Η Κομισιόν ανοίγει «παράθυρο» για διατήρηση των ΜΕΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2035


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοίμασε προσχέδιο νόμου για τα e-fuels, θέλοντας να κάμψει τις αντιδράσεις της Γερμανίας, αλλά τα εμπόδια εξακολουθούν να υπάρχουν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 22/3/2023

Η «επιβίωση» των κινητήρων εσωτερικής καύσης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακόμα και μετά το 2035 φαίνεται ότι αποκτά ολοένα και περισσότερες πιθανότητες, υπό μία σημαντική προϋπόθεση.

Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συντάξει προσχέδιο νόμου για να επιτρέψει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, αν αυτά χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα e-fuels.

Η διαλλακτική στάση προέκυψε μετά την έντονη αντίδραση της Γερμανίας, η οποία έχει «τορπιλίσει» την πρόσφατη έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και «μπλόκαρε» την επικείμενη οριστική επικύρωση της απόφασης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Η σχετική τελική ψηφοφορία ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί στις 7 Μαρτίου, αλλά αναβλήθηκε και έκτοτε ξεκίνησαν οι επαφές ανάμεσα σε ΕΕ και Γερμανία. Παράλληλα, οι αντιδράσεις γενικεύτηκαν, καθώς με πρωτοβουλία της Τσεχίας πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην οποία συμμετείχαν 7 χώρες, που αντιδρούν τόσο στην καθολική απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με ΜΕΚ στην ΕΕ μετά το 2035, όσο και στην εφαρμογή του νέου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7.

Το προσχέδιο της Commission, το οποίο είδαν άνθρωποι του Reuters την Τρίτη (21/3), προτείνει τη δημιουργία ενός νέου τύπου κατηγορίας οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για αυτοκίνητα που θα μπορούν να κινούνται μόνο με καύσιμα ουδέτερα σε εκπομπές άνθρακα.

Παρά το γεγονός ότι η Γερμανία ζητούσε να υπάρξει ξεκάθαρη τροπολογία για διατήρηση και μετά το 2035 της πώλησης νέων αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ως καύσιμα τα e-fuels, η συμφωνία δε δείχνει αυτονόητη. Ο λόγος είναι ότι το προσχέδιο αναφέρει πως τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν τεχνολογία που θα αναγνωρίζει το είδος των καυσίμων και δε θα επιτρέπει τη λειτουργία των κινητήρων σε περίπτωση που τα καύσιμα δεν είναι e-fuels, αλλά «συμβατικά» ορυκτά καύσιμα!

Σύμφωνα με δύο πηγές που γνωρίζουν το θέμα, η συγκεκριμένη προϋπόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν ικανοποιεί τη Γερμανία, καθώς αυτό θα αναγκάσει σε μεγάλο βαθμό τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες στους θερμικούς κινητήρες ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν καύσιμα ουδέτερα σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τις πηγές του Reuters, ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Volker Wissing, δεν απορρίπτει εντελώς τη νέα πρόταση της Commission, αλλά ζητά να υπάρξουν βελτιώσεις.

Από την άλλη πλευρά, ένας εκπρόσωπος της Κομισιόν αρνήθηκε να σχολιάσει ο,τιδήποτε πάνω στο προσχέδιο, αλλά παρέπεμψε στις πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, Frans Timmermans, σύμφωνα με τις οποίες οποιαδήποτε λύση θα πρέπει να συμφωνεί με τις αρχές της κατάργησης των θερμικών κινητήρων από το 2035.

Επιπλέον, ένας άλλος αξιωματούχος της ΕΕ, τόνισε στο Reuters ότι πρώτα θα πρέπει να εγκριθεί οριστικά (σ.σ. από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο) η απόφαση για κατάργηση των ΜΕΚ μετά το 2035 στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στη συνέχεια να υπάρξει οποιαδήποτε εξαίρεση για τα e-fuels.

Αν και μένουν αρκετά πράγματα να διευθετηθούν, τα εμπλεκόμενα μέρη θέλουν να φτάσουν σε συμφωνία μέχρι τη σύνοδο κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα διεξαχθεί την Πέμπτη (23/3).

Πηγή: Reuters