Αποστολή στην Ισπανία: Οδηγούμε τα ανανεωμένα SEAT Ibiza και Arona


Δύο από τα εμβληματικά μοντέλα της SEAT, το ιστορικό Ibiza και το σύγχρονο Arona, επανασχεδιάστηκαν, δείχνοντας την πρόθεση των Ισπανών να συνεχίσουν μεθοδικά και εμφατικά την ανοδική εμπορική πορεία τους στην οποία βρίσκονται τα τελευταία χρόνια.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 22/7/2021

Ο κ. Herbert Steiner, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Παραγωγής και Επιμελητείας της SEAT, ήταν σαφής στις δηλώσεις του: «Το Ibiza είναι ένα εμβληματικό όχημα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και ένας από τους πυλώνες στους οποίους στηρίζεται η εταιρεία.

»Το Arona ήταν το δεύτερο σε αριθμό παραγωγής μοντέλο μας την περασμένη χρονιά. Και τα δύο είναι εξίσου σημαντικά για το εργοστάσιό μας στο Martorell καθώς αντιπροσωπεύουν τη μισή κατασκευαστική ικανότητά των εγκαταστάσεών του. Οι ανανεωμένες και αναβαθμισμένες εκδόσεις τους θα βοηθήσουν να διατηρήσουν τον ρόλο τους ως τα βασικά μοντέλα της γκάμας μας».

Σε λίγες γραμμές, ο κ. Steiner περιέγραψε ουσιαστικά πόσο σημαντικά είναι τα δύο ισπανικά οχήματα και τι αντιπροσωπεύουν για τη SEAT. Δύο αυτοκίνητα για τα οποία οι Ίβηρες είναι υπερήφανοι, καθώς μέσω αυτών δείχνουν τη φιλοσοφία τους ως λαός (μεσογειακός, βεβαίως), την κατασκευαστική ικανότητά τους, το πώς αντιλαμβάνονται διαχρονικά τα τεκταινόμενα στην Αυτοκινητοβιομηχανία και τον τρόπο που προσαρμόζονται σε αυτά.

Σύντομη ιστορία 

Το Ibiza είναι το supermini μοντέλο της ισπανικής εταιρείας το οποίο εδραίωσε την εταιρεία στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Πρωτοπαρουσιάστηκε το 1984 και θεωρήθηκε σύγχρονο για τα δεδομένα της εποχής του και πρακτικό.

Με χαρακτηριστική σχεδίαση και εμφάνιση (για την οποία φρόντισε ο Giorgetto Giugiaro) και μηχανολογική υποστήριξη από την Porsche, ήταν το αποτέλεσμα της πρώτης προσπάθειας της SEAT να σταθεί μόνη της στην αγορά αυτοκινήτου, χωρίς την υποστήριξη της FIAT, η οποία τερματίστηκε δύο χρόνια πριν (1982). 

«Και η Porsche; Πού και πώς ενεπλάκη στην προσπάθεια»; θα ρωτήσει κάποιος, εύλογα. Η απάντηση είναι ότι οι Ισπανοί, κάνοντας τα πρώτα αυτόνομα επιχειρηματικά βήματά τους ήθελαν τη συνεργασία με κάποια εταιρεία η οποία να έχει υψηλή τεχνογνωσία και τεχνολογία σε κάθε τομέα παραγωγής αυτοκινήτων και ιδίως στους κινητήρες. Καθώς η συνεργασία με τους Ιταλούς είχε τελειώσει, στη SEAT έπρεπε πλέον να δημιουργήσουν τους δικούς τους.

Στον αντίποδα, η γερμανική εταιρεία εκείνη την εποχή αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, δεν ήταν η οικονομικώς «παχιά αγελάδα» στην οποία έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια. Έτσι, τα στελέχη της SEAT και της Porsche συμφώνησαν στο εξής: οι Γερμανοί θα βοηθούσαν στην εξέλιξη των κινητήρων και του κιβωτίου ταχυτήτων που θα τοποθετούνταν στο Ibiza και οι Ισπανοί θα πλήρωναν σε αυτούς ένα ποσό για κάθε όχημα που θα πωλούνταν.

