Δοκιμάζουμε την ηλεκτρική Mercedes-EQ EQA 250 190 PS


Με €43.500 ευρώ και αυτονομία 426 km η EQA αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές στην κατηγορία των μεσαίων ηλεκτρικών SUV προσφέροντας την πολυτέλεια μιας Mercedes σε συνδυασμό με κορυφαίες τεχνολογικές εφαρμογές. Διαβάστε την αξιολόγησή μας για το γερμανικό μοντέλο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 2/6/2021

Χαράζει μια νέα ημέρα, μια νέα επανάσταση έχει ξεκινήσει, με τη μεγαλειώδη απλότητα του εξηλεκτρισμού να γίνεται ο καταλύτης της αυτοκινητικής μας πραγματικότητας τα χρόνια που έρχονται. Και λίγα αυτοκίνητα είναι έτοιμα να πρωταγωνιστήσουν από σήμερα με κύρος, ζωντάνια και τη λάμψη της μάρκας, όπως το κάνει η Mercedes EQA. 

H Bertha Benz δεν θα μπορούσε να το φανταστεί. Εκατόν τριάντα τρία χρόνια μετά το επικό της ταξίδι απόστασης 106 km με τα παιδιά της και το δημιούργημα του συζύγου της Carl Benz, το Patent-Motorwagen, το πρώτο «δηλωμένο» αυτοκίνητο της ιστορίας, όπως το ξέρουμε σήμερα, βλέπει το φως της αυτοκινητικής ιστορίας το πρώτο συμπαγές, αμιγώς ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής της Mercedes.

Και μάλιστα όχι Mercedes-Benz όπως τόσα χρόνια μάθαμε να προφέρουμε αλλά –πλέον– Mercedes-EQ. Τα δύο γράμματα που φέρνουν την ηλεκτρική, ευφυή κινητικότητα της φίρμας στο προσκήνιο και που θα μας συντροφεύουν στο μέλλον, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα petrolhead junkies: Mercedes-AMG.

Ναι, είμαστε στην απαρχή κι όπως η Bertha έψαχνε υγρή νάφθα σε ένα τοπικό φαρμακείο για να «φουλάρει» τον κινητήρα του αυτοκινήτου της, έτσι και τώρα εμείς, δοκιμάζοντας τη νέα EQA 250, οδεύοντας προς τη Θίσβη Βοιωτίας για το εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Elpedison, κοιτάμε τον δείκτη ενέργειας ξέροντας ότι είναι ακόμα μάλλον δύσκολο να βρεις παντού να φορτίσεις με ηλεκτρόνια, και γρήγορα μάλιστα.

Παρ’ όλα αυτά,

η φίρμα δείχνει να έχει επενδύσει όχι στο να δημιουργήσει αγχωμένους οδηγούς, ούτε και να κάνει χαρούμενους μόνο τους μετόχους της μία φορά τον χρόνο στους τόσο στεγνούς ετήσιους οικονομικούς απολογισμούς, αλλά ήρεμους κατόχους και οδηγούς κάθε μέρα του χρόνου.

Κι όταν λέμε «ήρεμους», δεν αναφερόμαστε μόνο στην προφανή ολύμπια γαλήνη που απολαμβάνει ένας επιβάτης μιας ηλεκτρικής Mercedes, με την απουσία πιστονιών, σπινθηρισμών και εκρήξεων, αλλά και από μία ολιστική εμπειρία ενός αυτοκινητικού ζεν, χωρίς συμπίεση του χωροχρόνου και G επιτάχυνσης, πράγματα τόσο μα τόσο ξεσηκωτικά (όπως μας έδειξε πρόσφατα το Tesla Model 3), αλλά τόσο αχρείαστα στην καθημερινότητα.

Και η Mercedes μπορεί να βάλει τόσα κι άλλα τόσα mg τεστοστερόνης σε ένα αυτοκίνητο που πριν έναν μήνα το οδηγούσαμε ως ένα βενζινοκίνητο AMG (ναι, η πλατφόρμα είναι ίδια), αλλά εδώ, στο αυτοκινητικό οικοσύστημα που κτίζει η φίρμα, δεν έχει θέση το stress test των νόμων της Φυσικής.

