Δοκιμάζουμε το πιο προσιτό ηλεκτροκίνητο VW. Το e-up! των 83 PS


Βάσει λογικής, ένα αυτοκίνητο πόλης έχει πολλά πλεονεκτήματα όταν είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο. Βάσει πρακτικής, το Volkswagen-up! είναι ένα από τα καλύτερα αντίστοιχα οχήματα στην εποχή μας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 30/1/2021

Αν στραφούμε στο παρελθόν του up! θα δούμε ότι δημιουργήθηκε ως ένα όχημα το οποίο δεν υπήρχε στην γκάμα της Volkswagen, μεν, δεν έλειπε από αυτή, δε. Στα τέλη της δεκαετίας του 2000 η γερμανική εταιρεία είχε αναπτυχθεί σημαντικά, διαθέτοντας πολλά νέα μοντέλα και βασιζόμενη εμπορικά κυρίως στα Polo και Golf.

Τι ήταν αυτό; Η ευρυχωρία του, η εφαρμογή διαφοροποιημένης αντίληψης για το πώς δύναται να είναι ένα όχημα αυτής της κατηγορίας και η πρόβλεψη για αυτό που θα μπορούσε να μετεξελιχθεί μελλοντικά. Η τελευταία παράμετρος βρήκε την υλοποίηση της στις φωτογραφίες που βλέπουμε.

Στο e-up!, δηλαδή στην αμιγώς ηλεκτροκίνητη εκδοχή του μοντέλου.Συνεπώς, το up! ήταν μια προσέγγιση για ένα νέο όχημα πόλης το οποίο να πληροί τα δεδομένα του όρου και της κατηγορίας του αλλά και να προσφέρει κάτι περισσότερο από τους εμπορικούς ανταγωνιστές του.

Μπαταρίες και αυτονομία

Το VW e-up! παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2013 και διέθετε μπαταρίες ιόντων λιθίου 18,7 kWh οι οποίες έδιναν στο όχημα μια θεωρητική αυτονομία 160 km (κατά το πρωτόκολλο «NEDC» που ίσχυε τότε). Έξι χρόνια αργότερα, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2019, η Volkswagen παρουσίασε το αναθεωρημένο e-up!

Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Volkswagen, το συνολικό βάρος των μπαταριών φτάνει τα 248 kg, δηλαδή ζυγίζουν μόνο 15 kg περισσότερο από πριν. Τα στοιχεία της άλλαξαν από πρισματικά (δηλαδή σε ημίσκληρη πλαστική θήκη) σε τύπου μάρσιπου (δηλαδή σε μαλακή, επίπεδη μορφή) που έχουν υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Με αυτή την αλλαγή μειώθηκε κατά 20 λίτρα ο συνολικός όγκος τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
VOLKSWAGEN e-up! 83 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ79

Πλέον, οι μπαταρίες του έχουν ενεργειακή χωρητικότητα 32,3 kWh και προσδίδουν μέγιστη θεωρητική αυτονομία που φτάνει τα 260 km, όταν αυτές είναι πλήρως φορτισμένες (κατά το συγκριτικά αυστηρότερο πρωτόκολλο «WLTP»). Αποτελούνται από συνολικά 168 στοιχεία, ομαδοποιημένα σε 14 τμήματα (από 12 στοιχεία έκαστο). Το μεγαλύτερο τμήμα των μπαταριών είναι τοποθετημένο κάτω από τα εμπρός καθίσματα και ένα μικρότερο κάτω από τα πίσω.

Η φόρτισή τους ως το 100% με φορτιστή 2,3 kW σε οικιακή παροχή διαρκεί 16 ώρες και 12 λεπτά της ώρας. Με φορτιστή 7,2 kW απαιτούνται λίγο περισσότερο από δύο ώρες για φόρτιση ως το 80% της συνολικής χωρητικότητάς τους, ενώ με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος 40 kW απαιτείται μία ώρα, επίσης ως το 80% της χωρητικότητάς τους.

Εντός

Στο εσωτερικό του, το e-up! δεν διαφέρει επί της ουσίας αναφορικά με την ευρυχωρία του από τις εκδοχές του μοντέλου με τους θερμικούς κινητήρες. Η τοποθέτηση τωv μπαταριών χαμηλά στο πάτωμα και κάτω από τα καθίσματα των επιβατών δεν έχει επηρεάσει αρνητικά τον διαθέσιμο χώρο γι’ αυτούς.

Αυτό σημαίνει ότι τέσσερις ενήλικοι θα μεταφερθούν με σχετική άνεση. Το πορτ μπαγκάζ δεν έχει μεγάλο μήκος αλλά είναι σχετικά βαθύ και χωρά τουλάχιστον 251 λίτρα αποσκευών, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να διπλώσουν οι πλάτες του πίσω καθίσματος.

Το ταμπλώ αποτελείται από σκληρό πλαστικό. Στο κέντρο του υπάρχει το πολυοργανικό καντράν στο οποίο περιλαμβάνονται το ηχοσύστημα, το σύστημα κλιματισμού και η έγχρωμη οθόνη απεικόνισης των πληροφοριών.

Πάνω από αυτό υπάρχει η βάση για την τοποθέτηση smartphone στο οποίο κάποιος μπορεί να «κατεβάσει» την αντίστοιχη εφαρμογή και να έχει πληροφόρηση για το όχημα αλλά και διαδικτυακή σύνδεση. Τέλος, το επίπεδο εξοπλισμού του είναι καλό για τα δεδομένα της κατηγορίας mini και περιλαμβάνει συστήματα προειδοποίησης και υποβοήθησης του οδηγού.

Αστικώς

Η μετακίνηση με το e-up! εντός πόλης αποδεικνύεται μια ενδιαφέρουσα εμπειρία, αρχικά, και μια εύκολη διαδικασία, εν συνεχεία. Η κατά συνθήκη επιλογή να κινείσαι με αυτό εντός της πόλης ή ως τις εγγύτερες περιαστικές περιοχές, σε απαλλάσσει από το άγχος να βρεις σημείο φόρτισης σε κάποιο σχετικά πιο απομακρυσμένο μέρος.

Η ησυχία είναι το στοιχείο που επικρατεί στο εσωτερικό του και καταλαβαίνεις ότι η πόλη είναι περισσότερο θορυβώδης απ’ όσο τη θεωρείς. Η επιτάχυνση του οχήματος είναι άμεση και ο ρυθμός της εξαρτάται από το πρόγραμμα λειτουργίας που επιλέγει κάθε φορά ο οδηγός στο σύστημα που είναι αντίστοιχο του «Drive Mode».

Υπάρχουν τρεις επιλογές: στη «Normal», η μέγιστη ισχύς είναι 83 PS, η μέγιστη ροπή 212 Nm και η τελική ταχύτητα του οχήματος περιορίζεται στα 130 km/h. Στην «Eco», για λόγους μεγαλύτερης αυτονομίας, η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα μειώνεται στους 68 PS, η ροπή στα 167 Nm και η μέγιστη τελική ταχύτητα στα 115 km/h.

Τέλος, στην επιλογή «Eco », η μέγιστη ιπποδύναμη μειώνεται περαιτέρω, στους 54 PS, η μέγιστη ροπή φτάνει τα 133 Nm και η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 90 km/h.

Εκτός αυτών, υπάρχει και σύστημα παραμετροποίησης της τροχοπέδης του ηλεκτροκινητήρα σε τρία στάδια. Έτσι, όταν κάποιος συνηθίσει τον ρυθμό επιβράδυνσης –και μάθει να προϋπολογίζει την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα–, δύναται να οδηγεί πατώντας και αφήνοντας μόνο το δεξί πεντάλ («one-pedal driving»).

Στον δρόμο

Το e-up! είναι σχετικά βαρύ και αυτό το καταλαβαίνεις. Όπως ανακοινώνει η VW, ζυγίζει 1.160 kg (χωρίς οδηγό), δηλαδή είναι κατά 233 kg βαρύτερο από το up! 1.0 TSI των 90 PS και κατά 165 kg από αυτό του up! 1.0 TSI των 115 PS (ομοίως, τιμές χωρίς οδηγό). Η ανάρτησή του έχει ενισχυθεί για να ανταπεξέρχεται στον αυξημένο όγκο του (που οφείλεται κυρίως στις μπαταρίες του), με την τοποθέτηση νέων ελατηρίων.

Όμως, το βάρος του οχήματος γίνεται αισθητό από τον οδηγό, ενώ αυτή δεν μπορεί να απορροφήσει τις ταλαντώσεις όπως πρέπει, πάντα. Το e-up! δεν έχει κανένα πρόβλημα να ακολουθήσει τη ροή της κίνησης στις ταχύτητες που  αναπτύσσονται συνήθως εντός της πόλης.

Αν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί σε δρόμο με διαδοχικές στροφές, το βάρος του γίνεται αντιληπτό αλλά το χαμηλό κέντρο βάρους του οχήματος συμβάλλει στη διατήρηση της επιλεγμένης πορείας, χωρίς να υπάρχει υποστροφή.

Βεβαίως, εάν κάποιος αποφασίσει να κινηθεί σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας θα πρέπει να είναι σχετικά προσεκτικός για τα ταχύτερα κινούμενα οχήματα, καθώς και για να μην αποφορτιστούν οι μπαταρίες συντομότερα απ’ ό,τι υπολόγιζε αρχικά. H μέση τιμή κατανάλωσης ενέργειας που μετρήσαμε κινούμενοι εντός πόλης ήταν 15,2 kWh/100 km.

Συμπερασματικά

Το e-up! είναι ένα χρηστικό όχημα πόλης. Δεν δημιουργήθηκε εξαρχής για να «διαφέρει», για να «ξεχωρίζει» και να ορίζει το «lifestyle» ανθρώπων που συνήθως δεν έχουν βιώματα. Βασίστηκε σε ένα πολύ καλό όχημα πόλης (σημ.: up!), κάτι που του δίνει πραγματικά πλεονεκτήματα και όχι θεωρητικώς προορισμένα επί τούτω.

Είναι σχετικά προσιτό (με το όφελος της κρατικής επιδότησης), καλώς ή κακώς σε κάνει αναθεωρήσεις κάποιες οδηγικές συνήθεις και ίσως να αποκτήσεις καινούργιες. Είναι σύγχρονο, ανεπιτήδευτο και κάλλιστα μία από τις πιο ορθές επιλογές κάποιου που θέλει να μυηθεί στον νέο κόσμο της ηλεκτροκίνησης.  

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN e-up! 83 PS 2021   TIMH €23.750   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 61 (83)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 212

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,9 sec, τελική 130 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 14,5 kWh/100km, 0

VOLKSWAGEN e-up! 83 PS 2021

ΥΠΕΡ ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΚΑΛΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ, ΡΥΘΜΟΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ, ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ.

ΚΑΤΑ ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΒΑΡΟΣ.