2022 Group Test: Hyundai Kona Hybrid 1.6 141 PS DCT vs Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5 116 PS AWD-i


Το νέο Toyota Yaris Cross Hybrid έρχεται «με φόρα» να διεκδικήσει το μερίδιό του στην αγορά. Μπορεί το Hyundai Kona Hybrid να ανακόψει αυτή την ορμή του, μπορεί να είναι καλύτερο από το ιαπωνικό μοντέλο;

  • KEIMENO: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 6/3/2022

Ποιο καινούργιο αυτοκίνητο μπορώ να αποκτήσω με «περίπου 25.000 ευρώ», το οποίο να είναι υβριδικό, καλοεξοπλισμένο, ασφαλές, αξιόπιστο και με πολλά χρόνια εγγύηση; Το Toyota Yaris Cross Hybrid έχει το όνομα, έχει, όμως, και τη χάρη; Η αντιπαράθεσή του με το Hyundai Kona Hybrid είναι μια καλή περίπτωση για να το διαπιστώσουμε.

Σύμφωνα με την Toyota, το Yaris Cross ενσωματώνει δύο από τους βασικούς κατασκευαστικούς «πυλώνες» της στην ιστορία της ως αυτοκινητοβιομηχανία: την παραγωγή μικρών σε διαστάσεις οχημάτων, αλλά και ικανών 4x4 (αρχικά, SUV στις πρόσφατες δεκαετίες).

Βεβαίως, το νέο SUV μοντέλο της δεν είναι τόσο μικρό σε διαστάσεις όσο εκείνα τα πρώτα αυτοκίνητα με τα οποία η εταιρεία έγινε γνωστή και καθιερώθηκε – δεν θα μπορούσε να ισχύει πλέον, άλλωστε. Επίσης, δεν θα ήταν δυνατόν να είναι ένα λιτό, εκτός δρόμου όχημα. Κάτι τέτοιο δεν θα είχε εμπορικό ενδιαφέρον τουλάχιστον στην Ευρώπη και γενικότερα στις αγορές του λεγόμενου Δυτικού Κόσμου.

Οι υποψήφιοι πελάτες σε αυτές έχουν άλλες προτεραιότητες πλέον οι οποίες διαμορφώνονται από ζητούμενα και ανάγκες που ξεφεύγουν της απλότητας. Το Yaris Cross είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο περισσότερο αποζητούσαν οι φίλοι της Toyota, είτε για ψυχολογικούς λόγους είτε για πρακτικούς (χρηστικότερο μέσο μετακίνησης), παρά τα στελέχη της εταιρείας.

Οι τελευταίοι δεν φάνηκαν να βιάζονται να το δημιουργήσουν και να το εντάξουν στην γκάμα τους. Αν και το Yaris, ως μοντέλο, υπάρχει για περισσότερο από είκοσι χρόνια, μια SUV εκδοχή του δεν μας απασχόλησε πριν από τα τέλη του 2021. Εντέλει, ενόψει της αυξημένης ζήτησης για οχήματα αυτής της κατηγορίας στη Γηραιά Ήπειρο η Toyota προχώρησε στη δημιουργία του.

Σχεδόν η ίδια κατάσταση ίσχυε και στον Όμιλο Hyundai αναφορικά με τα SUV, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας. Στους Νοτιοκορεάτες, αυτό δεν έγινε για τον ίδιο λόγο, αλλά επειδή ήταν απασχολημένοι να καθορίσουν τον επιχειρηματικό δρόμο που θα τους έκανε να ξεκολλήσουν από το σχετικά «ταπεινό» παρελθόν τους και να αναδυθούν στο παγκόσμιο αυτοκινητικό σκηνικό ως μια καινοτόμος εταιρεία πρώτης γραμμής.

Η πορεία τους δείχνει ότι τα κατάφεραν και πλέον αποτελούν ισάξιο αντίπαλο, αλλά και θέμα αντιγραφής για Ευρωπαίους και Ιάπωνες. Το Kona είναι ένα μοντέλο το οποίο, επίσης, άργησε σχετικά να παρουσιαστεί –ήταν το 2017 όταν αυτό συνέβη–, αλλά η εμφάνισή του έγινε με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο.

Δεν ήταν άλλος από την ίδια τη μορφή του. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν ό,τι πιο «περίεργο» αισθητικά είχε παρουσιάσει η νοτιοκορεατική εταιρεία μέχρι τότε. Ήταν η προσπάθειά της να δημιουργήσει εντύπωση, αλλά και να δείξει ότι είναι σε θέσει να τολμήσει σε όλα κάθε τομέα της διαδικασίας παραγωγής ενός οχήματος ήταν επιτυχημένη.