Ως GLA

Η όψη και το παράστημα θυμίζουν έντονα την GLA, όμως η διαφοροποίηση, ένεκα χαρακτήρα, δίνουν στην EQA κάτι περισσότερο. Δείτε την κλειστή, λακαριστή μάσκα, τη λευκή φωτεινή ταινία που συνδέει τα εμπρός φωτιστικά, τις γαλάζιες λεπτομέρειες μέσα στους προβολείς που τονίζουν τον ηλεκτρικό χαρακτήρα του νέου ηλεκτρικού SUV.

Αλλά και τα πίσω φώτα LED που γεφυρώνονται κι αυτά με μια φωτεινή, πορφυρή μπάρα LED, στοιχείο πολύ της μόδας, που ταιριάζει και στη μικρή Merc. Έχουμε έναν πιο αυθεντικό χαρακτήρα εδώ, που κάνει, εντέλει, το αυτοκίνητο να ξεχωρίζει με μια περισσότερη δόση αφαιρετικής καλαισθησίας.

Είναι, παράλληλα, ένα SUV με 200 mm απόστασης από το έδαφος του θωρακισμένου πατώματος (είναι οι μπαταρίες εκεί), κι επομένως τα παραδοσιακά οφέλη από την υψηλή θέση οδήγησης είναι και στην EQA παρόντα.

Εδώ, το σαλόνι της σφύζει από τεχνολογική…υγεία, με δύο οθόνες 10,25 ιντσών υψηλής ανάλυσης με πανέμορφα γραφικά, πλοήγηση επαυξημένης πραγματικότητας, πλούτο πληροφοριών και προσαρμόσιμη απεικόνιση με μοτίβα σε μοντέρνο κλασικό, σπορ, διακριτικό και Progressive.

Ένα ολιστικό πρόγραμμα άνεσης, με την ονομασία Energizing, φροντίζει, από την άλλη, για τη δημιουργία του σωστού κλίματος μέσα στην καμπίνα, από τον φωτισμό και το μασάζ που μας κάνει το κάθισμα μέχρι προγράμματα ευεξίας και personal training με το ανάλογο smart watch, που αναλύει τη σωματική κατάσταση και τη διάθεσή μας την ώρα που είμαστε πίσω από το τιμόνι.

Ο δε βασικός εξοπλισμός της EQA δεν θα μπορούσε παρά να είναι πλούσιος και «ψαγμένος», προσανατολισμένος στη νέα γενιά οδηγών και επιβατών και στην αδιαπραγμάτευτη ασφάλειά τους με συστήματα αιχμής υπό την ομπρέλα Intelligent Drive με –ούτε λίγο ούτε πολύ– 14 συστήματα ασφαλείας.

Κι εκεί ανάμεσα σε κρυφές λεντοταινίες, επιμελές φινίρισμα και την “Hey Mercedes” φωνητική βοηθό της διεπαφής ανθρώπου μηχανής, MBUX, ξεπροβάλλουν οι θεσπέσιοι κυκλικοί αεραγωγοί-σπονδή στην κληρονομιά τών Mercedes προηγούμενων δεκαετιών. Τεχνολογία και παράδοση μαζί… Μας αρέσει.

Αυτό που δεν μας άρεσε είναι τα λίγα λίτρα χώρου αποσκευών, 340 τον αριθμό, απόρροια της ύπαρξης μπαταριών και λοιπών υποσυστημάτων που φωλιάζουν στο, τύπου σάντουιτς, πάτωμα του αυτοκινήτου κάτω από την καμπίνα. Από την άλλη, η ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα εμπρός δημιουργεί το σχετικό… συνωστισμό οπότε η ιδέα δευτερεύοντος πορτμπαγκάζ μπροστά δεν ήταν υλοποιήσιμη.

