντέλα που παρουσιάζουν, αφουγκραζόμενες και τις σχετικές επιθυμίες των πελατών τους.

Μην ξεχνάμε ότι σε συνέντευξή του στο Automotive News Europe στο πλαίσιο της CES 2023, ο CEO της BMW, Oliver Zipse, εμφανίστηκε «απολύτως πεπεισμένος» ότι οι τεράστιες οθόνες θα έχουν γίνει παράνομες το πολύ σε μία δεκαετία. «Σε περίπου 10 χρόνια θα έχουν εξαφανιστεί. Πιθανότατα οι αρμόδιες αρχές θα τις απαγορεύσουν. Αν χρειάζεται να κοιτάξεις χαμηλά για να κάνεις απαραίτητες ρυθμίσεις στο αυτοκίνητό σου, τότε κάτι γίνεται με πολύ λάθος τρόπο».

Πηγή: The Times

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Έρευνα-σοκ: Πιο ασφαλές να οδηγείς στο όριο της μέθης απ’ το να «παίζεις» με τις οθόνες του αυτοκινήτου!

Οθόνες VS Διακόπτες - Τι είναι πιο επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια;

Πώς θα είναι οι οθόνες αφής του μέλλοντος (video)