Το Kona έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της Hyundai μεταξύ των Ευρωπαίων αγοραστών. Σχεδόν τρία χρόνια έπειτα από την παρουσίασή του, το μοντέλο ανανεώθηκε. Οι αλλαγές ήταν επιβεβλημένες, καθώς έπρεπε να διατεθεί με νέους κινητήρες, νέους σε ό,τι αφορά στην ενσωμάτωση συστήματος υβριδικής διάταξης και στην προσθήκη στην ονομασία του της λέξης που είναι το ζητούμενο στις ημέρες μας: «Hybrid».

Με την ευκαιρία αυτού του γεγονότος, το μοντέλο ανανεώθηκε και αισθητικά σε μερικό βαθμό, αφήνοντας στο παρελθόν την πιο έντονη εμφάνισή του η οποία πλέον έγινε πιο ελκυστική, χωρίς να χάσει τον χαρακτήρα του. Επιπλέον, επειδή επανασχεδιάστηκαν οι προφυλακτήρες τού οχήματος το συνολικό μήκος του αυξήθηκε κατά τέσσερα τέσσερα σε σχέση με πριν (φυσικά, το μεταξόνιο παρέμεινε το ίδιο).

Περί υβριδικού συστήματος

Στη Hyundai επέλεξαν να τοποθετήσουν ένα σύστημα παράλληλης διάταξης. Αυτό αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο 1.6 GDI βενζινοκινητήρα (ατμοσφαιρικός, άμεσου ψεκασμού), ο οποίος αποδίδει μέγιστη ισχύ 105 PS/5.700 rpm και μέγιστη ροπή 147 Nm/4.000 rpm και από έναν ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 44 PS/2.500 rpm (43,5 PS, για την ακρίβεια) και μέγιστης ροπής 170 Nm/1.798 rpm.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
HYUNDAI KONA HYBRID 1.6 141 PS DCT 6 ΣΧΕΣΕΩΝ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ83

Η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς τού συστήματος είναι 141 PS και η μέγιστη συνδυαστική ροπή 265 Nm. Ο ηλεκτροκινητήρας παίρνει ενέργεια από μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου χωρητικότητας 1,56 kWh η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα του οχήματος. Αυτός, είτε συνδράμει τον θερμικό (κατά τη διάρκεια έντονης επιτάχυνσης ή κίνησης σε ανηφόρα) είτε κινεί τους τροχούς (υπό μικρό φορτίο και για όσο διάστημα έχουν ενέργεια οι μπαταρίες), είτε λειτουργεί ως γεννήτρια (για την ανατροφοδότηση αυτών κατά την πέδηση). Η μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς γίνεται μέσω αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων.

Στο Toyota Yaris Cross Hybrid, οι Ιάπωνες τοποθέτησαν την τέταρτη γενιά τού υβριδικού συστήματος, αυτήν που πρωτοπαρουσιάστηκε στην καινούργια γενιά του Yaris. Θυμίζουμε ότι αυτό είναι μικρότερο σε διαστάσεις και πιο αποδοτικό από πριν.

Η διάταξή του αποτελείται από έναν ατμοσφαιρικό, τρικύλινδρο 1.5 βενζινοκινητήρα τεχνολογίας «Hybrid Dynamic Force» ο οποίος αποδίδει μέγιστη ισχύ 92 PS/5.500 rpm και μέγιστη ροπή 120 Nm/3.600-4.800 rpm, και από τον ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 80 PS και μέγιστης ροπής 141 Nm. Η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς του συστήματος είναι 116 PS και η ροπή 120 Nm.

Στην τέταρτη γενιά τού υβριδικού συστήματος της Toyota οι μπαταρίες είναι ιόντων λιθίου, έναντι νικελίου υδριδίου μετάλλου που διέθετε πριν. Η αλλαγή αύξησε την απόδοσή τους και μείωσε τις διαστάσεις και το βάρος τους συγκριτικά. Σύμφωνα με την εταιρεία, το βάρος τους πλέον είναι 27 kg, έναντι 31 kg που ζύγιζαν στην προηγούμενη γενιά του. Η ροπή φτάνει στον εμπρός άξονα μέσω ηλεκτρονικά ελεγχόμενου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης.