Ωμ, Ζήμενς, Kίρχοφ

Οι Γερμανοί πιονέροι επιστήμονες θα διέλυαν μια EQA για να δουν τι έχει επιτελεστεί σε επίπεδο ηλεκτρικής μηχανολογίας. Η EQA μπορεί να κτίζεται στην πλατφόρμα της GLA, αλλά εδώ εξοπλίζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 140 kW (βλέπε: 190 PS) και 375 Nm ροπής και μπαταρία ιόντων λιθίου, «προσαρμοσμένη ως δομικό στοιχείο στο υποδάπεδο του αυτοκινήτου», σύμφωνα με τη φίρμα, χωρητικότητας 66,5 kWh.

Η κίνηση περνά στους εμπρός τροχούς, ενώ προσεχώς θα υπάρχει και τετρακίνητη έκδοση. Με τιμή Cd από 0,28, η EQA είναι ένα αεροδυναμικό –για την κατηγορία– σκαρί. Δεν θα μπορούσε διαφορετικά. Η κλειστή εμπρός μάσκα, η σχεδίαση της εμπρός και της πίσω ποδιάς, το καλυμμένο κάτω μέρος του δαπέδου και τα αεροδυναμικά βοηθήματα μειώνουν θόρυβο και αεροδυναμική αντίσταση βελτιώνοντας και την αυτονομία. Η τελευταία μπορεί να φτάσει στα 426 km και βελτιώνεται και από άλλα φροντισμένα συστήματα.

Η αντλία θερμότητας, για παράδειγμα, αποτελεί στοιχείο τού συστήματος θερμικής διαχείρισης αξιοποιώντας τη θερμότητα που αποβάλλεται από το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης για τη δημιουργία σωστού περιβάλλοντος στην καμπίνα. Και βέβαια τυπικά, για αυτοκίνητο αυτής της φύσης κίνησης, επιτυγχάνεται η επίτευξη της ιδανικής θερμοκρασίας εξ αποστάσεως, μέσω του Mercedes me App, ενόσω το αυτοκίνητο μας φορτίζεται. 

Εκκινείς και…

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
MERCEDES-EQ EQA 250 190 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ83

η επιτάχυνση είναι υπαρκτή και η δύναμη ζώσα και αδιάλειπτη υπενθυμίζοντας κάθε στιγμή ότι η ηλεκτρική ενέργεια δεν «παίζεται» σε αμεσότητα και ευρωστία.

Κι όπως είχαμε βιώσει στη συμβατική GLA την αίσθηση του καλοζυγισμένου πλαισίου και του εξαιρετικού, για την κατηγορία, turn-in, έτσι κι εδώ, έχουμε μεν ένα βαρύτερο σύνολο, αλλά με σαφώς διαφορετικό, ιδανικό ζύγισμα, με χαμηλότερο κέντρο βάρους και με τις ενισχύσεις που απαιτούνται για να μείνει η φωλιά των μπαταριών στο πάτωμα αδιασάλευτη.

Οπότε φανταστείτε τι έχουμε εδώ. Μόνον η οδήγησή της μπορεί να αποκαλύψει το βάθος της τεχνολογικής ωριμότητας που κρύβει η EQA και σε οδηγικό επίπεδο κι ας είναι αυτή η «πρώτη φορά» της φίρμας. Η οποία υπόσχεται –συντηρητικά– για τα πρώτα 100 km/h από στάση ένα χρονικό όριο 8,9 sec, μακριά από τα σκληροπυρηνικά ηλεκτροκίνητα της εποχής, αλλά πιο κοντά σε ό,τι κυκλοφορεί με τέσσερις turbo κυλίνδρους, αν κι εμείς κατά τη διάρκεια των μετρήσεών μας πετύχαμε χρόνο 8,4 sec.

Το στήσιμο των αναρτήσεων είναι γνώριμο Mercedes, αλλά γνώριμη είναι και η αίσθηση της ύπαρξης μάζας σχεδόν δύο τόνων σε τέσσερις τροχούς. Μην αγχώνεστε. Τα πολλά δεσίματα, η ρύθμιση της ανάρτησης με άνετο set-up και τα «ορθόδοξα» ελαστικά Bridgestone Turanza 235/55-R18, θωρακίζουν την πολυπόθητη άνεση η οποία είναι υπαρκτή.

