Ο ρόλος του υδρογόνου στο μέλλον της αυτοκίνησης


Το υδρογόνο δίνει τις δικές του... επιλογές, είτε με την τεχνολογία των κυψελών καυσίμου για EV είτε ως καύσιμο για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτός είναι ο λόγος που όλο και περισσότερες εταιρείες εξετάζουν σοβαρά τις προοπτικές του. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 18/9/2022

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μάς αποχαιρετούν οριστικά το 2035, χρονιά κατά την οποία θα απαγορεύεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση η πώληση νέων αυτοκινήτων που είναι εφοδιασμένοι με ΜΕΚ. Έστω και αν δεν αποκλείεται να υπάρξει παράταση σε περίπτωση χρήσης βιοκαυσίμων.

Μέχρι, ωστόσο, να αποφασιστεί κάτι τέτοιο, είναι δεδομένο ότι η επόμενη μέρα της αυτοκίνησης θα περιλαμβάνει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γι’ αυτό και οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται ολοένα και περισσότερο στην ηλεκτροκίνηση, περιορίζοντας, σταδιακά, τη χρήση των θερμικών κινητήρων.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν και άλλοι δρόμοι. Και αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, που περιλαμβάνει τη χρήση υδρογόνου, προκειμένου να αντικατασταθεί η διαδικασία φόρτισης της μπαταρίας των EV. Σαφώς και τα αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου παραμένουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η BMW είναι μια εταιρία που ασχολείται «ζεστά» με το υδρογόνο. Ήδη ετοιμάζεται να αρχίσει, σταδιακά, την παραγωγή του πρώτου αυτοκινήτου FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), της iX5 Hydrogen. «Το υδρογόνο είναι η μόνη πρώτη ύλη που μπορεί να παραχθεί και να αποθηκευτεί με βιώσιμο τρόπο», τονίζει ο CEO της βαυαρικής εταιρίας, Oliver Zipse.

Ωστόσο γνωρίζει ότι για να μπορέσει η συγκεκριμένη τεχνολογία να είναι βιώσιμη, θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετές προκλήσεις, μία εκ των βασικότερων είναι να αναπτυχθεί ένα δίκτυο ανεφοδιασμού των οχημάτων με υδρογόνο. Αν αναλογιστούμε ότι παραμένουν ακόμα οι δυσκολίες φόρτισης των μπαταριών των «κλασικών» EV, μπορούμε να διανοηθούμε ότι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη σχετικού δικτύου για το υδρογόνο φαντάζει ακόμα πιο δύσκολος.

Ο Zipse, πάντως, αναδεικνύει τα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου έναντι του «κλασικού» ηλεκτρικού οχήματος: «Δεν χρειάζεστε τη δική σας υποδομή φόρτισης. Μπορείτε να μετατρέψετε ένα βενζινάδικο (σ.σ. σε πρατήριο ανεφοδιασμού με υδρογόνο) μέσα σε δύο ημέρες. Η διαδικασία είναι σχετικά σύντομη, σε αντίθεση με την ηλεκτρική κινητικότητα, όπου χρειάζεστε συνδέσεις με το ηλεκτρικό δίκτυο και μια υποδομή φόρτισης για κάθε αυτοκίνητο».

Η χρήση του υδρογόνου στην επόμενη μέρα της αυτοκινητοβιομηχανίας, πάντως, δεν «περιορίζεται» στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης. Αρκετές εταιρίες, όπως η Porsche, εξετάζουν εδώ και καιρό τη χρήση του ως καύσιμο για κινητήρες εσωτερικής καύσης!

Πριν από περίπου ένα μήνα, μάλιστα, η Porsche έκανε και virtual δοκιμή ενός οχήματος με τροποποιημένο θερμικό κινητήρα, που είχε ως καύσιμο το υδρογόνο, στο μεγάλο» γύρο του Nurburgring, το Nordschleife. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε ήταν αρκετά ενθαρρυντικά και θα συνεχίσει την ανάπτυξη κινητήρων υδρογόνου υψηλής απόδοσης, εκτιμώντας ότι το κόστος κατασκευής τους μπορεί να είναι αντίστοιχο με αυτό των συμβατικών βενζινοκινητήρων.

Στον ίδιο δρόμο δείχνει να βαδίζει και η Toyota, με τον πρόεδρό της, Akio Toyoda, να θεωρεί ότι το υδρογόνο είναι το μέλλον, όχι μόνο της αυτοκίνησης, αλλά και του WRC. «Με τους υδρογονοκίνητους κινητήρες έχουμε τον ήχο, ενώ το μόνο παράγωγο είναι το νερό. Επομένως, είναι καλό για το περιβάλλον, διασκεδαστικό στην οδήγηση, άρα γιατί να μην κοιτάξουμε προς αυτήν την κατεύθυνση;», σχολίασε πρόσφατα.

Η επιλογή του υδρογόνου ως καυσίμου σε θερμικούς κινητήρες «δελεάζει» και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Πριν από λίγους μήνες η αμερικανική εταιρεία κατασκευής κινητήρων, Cummins, παρουσίασε έναν νέο θερμικό σύνολο χωρητικότητας 15,0 L που χρησιμοποιεί για καύσιμο το υδρογόνο. Ο κινητήρας αναμένεται να βγει στην παραγωγή το 2027 ενώ θα υπάρχει και μία πιο μικρή εκδοχή του με χωρητικότητα 6,7 L.

Όσο «φιλόδοξες», ριζοσπαστικές ή ακόμα και μη πραγματοποιήσιμες, σε επίπεδο καθολικής λύσης, μοιάζουν αυτές οι επιλογές, είναι θετικό ότι το μέλλον της αυτοκίνησης δείχνει να μην περιορίζεται αποκλειστικά σε μία μόνο τεχνολογία, αυτή της «παραδοσιακής» ηλεκτροκίνησης.

Μπορούν να συνυπάρχουν περισσότερες τεχνολογικές λύσεις. Αναμφίβολα, όσες περισσότερες φτάσουν, τελικά, στην αγορά, τόσο το καλύτερο για τον υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτου που θα έχει στα χέρια του διαφορετικές επιλογές, για να βρει ευκολότερα αυτή που του ταιριάζει καλύτερα.