Το αβέβαιο μέλλον των sedan, σε έναν κόσμο γεμάτο με SUV


Η κυριαρχία των SUV οδηγεί μια σειρά από κλασικές μπερλίνες (Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkswagen Passat) σε εξαφάνιση, με τα περισσότερα μοντέλα κατηγορίας D να βρίσκονται υπό εξαιρετική «πίεση».

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 2/11/2022

Οι εκδόσεις sedan της κατηγορίας D αποτελούσαν για αρκετά χρόνια την «αφρόκρεμα» (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό) μοντέλων των περισσότερων αυτοκινητοβιομηχανιών. Μεγάλα, εντυπωσιακά, αμαξώματα, με άνετους χώρους για 4-5 επιβάτες και πολύ μεγάλο χώρο αποσκευών.

Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται και η παρουσία τους στα επίσημα site των εταιρειών καταλαμβάνει ολοένα και μικρότερο χώρο. Η κυριαρχία των SUV, που συνδυάζουν χώρους και υπερυψωμένη θέση οδήγησης, σε συνδυασμό με τη διαδικασία μετάβασης στη βιώσιμη κινητικότητα, οδηγεί σταδιακά στην περιθωριοποίησή τους.

Ford Mondeo, Opel Insignia, και Volkswagen Passat είναι μόνο ορισμένα από τα μοντέλα για τα οποία λήφθηκε η απόφαση διακοπής της παραγωγής τους. Κάποια εξ’ αυτών θα χαθούν οριστικά, ενώ σε άλλα, όπως το Passat, η επόμενη μέρα τους θα περιλαμβάνει αποκλειστικά έκδοση station wagon.

Ακόμα και όσα διατηρήσουν το όνομά τους στη γκάμα των εταιρειών, δε θα ανήκουν στην κατηγορία sedan, όπως για παράδειγμα φαίνεται ότι ισχύει για το Insignia. Σαφώς υπάρχουν και περιπτώσεις που επιβιώνουν, με επιτυχία, όπως η Skoda Octavia, ωστόσο ετοιμάζεται να προσαρμοστεί στις ανάγκες των καιρών και η επόμενη μέρα της θα είναι ηλεκτρική. Εξασφαλισμένη παρουσία, τουλάχιστον για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, δείχνει να έχει και το Peugeot 508, στο οποίο έχει ήδη εφαρμοστεί η υβριδική τεχνολογία.

Οι χαμηλές πωλήσεις που σημειώνουν τα τελευταία χρόνια, ιδίως σε σχέση με τα SUV, οδηγούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο σταδιακό παροπλισμό τους. Αλήθεια, πόσο συχνά κάποιο brand παρουσιάζει ένα νέο μοντέλο σε αυτή την κατηγορία; SUV, Coupe και αυτοκίνητα πόλης ή supermini κυριαρχούν.

Ως αποτέλεσμα, δεν μπορεί να προκύψει η επιθυμητή κερδοφορία, την ώρα που το κόστος εξηλεκτρισμού τους είναι μεγάλο. Υψηλό είναι, ασφαλώς και για τις περισσότερες κατηγορίες οχημάτων, ωστόσο σε ορισμένες, όπως τα SUV, η εκτιμώμενη κερδοφορία είναι σαφώς μεγαλύτερη.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν να αντιμετωπίσουν πολλές προκλήσεις, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Η απαγόρευση διάθεσης αυτοκινήτων με ΜΕΚ από το 2035, μέσω της υποχρέωσης μηδενικών εκπομπών ρύπων, δημιουργούν έναν οδικό χάρτη πλήρως εξηλεκτρισμού της γκάμας τους. Οι νέες πλατφόρμες που δημιουργούνται, για να βασιστούν σε αυτές τα EV, δεν μπορούν να υποστηρίζουν όλες τις κατηγορίες οχημάτων.

Και με το κόστος παραγωγής να είναι μεγάλο, τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα να παραμένουν και τα περιθώρια κέρδους να μειώνονται, εκτός αν προκύψει μεγάλη άνοδος των τιμών πώλησης η οποία μπορεί να επηρεάσει τη ζήτηση, οι εταιρείες είναι «αναγκασμένες» να κάνουν τις επιλογές τους.

Η μειωμένη ζήτησή τους είναι δεδομένη συνολικά, αλλά και στη χώρα μας και το δείχνουν αυτό και τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου. Στις ταξινομήσεις που έγιναν στην ελληνική επικράτεια τον Σεπτέμβριο του 2002, τα sedan κατηγορίας D είχαν μερίδιο αγοράς μόλις 1,22%, με 1.008 ταξινομήσεις, την ώρα που τα αυτοκίνητα της αμέσως μικρότερης κατηγορίας (C) είχαν 8.577, με ποσοστό 10,34%, χωρίς να υπολογίζονται τα SUV και των δύο segments.

Η επόμενη μέρα είναι δύσκολη για τη μεγάλη πλειοψηφία των sedan της κατηγορίας D, ωστόσο η παρουσία των εκδόσεων των πιο «premium» brand εξασφαλίζει την «επιβίωσή» τους, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.