Το υδρογόνο έρχεται με φόρα - Απογειώθηκε η ζήτηση για κυψέλες καυσίμου!


Η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου ολοένα και αναπτύσσεται και ετοιμάζεται να εδραιώσει τη θέση της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

  • 14/3/2023

Όσοι συνδέουν αποκλειστικά την ηλεκτροκίνηση με τα BEV (Battery Electric Vehicles) καλά θα κάνουν να το ξανασκεφτούν. Μπαταρίες και φόρτιση στην πρίζα δεν αποτελούν τον μονόδρομο για την επόμενη μέρα της βιώσιμης κινητικότητας, καθώς υπάρχει και το υδρογόνο.

Εδώ και χρόνια η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου υδρογόνου είναι σε πλήρη ανάπτυξη και εξέλιξη. Σαφώς δεν είναι τόσο ευρύτατα διαδεδομένη όσο αυτή των BEV που έχουν κατακλύσει την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.

Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές εταιρείες που την πιστεύουν και ετοιμάζονται να τη φέρουν σε επίπεδα μαζικής παραγωγής, με οχήματα FCEV, όπως η Toyota και η BMW, αλλά δεν είναι οι μόνες, καθώς η συγκεκριμένη τεχνολογία ξεπερνά τα «στενά» όρια της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με την έκθεση «Hydrogen Fuel Cells Global Market Report 2023» που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, η παγκόσμια αγορά κυψελών καυσίμου υδρογόνου κινείται ανοδικά κατά 45,8%, με τα επίπεδα της ζήτησης να φτάνουν τα 8,23 εκατ. δολάρια το 2023, σε σχέση με 5,64 δισ. δολάρια το 2022.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης προβλέπονται εντυπωσιακοί, με την πρόβλεψη να αναφέρει ότι το 2027 θα φτάσει τα επίπεδα των 32,65 δισ. δολαρίων, που αντιστοιχεί σε μέση ετήσια αύξηση 41,1%!

Η γεωγραφική κατανομή φέρνει την περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο «κομμάτι» της πίτας της αγοράς κυψελών καυσίμου υδρογόνου το 2022, με την Βόρεια Αμερική να ακολουθεί.

Σύμφωνα με την έρευνα, η αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου σε όλο τον κόσμο συμβάλλει στην ανάπτυξη της σχετικής αγοράς.

Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της έκθεσης «Passenger Hydrogen Fuel Cell Vehicles», σύμφωνα με την οποία οι πωλήσεις οχημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου έφτασαν τις 27.500 το 2020. Εξ αυτών, τα επιβατικά FCEV άγγιξαν τις 8.500, αριθμός που συνιστά τις υψηλότερες ετήσιες πωλήσεις σε σύγκριση με οποιοδήποτε από τα προηγούμενα έτη.

Σαφώς οι προκλήσεις εφαρμογής της τεχνολογίας - που στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν απαιτεί φόρτιση μπαταρίας, αλλά χρησιμοποιεί το υδρογόνο ως καύσιμο στις κυψέλες και μέσω χημικής αντίδρασης παράγει ενέργεια - είναι μεγάλες. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται προσπαθούν να μειώσουν το βάρος, το κόστος κατασκευής αλλά και τις απαιτήσεις εξαρτημάτων των κυψελών καυσίμου υδρογόνου.

Σε αυτή την κατεύθυνση, η Hyzon Motors Inc, η οποία κατασκευάζει επαγγελματικά οχήματα FCEV, ανακοίνωσε τον Ιούλιο του 2021 ένα νέο επαγγελματικό όχημα. Σε αυτό, η τεχνολογία κυψελών καυσίμου χρησιμοποιεί πιο ελαφριά συνθετικά υλικά και θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους αλλά και του κόστους κατασκευής του.

Επιπλέον, υπάρχουν εταιρείες όπως η γαλλική Helion Hydrogen Power, η οποία δραστηριοποιείται στο σχεδιασμό και την κατασκευή μονάδων κυψελών καυσίμου υδρογόνου για σιδηροδρομικές και θαλάσσιες εφαρμογές. Τον Απρίλιο του 2021 εξαγοράστηκε από την Alstrom, επίσης με έδρα την Γαλλία, η οποία ασχολείται με την ανάπτυξη και εμπορία λύσεων βιώσιμης κινητικότητας, με στόχο να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο.

Η λίστα των μεγάλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις Panasonic, Intelligent Energy Holdings, FuelCell Energy, Plug Power, Hyster-Yale, Doosan Fuel Cell, Ballard Power Systems, Nedstack fuel cell technology, Pearl Hydrogen, Hydrogenics, Horizon Fuel Cell Technologies, Toshiba Energy Systems, Mitsubishi Hitachi Power Systems, AFC Energy και Sunrise Power.

Πηγή: Business Wire