Η SEAT είχε το δικαίωμα να τοποθετεί στο καπάκι των βενζινοκινητήρων χωρητικότητας 1,2 λίτρων 1,5 λίτρων και 1,7 λίτρων την επιγραφή «System Porsche», καθώς οι τεχνικοί τού Zuffenhausen είχαν δημιουργήσει το σύστημα τροφοδοσίας αυτών. Ως αντιστάθμισμα, θα πλήρωνε στην Porsche επτά (γερμανικά) μάρκα για κάθε Ibiza που θα διατίθετο στην αγορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνει η ισπανική εταιρεία, οι πωλήσεις του μοντέλου πρώτης γενιάς έφτασαν τις 1.342.001 μονάδες, μέχρι το 1993 οπότε και παρουσιάστηκε ο αντικαταστάτης του. Από αυτές, η πλειονότητα διέθετε τους εν λόγω κινητήρες. Διόλου άσχημα…

Το Arona είναι «παιδί» μιας άλλης εποχής και μιας άλλης «φιλοσοφίας», αυτής των crossover οχημάτων. Δημιουργήθηκε όταν η SEAT ήταν ήδη μέλος του Ομίλου VAG (όπως και η Porsche) και ήταν ένας σκαπανέας. Παρουσιάστηκε το 2017 και ήταν το πρώτο μοντέλο του γερμανικού Ομίλου σε αυτή την κατηγορία οχημάτων στο οποίο χρησιμοποιήθηκε η σύγχρονη πλατφόρμα «MQB A0», δηλαδή αυτή η οποία προορίζεται για τα supermini και μικρά crossover μοντέλα που διαθέτουν ή πρόκειται να δημιουργήσουν οι εταιρείες που τον αποτελούν.

Το Arona άλλαξε την εικόνα της ισπανικής εταιρείας, αν και ορθότερο είναι να επισημάνουμε ότι ενίσχυσε τα καινούργια δεδομένα που είχε θέσει έναν χρόνο νωρίτερα (2016) το Ateca. H SEAT, θα έμπαινε δυναμικά στην κατηγορία των Crossover/SUV οχημάτων και το Arona συνέβαλε ουσιαστικά σε αυτό. Ήταν ένα πρακτικό, άνετο, οικονομικά προσιτότερο και χρηστικό όχημα, με την ιδιαίτερη ισπανική ταυτότητα στη σχεδίασή του.

Η κοινή επανασχεδίαση

Το 2017 ήταν μια ενδιαφέρουσα χρονιά για την ισπανική εταιρεία καθώς με διαφορά σχεδόν έξι μηνών παρουσίασε τόσο το Ibiza πέμπτης γενιάς όσο και το Arona, δηλαδή τα δύο μοντέλα της τα οποία ο κ. Steiner τα όρισε ως τους «στυλοβάτες» της. Το πλήρωμα του χρόνου για την επανασχεδίασή τους έφτασε και η SEAT παρουσίασε τη νέα εικόνα τους ταυτόχρονα αυτή τη φορά.

Τόσο το Ibiza όσο και το Arona μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα και τα μηχανικά μέρη, συνεπώς δεν έχουν γίνει ουσιαστικές αλλαγές σε αυτούς τους τομείς. Οι όποιες διαφοροποιήσεις σε σχέση με πριν αφορούν αφενός στην αισθητική του αμαξώματός τους και αφετέρου στην αναβάθμιση του εξοπλισμού που διαθέτουν.

Το ισπανικό supermini διαθέτει πλέον στον βασικό εξοπλισμό του φώτα LED, τόσο εμπρός όσο και πίσω. Επίσης, διατίθεται με νέας σχεδίασης τροχούς, ενώ στην γκάμα των χρωμάτων του αμαξώματός του έχουν προστεθεί ακόμα δύο σε μπλε απόχρωση («Asphalt Blue» και «Sapphire Blue», όπως τα ονομάζουν στη SEAT). Εκτός αυτών, δεν υπάρχουν άλλες βασικές διαφοροποιήσεις στο εξωτερικό του οχήματος. Ωστόσο, το λογότυπο της ονομασίας του (Ibiza) έχει αλλάξει και πλέον θυμίζει καλλιγραφικό χειρόγραφο.

Στο εσωτερικό του έχουν πραγματοποιηθεί εκτενέστερες αλλαγές, συγκριτικά. Σκοπός ήταν να δείχνει πιο ποιοτικό και να γίνει περισσότερο χρηστικό για τους επιβάτες του. Έτσι, το ταμπλό του αποτελείται από μαλακό υλικό σε μεγαλύτερο βαθμό, ενώ έχει προστεθεί νέα, «αιρούμενη» (sic) έγχρωμη οθόνη αφής στο κέντρο της κονσόλας, η οποία είναι τοποθετημένη ψηλότερα από πριν. Η διάστασή της είναι 8,25 ίντσες στις οικονομικά προσιτότερες εκδόσεις και 9,2 ίντσες στις ακριβότερες. Τέλος, στις καλύτερα εξοπλισμένες («FR» και «Xcellence») στη θέση του πίνακα οργάνων υπάρχει έγχρωμη οθόνη 10,25 ιντσών.

Το ταμπλό τού επανασχεδιασμένου Ibiza διαθέτει κυματοειδείς γραμμές και οι αεραγωγοί έχουν νέα σχεδίαση και είναι φωτιζόμενοι στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του μοντέλου. Επίσης, έχουν διατηρηθεί οι φυσικοί διακόπτες για τον χειρισμό του συστήματος κλιματισμού, ενώ διατίθενται νέες ταπετσαρίες και δερμάτινη επένδυση για το εσωτερικό του.

Αναβαθμισμένος είναι και ο εξοπλισμός του ο οποίος δίνει τη δυνατότητα πλήρους διασυνδεσιμότητας στους επιβάτες του, χάρη στα συστήματα «SEAT Connect» και «Wireless Full Link» (για Android Auto και Apple CarPlay). Επιπλέον, προαιρετικά παρέχεται και η δυνατότητα φωνητικών εντολών και ψηφιακού βοηθού, με το σύστημα να ενεργοποιείται με την προσφώνηση «Hola Hola».

Πέραν αυτών, το Ibiza διαθέτει και το σύστημα «Driver Assistance» το οποίο περιλαμβάνει λειτουργίες που υποβοηθούν τον οδηγό, όπως ενεργό cruise control («ACC»), προειδοποίηση για ακούσια αλλαγή λωρίδα κυκλοφορίας, αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας και αυτόματη αφή μεγάλης σκάλας φώτων. Φυσικά, στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται και τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας τα οποία του έχουν χαρίσει πέντε αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του «EuroNCAP».

Το Arona επωφελείται και αυτό από τις αλλαγές που έχουν εφαρμοστεί στο Ibiza. Το αμάξωμα του crossover μοντέλου της SEAT έχει νέας σχεδίασης μάσκα και προφυλακτήρα εμπρός και στη νέα εξοπλιστική έκδοση «Xperience» οι προβολείς ομίχλης έχουν τοποθετηθεί ψηλά, κάτω από τα LED φώτα. Στο πίσω μέρος, έχουν επανασχεδιαστεί ο προφυλακτήρας (που διαθέτει και αεροδυναμικό διαχύτη στις ακριβότερες εκδόσεις) και το σπόιλερ στην οροφή του. Επίσης και εδώ υπάρχουν φώτα LED.

Οι αλλαγές έκαναν το Arona να δείχνει πιο δυναμικό από πριν. Και αυτό διατίθεται με καινούργιας σχεδίασης τροχούς, σε τρία νέα χρώματα για το αμάξωμά του και με τρεις καινούργιους συνδυασμούς διχρωμίας για την οροφή του οχήματος.

Επίσης, και σε αυτό, το λογότυπο της ονομασίας του είναι καλλιγραφικό πλέον. Τέλος, το εσωτερικό τού επανασχεδιασμένου Arona έχει τις ίδιες αλλαγές στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω για το Ibiza με αποτέλεσμα να είναι πιο σύγχρονο, καλύτερα εξοπλισμένο και πιο χρηστικό από πριν.

Κινητήρες

Το Ibiza, θα διατίθεται με τον 1.0 MPI των 80 PS, με τον 1.0 TSI των 110 PS, όπως και με τον 1.5 TSI των 150 PS. Επιπλέον, θα είναι διαθέσιμο και με τον κινητήρα διπλού καυσίμου 1.0 TGI των 90 PS ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει τόσο με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) όσο και με αμόλυβδη βενζίνη.

Στο Arona, κάτω από το καπό του θα υπάρχει ο 1.0 TSI τόσο στην εκδοχή του των 95 PS όσο και σε αυτή των 110 PS, όπως και ο 1.5 TSI με τους 150 PS. Και αυτό θα διατίθεται με τον 1.0 TGI των 90 PS.

Οι τιμές πώλησής τους

Η επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία της SEAT ανακοίνωσε τις τιμές πώλησης των επανασχεδιασμένων μοντέλων στη χώρα μας, τα οποία είναι ήδη διαθέσιμα. Για το Ibiza, ξεκινούν από τα 13.290 ευρώ, με  το όφελος του προωθητικού προγράμματος λανσαρίσματος που έχει θεσπίσει η αντιπροσωπεία (1.000 ευρώ για τo 1.0 MPI 80 PS «Reference», 700 ευρώ για το 1.0  MPI 80 PS «Business» και 500 ευρώ έκπτωση στην τιμή όλων των υπόλοιπων εκδόσεων του μοντέλου.

Αναφορικά με τις τιμές πώλησης του Arona, ξεκινούν από 16.790 ευρώ με το αντίστοιχο όφελος του προωθητικού προγράμματος λανσαρίσματος το οποίο είναι 600 ευρώ για την έκδοση με τον 1.0 TSI 95 PS και 500 ευρώ για όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις του crossover.

Πρώτες εντυπώσεις

Η ανανεωμένη όψη των δύο ισπανικών μοντέλων τα κάνει να δείχνουν πιο νεανικά από πριν. Τα LED φώτα, ως αναμενόμενο, προσελκύουν αμέσως το βλέμμα σου και έπειτα αυτό περιστρέφεται στο να εντοπίσει τις υπόλοιπες διαφορές στο αμάξωμα, σε σχέση με πριν.

Οδηγήσαμε το Ibiza με τον 1.0 TSI των 110 PS και το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, όπως και το Arona με τον 1.5 TSI με τους 150 PS και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG) επτά σχέσεων.

Στο ισπανικό supermini, οι αλλαγές το έχουν κάνει να δείχνει πιο «τεχνολογικό» από πριν. Αυτή είναι η πρώτη αίσθηση που αποκτάς από το Ibiza, με τις έγχρωμες οθόνες στο ταμπλό του. Το τελευταίο είναι καλυμμένο με μαλακό υλικό και διαμορφωμένο σε «επίπεδα». Η ποιότητα των υλικών είναι καλύτερη στην αφή, πλέον. 

Καθώς δεν υπάρχουν αλλαγές στην ανάρτηση ή στους κινητήρες, συγκριτικά με πριν, το επανασχεδιασμένο μοντέλο δεν διαφοροποιείται ουσιαστικά σε ό,τι αφορά στη γενικότερη οδική συμπεριφορά του. Έτσι, στην έκδοση με τον 1.0 TSI, ο κινητήρας αρχίζει να αποδίδει σε ικανοποιητικό βαθμό τη ροπή του από περίπου τις 2.000 rpm, ενώ το επίπεδο θορύβου είναι σχετικά χαμηλό. 

Βεβαίως, η χροιά του κάποιες φορές σε κάνει να θυμάσαι ότι πρόκειται για έναν τρικύλινδρο, όμως δεν υπάρχουν οι κραδασμοί που προκαλούνται από ένα κινητήρα αυτού του τύπου.

Κατά τα λοιπά, η ανάρτηση είναι σχετικά σφιχτή, ενώ η ευρυχωρία τού Ibiza είναι ικανοποιητική για τέσσερις ενηλίκους τουλάχιστον. Με την αναβάθμιση του εξοπλισμού του, το επανασχεδιασμένο Ibiza σε κάνει να θεωρείς ότι βρίσκεσαι σε όχημα μεγαλύτερης κατηγορίας.

Αναφορικά με το Arona 1.5 TSI, η αίσθηση που αποκομίζεις είναι αντίστοιχη. Η πιο αδρή όψη του, ιδίως στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις, του έχει προσδώσει έναν πιο «επιθετικό και περιπετειώδη χαρακτήρα» (sic), συγκριτικά.

Ο συνδυασμός των 150 PS του τετρακύλινδρου κινητήρα και του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη το κάνουν να είναι ευκολοδήγητο εντός πόλης και σχετικά σβέλτο, όποτε το επιλέξει ο οδηγός. Το αυξημένο βάρος του, σε σχέση τόσο με την αυτή όσο και με την εκάστοτε αντίστοιχη έκδοση του Ibiza, δεν επηρεάζει επί της ουσίας την οδική συμπεριφορά του, η οποία είναι καλή για τη συγκεκριμένη κατηγορία.

Στην καλής ποιότητας ισπανική άσφαλτο που οδηγήσαμε τα αυτοκίνητα, είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε (και να θυμηθούμε) ότι τα μοντέλα της SEAT διακρίνονται και για την κάπως πιο σπορτίφ οδική συμπεριφορά τους, σε σχέση με τους εμπορικούς ανταγωνιστές τους.    

Τέλος, επισημαίνουμε ότι τόσο το Ibiza όσο και το Arona διαθέτουν στον εξοπλισμό τους το σύστημα «SEAT Drive Profile» το δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να παραμετροποιεί την αμεσότητα απόδοσης της ροπής του κινητήρα, την αίσθηση του τιμονιού, την αμεσότητα αλλαγής των σχέσεων στο κιβώτιο DSG (όπου αυτό διατίθεται), καθώς και τη σκληρότητα των αμορτισέρ της ανάρτησης. Διαθέτει τέσσερις διαφορετικές επιλογές: «Eco», «Normal», «Sport» και «Individual» μέσω των οποίων ο οδηγός δύναται να δίνει προτεραιότητα είτε στη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου είτε στις καλύτερες επιδόσεις.