Και η διαχείριση ρεύματος; Δύο λέξεις. ECO Assist. Ο λόγος για ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης της κίνησης του οχήματος, των κυκλοφοριακών συνθηκών μέχρι και τη μορφολογία του εδάφους, που επιτρέπει τη βέλτιστη χρησιμοποίηση της ενέργειας ανά πάσα στιγμή.

Ο οδηγός δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα, με εξαίρεση την επιλογή από πλευράς του μίας από πέντε διαβαθμίσεις ανάκτησης ενέργειας μέσω paddles στο τιμόνι και παραμετροποίησης του στυλ οδήγησης, όπως σε μια «κανονική» Mercedes-Benz.

Στην πράξη θυμίζει τη διαχείριση ενέργειας των plug-in υβριδικών της εταιρείας, αλλά εδώ χωρίς την ύπαρξη θερμικού κινητήρα. Την ίδια αίσθηση έχουν και τα φρένα, γνώριμα σε πολλά EV αυτοκίνητα, που με την ιδιαιτερότητα στον τρόπο ακινητοποίησης απαιτούν τον πρώτο καιρό μια σχετική προσήλωση.

Περί φόρτισης

Η φόρτιση της μπαταρίας, μπορεί να γίνει με εναλλασσόμενο ή συνεχές ρεύμα. Στην περίπτωση της φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα με τον βασικό φορτιστή 11 kW, ο χρόνος φόρτισης σε ένα wallbox ή σταθμό φόρτισης είναι κάτι λιγότερο από 6 ώρες για φόρτιση από το 10 έως το 100%, ενώ σε σταθμό ταχείας φόρτισης, η μπαταρία μπορεί να επιτύχει φόρτιση από το 10 μέχρι το 80% σε 30 μόλις λεπτά.

Μα τον Δία!

Ο Δίας κρατούσε στα χέρια του τον κεραυνό και όχι έναν κινητήρα V8. Η φύση επέλεξε να μεγαλουργήσει πριν τις επινοήσεις του ανθρώπου, με τον ηλεκτρισμό να είναι αυτός που δείχνει δύναμη αδιάλειπτη, αγνή, αειφόρο.

Το να τιθασεύσεις ηλεκτρόνια και να τα δώσεις στους πολλούς είναι ένα επακόλουθο που θα το δούμε τα επόμενα χρόνια. Και η EQA, η τρίτη (μετά τις EQC και EQV) από πολλές που θα έρθουν στο μέλλον που προοιωνίζεται αμιγώς ηλεκτροκίνητο, είναι μια πρόταση με σωστές αναλογίες σοβαρότητας, κύρους και τεχνολογικού πολιτισμού.

Δεν είναι αδιάφορη, αλλά ούτε και εξαντρίκ. Έχει τις αναλογίες ενός SUV, μιας και τέτοιο είναι έχοντας αλλαγές που προσδίδουν, εντέλει, κάτι μοναδικό: είναι το πρώτο premium μικρομεσαίο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ελεύθερου χρόνου, με φινέτσα και το ειδικό βάρος της Mercedes με τιμή που με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», φτάνει τα 43.591 ευρώ.

Τιμή που εξαργυρώνει μέχρι τελευταίου σεντ όλα όσα προσφέρει η τεχνολογία και η φίρμα συνολικά. Και –μεταξύ μας– είναι εξαιρετικά ελκυστική, με τον πλήρη εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας με τον οποίο διατίθεται, καθώς με τα ίδια χρήματα μπορείς να αποκτήσεις ένα mainstream αυτοκίνητο με πιστόνια, σπινθηρισμούς και εκρήξεις.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MERCEDES-EQ EQA 250 190 PS 2021   TIMH €43.591   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΑΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 140 (190)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 375

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,9 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 17,7 kw/100km, 0

MERCEDES-EQ EQA 250 190 PS 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΒΑΡΟΣ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΦΡΕΝΩΝ, ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΜΕΝΟΥ.