Πόσους υπολογιστές κρύβει το αυτοκίνητό σας;


ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ, ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΕΞΥΠΝΑ. ΠΟΣΕΣ ΟΜΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΟΧΗΜΑ;

  • Μιχαλης Κατωποδης
  • 18/8/2020

Εάν δεν το γνωρίζετε, μπορείτε να κάνετε μια πρόβλεψη. Φροντίστε όμως το νούμερο που θα πείτε, να είναι διψήφιο και με μεγάλη απόσταση από την πρώτη δεκάδα! Η πρόοδος της τεχνολογίας, τα τελευταία χρόνια, έχει κάνει θαύματα, στον τομέα των μετακινήσεων. Δεν είναι όμως τόσο η εξέλιξη της μηχανολογίας αυτή που διαφοροποιεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα από αυτά των πατεράδων μας. Είναι κυρίως η ηλεκτρονική και τα όσα μπορούν να προσφέρουν τα ολοκληρωμένα κυκλώματα στην ασφάλεια, την άνεση και τις υπηρεσίες.

Γράφαμε προ μηνών ότι τα αυτοκίνητα συνεχώς ανεβάζουν τις τιμές τους και θα συνεχίσουν να το κάνουν επί μακρόν. Μπορεί στη φιλοσοφία τους να παραμένουν ίδια, με τέσσερις ρόδες, πόρτες και ένα τιμόνι, ο φόρτος όμως των ηλεκτρονικών τους συστημάτων, συνεχώς αυξάνεται. Το έτος 2000 τα ηλεκτρονικά αντιπροσώπευαν περίπου το 18% του συνολικού κόστους ενός οχήματος. Σήμερα, το κόστος αυτό έχει εκτοξευτεί στο 40% και η ποσοστιαία πορεία του θα συνεχίσει να ανεβαίνει τα επόμενα χρόνια.

Ποια είναι όμως αυτά τα ηλεκτρονικά για τα οποία γίνεται λόγος; Για λόγους ευκολίας η βιομηχανία των αυτοκινήτων τα χωρίζει σε διαφορετικές κατηγορίες. Ξεκινώντας από τον κινητήρα, ένα από τα βασικά υπολογιστικά συστήματα είναι η ECU (Engine Control Unit). Συνήθως μιλάμε για μονάδες με 32-bit επεξεργαστή, πολύ ισχυρές ώστε να μπορούν συνεχώς να διαχειρίζονται πληροφορίες από μία σειρά 20-50 αισθητήρων, όπως οι στροφές του κινητήρα, η θερμοκρασία σε διάφορα σημεία, η ροή του καυσίμου, η συμπίεση, η αναλογία των καυσαερίων κ.λπ. Με βάση αυτά, σε πραγματικό χρόνο ρυθμίζουν τις απαιτούμενες παραμέτρους ώστε όλα να λειτουργούν όπως πρέπει. Άμεσα συνδεδεμένος με την ECU είναι και ο υπολογιστής των αυτόματων κιβωτίων, όπου φροντίζει για τη βέλτιστη αλλαγή των σχέσεων με βάση τις στροφές, το φορτίο του κινητήρα και τη βύθιση του δεξιού πεντάλ.

Ένα μεγάλο κεφάλαιο αποτελούν τα «chassis electronics», τα ηλεκτρονικά που συνδέονται με τη συμπεριφορά και τις δυνατότητες του πλαισίου. Εδώ μετράμε ξεχωριστές υπολογιστικές μονάδες για το ABS, το EBD, το Brake Assist, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας, τα ηλεκτρονικά που ελέγχουν την κατανομή της ροπής, αντικαθιστώντας τα LCD διαφορικά, καθώς επίσης τις πνευματικές και κάθε είδους ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις.

Επόμενος σταθμός τα συστήματα παθητικής προστασίας. Οι αερόσακοι, οι προεντατήρες, τα συστήματα brake assist και τα hill descent control. Φυσικά τα συγκεκριμένα πλέον δεν επαρκούν, οπότε στον τομέα των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, έχουμε μία ακόμα σειρά από σύγχρονα συστήματα με τις δικές τους επεξεργαστικές μονάδες. Αυτά ελέγχουν τη διατήρηση της λωρίδας και μας ενημερώνουν για την ύπαρξη παράλληλα κινούμενων οχημάτων στις νεκρές γωνίες, διατηρούν και αυξομειώνουν αυτόματα την ταχύτητα του οχήματος, βοηθούν στη στάθμευση ή και παρκάρουν μόνα τους το αυτοκίνητο. Υπό συνθήκες εξασφαλίζουν επίσης την αυτόνομη κίνησή του ενώ, σιγά σιγά, με την τεχνολογία V2X, αρχίζουν να επικοινωνούν με άλλα οχήματα, καθώς και με σταθερές υποδομές εδάφους, ανταλλάσσοντας πληροφορίες που αναβαθμίζουν την οδική ασφάλεια και περιορίζουν την κίνηση στους δρόμους.

Η στείρα αναφορά σε ηλεκτρονικά συστήματα μπορεί να κουράζει αλλά κρατηθείτε γιατί δεν έχουμε τελειώσει ακόμα… Για την άνεση του οδηγού και των επιβατών, τα σύγχρονα μοντέλα φέρουν κλιματισμό που αντιλαμβάνεται παράγοντες όπως η θερμοκρασία, η υγρασία και η ποιότητα του αέρα, ρυθμίζοντας ακολούθως τον τρόπο λειτουργίας του. Αισθητήρες καταλαβαίνουν πότε να ανάψουν τα φώτα ή να ενεργοποιήσουν τους υαλοκαθαριστήρες. Ηλεκτρικές ευκολίες όπως ρυθμιζόμενα καθίσματα με μνήμες (και κάποιες φορές με λειτουργίες μασάζ) συμπεριλαμβάνονται επίσης στα όσα μπορεί να προσφέρει ένα σύγχρονο όχημα. Και έπειτα, είναι και τα infotainment. Τα ολοκληρωμένα συστήματα πληροφοριών και ψυχαγωγίας, που ενσωματώνουν το ηχοσύστημα, το navigation, το Bluetooth και τόσα άλλα.

Η λίστα είναι πρακτικά ατελείωτη, καθώς ολοένα και περισσότερες υπολογιστικές μονάδες προστίθενται συνεχώς στα σύγχρονα οχήματα. Μάλιστα και αυτές με τη σειρά τους εξελίσσονται και γίνονται ολοένα και πιο ισχυρές. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι η GPU στην τελευταία έκδοση του MBUX, που θα ενσωματώνει η επόμενη Mercedes-Benz S-Class έχει δυνατότητα υπολογισμού 691 Gigaflops (691 δις υπολογισμούς ανά δευτερόλεπτο)!

Εν κατακλείδι, ένα σύγχρονο όχημα ενσωματώνει περίπου 40 διαφορετικά υπολογιστικά συστήματα. Και εδώ μιλάμε για ένα συμβατικό μοντέλο, της σειράς. Εάν στραφούμε σε πολυτελείς προτάσεις, όπως η προαναφερόμενη S-Class ή κάποια BMW Σειράς 7, τότε οι ξεχωριστές επεξεργαστικές μονάδες ξεπερνάνε εύκολα τις 100!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Entry ignition: Το μέλλον των βενζινοκινητήρων!

Η ιστορία πίσω από τα λογότυπα των Γερμανικών εταιριών αυτοκινήτου

Από που προέρχονται οι ονομασίες των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Για περισσότερα Stories από το χώρο του αυτοκινήτου ΚΛΙΚ ΕΔΩ