Δομικά

Ευτυχώς, στην Toyota επέλεξαν να σχεδιάσουν το Yaris Cross με τρόπο που να έχει τη δική του ταυτότητα και όσο το δυνατόν περιορισμένες ομοιότητες με το supermini μοντέλο. Έτσι, δεν διάλεξαν την εύκολη οδό που δεν είναι άλλη από το να παρουσίαζαν απλώς ένα λίγο πιο ψηλό από το έδαφος Yaris και να προσδιόριζαν αυτό ως την crossover εκδοχή του.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
TOYOTA YARIS CROSS HYBRID1.5 116 PS AWD-i

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ84

Βεβαίως, το Yaris Cross έχει κοινά αισθητικά στοιχεία με το Yaris,  δεν λείπουν, ωστόσο, και επιρροές από άλλα οχήματα της εταιρείας, όπως το RAV4, για παράδειγμα. Την επιμέλεια και τον τελικό λόγο για τη μορφή του είχαν τα στελέχη του Κέντρου Σχεδίασης «ED2» (Toyota European Design and Development) το οποίο βρίσκεται στην Κυανή Ακτή. Καθότι απευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά, εξελίχθηκε στη Γηραιά Ήπειρο και κατασκευάζεται στη βορειοανατολική Γαλλία (Valenciennes).

Φυσικά, η βάση και η γενικότερη δομή τού νέου μοντέλου είναι κοινή με αυτή του Yaris, καθώς μοιράζονται το ίδιο πάτωμα (την πλατφόρμα «TNGA-B», στην εκδοχή της «GA-B»). Στη συγκεκριμένη εκδοχή του, το ιαπωνικό μοντέλο διαθέτει τη δυνατότητα μετάδοσης της ροπής σε όλους τους τροχούς του, χάρη στο σύστημα αυτόματης τετρακίνησης «AWD-i», όπως το ονομάζει η Toyota.

Στην ουσία, στο πίσω μέρος τού οχήματος υπάρχει ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας μεγίστης ισχύος 5 PS (5,3 PS, για την ακρίβεια) και μέγιστης ροπής 52 Nm. Αυτός αναλαμβάνει να μεταδώσει κίνηση όταν απαιτηθεί από τις συνθήκες πρόσφυσης του δρόμου. Σύμφωνα με την εταιρεία, όταν κριθεί απαραίτητο, ο διαμοιρασμός της ροπής εμπρός-πίσω μπορεί να μεταβληθεί σε αναλογία μεταξύ 100:0 έως 40:60, ώστε να οι πίσω τροχοί να έχουν τη δυνατότητα να ωθήσουν το όχημα –έστω και στιγμιαία–, σε περίπτωση που οι εμπρός χάσουν την πρόσφυσή τους.

Το σύστημα αυτόματης τετρακίνησης «AWD-i» διαθέτει τρεις παραμέτρους λειτουργίας («Normal», «Trail» και «Snow») για να προσαρμόζει την αμεσότητα μετάδοσης της ροπής αναλόγως της υφής του εδάφους και του επιπέδου πρόσφυσης που αυτό έχει κάθε φορά. Επιπλέον, στον εξοπλισμό της συγκεκριμένης έκδοσης του Yaris Cross διατίθεται και σύστημα Hill Descent Control.

Σε ό,τι αφορά στο Kona Hybrid, βασίζεται στην πλατφόρμα «Τρίτης Γενιάς», όπως την ονομάζουν στη Hyundai, η οποία χρησιμοποιήθηκε στο i30. Ωστόσο, αυτή έχει μετατραπεί σχετικώς για να πληροί τις απαιτήσεις και να ταιριάζει στον χαρακτήρα του crossover/SUV μοντέλου της. Χάρη σε αυτήν, έγινε δυνατόν να υπάρχουν τόσο η υβριδική έκδοσή του, όσο και αυτή της ήπιας υβριδικής διάταξης (48 V).

Συγκρίσεις

Τα νοτιοκορεατικό μοντέλο είναι μεγαλύτερο σε μήκος από το ιαπωνικό και έχει μεγαλύτερο μεταξόνιο συγκριτικά (κατά 4 cm). Ωστόσο, η ευρυχωρία στο εσωτερικό του δεν είναι αντίστοιχα μεγαλύτερη, ιδίως για τους πίσω επιβάτες. Οι τελευταίοι, αποδεικνύεται στην πράξη ότι έχουν μικρότερο ωφέλιμο μήκος για τα πόδια τους και κάθονται σχετικά ψηλότερα συγκριτικά με ό,τι ισχύει στο Yaris Cross.

Το Kona Hybrid είναι καλοκατασκευασμένο και διαθέτει υλικά τα οποία δείχνουν καλύτερα από τα αντίστοιχα του Toyota. Οι Νοτιοκορεάτες έχουν βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των αυτοκινήτων τους και αυτό είναι εμφανές σε όλη την γκάμα τους.

Η ανάρτηση του Hyundai είναι σχετικά σφιχτή και κάνει το αυτοκίνητο να είναι στιβαρό και «δεμένο» σε κάθε περίπτωση. Απορροφά με ικανοποιητικό τρόπο τις κακοτεχνίες του δρόμου και γενικά είναι καλύτερη στη συνολική λειτουργία της, συγκριτικά.

Το Yaris Cross Hybrid AWD-i διαθέτει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στην πίσω ανάρτησή του, έναντι του ημιάκαμπτου άξονα στη δικίνητη εκδοχή του. Αυτό βελτιώνει την ικανότητα απόσβεσης συγκριτικά, αλλά δεν καταφέρνει να διακριθεί έναντι του Kona Hybrid. Πάντως, γενικότερα, και η ανάρτηση του ιαπωνικού μοντέλου είναι σχετικά σφιχτή και δεν επιτρέπει να γέρνει πολύ το αυτοκίνητο στις στροφές.

Στον δρόμο, το Hyundai αποδεικνύεται πιο ήσυχο. Το θέμα με το Toyota είναι το επίπεδο θορύβου από τον κινητήρα που φτάνει ως το εσωτερικό και τους επιβάτες. Αυτό χαλάει κάπως την θετική εικόνα που κάποιος σχηματίζει αρχικά για το Toyota.

Αναφορικά με τις επιδόσεις, είναι μέτριες και στα δύο οχήματα. Παρότι το Kona Hybrid έχει αισθητά μεγαλύτερη μέγιστη ισχύ από αυτήν του Yaris Cross, το μεγαλύτερο βάρος του, συγκριτικά, η κλιμάκωση του διπλοσύμπλεκτου αυτόματου κιβωτίου και η προτεραιότητα στην οικονομία καυσίμου δεν του επιτρέπουν να είναι πιο γρήγορο. Πάντως, είναι ταχύτερο του Toyota, τόσο κατά την επιτάχυνση από στάση, όσο και εν κινήσει.

Σε ό,τι αφορά στη μέση κατανάλωση, με ήρεμο ρυθμό κίνησης μετρήσαμε μέση τιμή 6,0 L/100 km για το Hyundai Kona Hybrid και 5,8 L/100 km για το Toyota Yaris Cross AWD-i. Η διαφορά δεν είναι μεγάλη. Όμως, όταν ο οδηγός πιέζει πιο έντονα, η μέση πραγματική κατανάλωση στο Kona Hybrid φτάνει σχεδόν τα 7,0 L/100 km, ενώ στο Yaris Cross Hybrid AWD-i αυξάνεται κοντά στα 6,5 L/100 km.

Τόσο το Kona Hybrid, όσο και το Yaris Cross Hybrid AWD-i προσφέρουν πολλά και έχουν πολλά πλεονεκτήματα. Το επίπεδο εξοπλισμού είναι σχετικά υψηλό ακόμα και στη λεγόμενη «βασική» έκδοσή τους (πάντα για την εν λόγω εκδοχή τους). Εκτός από αυτό, στα θετικά εντάσσονται τόσο η αξιοπιστία τους όσο και η πολυετής εργοστασιακή εγγύηση που προσφέρουν οι δύο εταιρείες.

Στη Hyundai, αυτή είναι πενταετής, χωρίς χιλιομετρικό περιορισμό, για το αυτοκίνητο και το υβριδικό σύστημά του και οκταετής (ή όριο 160.000 km) για τις μπαταρίες αυτού.

Αντιστοίχως, η Toyota προσφέρει έξι χρόνια (ή όριο 180.000 km) για όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου και για το υβριδικό σύστημα και έως 11 χρόνια για τις μπαταρίες αυτού.

Εντέλει, ποιο από τα δύο να επιλέξει κάποιος; Εάν μπορεί να διαθέσει τα χρήματα που απαιτούνται για τις συγκεκριμένες εκδόσεις, το Yaris Cross Hybrid AWD-i έχει προβάδισμα καθώς διαθέτει τη δυνατότητα τετρακίνησης.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ HYUNDAI KONA HYBRID 1.6 141 PS DCT 6 ΣΧΕΣΕΩΝ 2022   TIMH €24.790   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.580 cc, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 141  ΡΟΠΗ Nm/rpm 265

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,3 sec, τελική 161 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5 L/100km, 114 g/km

HYUNDAI KONA HYBRID 1.6 141 PS DCT 6 ΣΧΕΣΕΩΝ 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΑ ΟΔΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ (ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ), ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΕΓΓΥΗΣΗ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΩΝ (ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TOYOTA YARIS CROSS HYBRID1.5 116 PS AWD-i 2022   TIMH €25.900   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.490 cc, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 116  ΡΟΠΗ Nm/rpm 120

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,8 sec, τελική 170 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,7 L/100km, 106 g/km

TOYOTA YARIS CROSS HYBRID1.5 116 PS AWD-i 2022

ΥΠΕΡ ΣΤΥΛ, ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ, ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΕΓΓΥΗΣΗ.

ΚΑΤΑ ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ (ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ), ΤΙΜΗ ΠΛΟΥΣΙΩΝ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ.