Ευρωπαϊκή Ένωση: Θέτει νέα δεδομένα για τα διπλώματα οδήγησης - Τι αλλάζει


Τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την οδική ασφάλεια «επεκτείνονται» και στη διαδικασία απόκτησης και ανανέωσης των διπλωμάτων οδήγησης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/12/2023

Μπορεί τους τελευταίους μήνες το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 και η απαγόρευση πώλησης νέων θερμικών αυτοκινήτων από το 2035 να βρίσκονται στο προσκήνιο, ωστόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση αναλαμβάνει και άλλες πρωτοβουλίες, αυτή τη φορά για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Υπό αυτό το πρίσμα, οι Ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού ψήφισαν, έστω και με οριακή πλειοψηφία (22 υπέρ, 21 κατά, 2 αποχές), τους νέους κανόνες που προτείνουν στην Ολομέλεια για τα διπλώματα οδήγησης στην ΕΕ. Αφορμή στάθηκαν οι περισσότεροι από 20.000 θάνατοι ετησίως σε τροχαία στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Με βάση τις προτάσεις τους, τα διπλώματα οδήγησης θα πρέπει να έχουν ισχύ τουλάχιστον 15 ετών για τις μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα, ενώ για τα λεωφορεία και φορτηγά τουλάχιστον 5 έτη, αν και θα υπάρχουν εξαιρέσεις. Επιπλέον, προτείνουν την υποχρεωτικότητα των ιατρικών εξετάσεων τόσο για τη διαδικασία έκδοσης όσο και της ανανέωσης των διπλωμάτων.

Στο επίκεντρο βρέθηκαν και οι νέοι οδηγοί, για τους οποίους ζητούν τη θέσπιση δοκιμαστικής περιόδου τουλάχιστον 2 ετών, στη διάρκεια της οποία θα υπόκεινται σε συγκεκριμένους περιορισμούς. Για παράδειγμα θα προβλέπονται αυστηρότερες ποινές για επικίνδυνη οδήγηση και όριο έως 0,2 g/l για την κατανάλωση αλκοόλ σε περίπτωση αλκοτέστ.

Συν τοις άλλοις, ζητούν την αναθεώρηση της εκπαίδευσης και της διαδικασίας εξετάσεων των νέων οδηγών, προκειμένου να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν τις συνθήκες καθημερινής οδήγησης και να μπορούν να «αναγνωρίζουν» πιο αποτελεσματικά τους διάφορους κινδύνους, ιδίως σε σχέση με πεζούς, ποδηλάτες και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα.

Μάλιστα, θεωρούν ότι τμήμα των εξετάσεων θα πρέπει να αποτελεί η ασφαλής χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, η οδήγηση σε χιόνι και σε ολισθηρές συνθήκες, οι κίνδυνοι στα «τυφλά» σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και η «σωστή» χρήση του οχήματος σε σχέση με το περιβάλλον και τις εκπομπές ρύπων.

Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, τα μέλη της Επιτροπής συμφώνησαν να επιτρέψουν σε άτομα 18 ετών να αποκτήσουν άδεια οδήγησης φορτηγού ή λεωφορείου έως 16 θέσεων, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Σε αντίθετη περίπτωση, το όριο ηλικίας ανεβαίνει στα 21 έτη. Επιπλέον, ακόμα και άτομα 17 ετών θα μπορούν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης φορτηγού, εάν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.

Τέλος, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προτρέπουν τους οδηγούς να έχουν ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης, διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο, η οποία θα έχει ίδια ισχύ με την παραδοσιακή εκτυπωμένη.

Πλέον, για να τεθούν σε ισχύ οι συγκεκριμένοι, αναθεωρημένοι, κανόνες για τις άδειες οδήγησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να ψηφιστούν από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου. Αυτό δεν αποκλείεται να συμβεί στη σύνοδο της ολομέλειας, εντός του Ιανουαρίου του 2024.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με κάμερες οι εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης – Τέλος στα «λαδώματα»

Δίπλωμα οδήγησης: Τα 10 λάθη που πρέπει να αποφύγουμε για να περάσουμε τις εξετάσεις

Άδεια Οδήγησης ΙΧ: Τα δικαιολογητικά, οι προϋποθέσεις και τα υποχρεωτικά μαθήματα