Δείτε ποιο αυτοκίνητο... δεν πέρασε τη βάση στις δοκιμές του Green NCAP


Οι τελευταίες «πράσινες» δοκιμές του ανεξάρτητου οργανισμού περιλάμβαναν ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ένα υβριδικό και ένα αμιγώς θερμικό. Τα αποτελέσματα «κεντρίζουν» το ενδιαφέρον.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 24/11/2022

Εκτός από τον Euro NCAP που εξετάζει την ασφάλεια των αυτοκινήτων σε περιπτώσεις σύγκρουσης, υπάρχει και ο Green NCAP, ο (επίσης) ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός που αξιολογεί το περιβαλλοντικό προφίλ των νέων μοντέλων.

Βαθμολογεί και αυτός με αστέρια (0-5) και τα αποτελέσματά του διαμορφώνονται με βάση τις επιδόσεις των οχημάτων σε τρεις δείκτες: Καθαρού αέρα (Clean Air - CA), ενεργειακής απόδοσης (Energy Efficiency - EE) και αερίων θερμοκηπίου (Greenhouse Gas - GhG).

Τις τελευταίες ημέρες υπέβαλε σε δοκιμή τρία μοντέλα. Το ηλεκτρικό Hyundai IONIQ 5, το υβριδικό Toyota Yaris Cross 1,5 L και την αμιγώς θερμική DS 4 1,6 L Puretech 225. Το IONIQ 5 απέσπασε 5 αστέρια, με επιμέρους βαθμολογίες 10/10 στο δείκτη CA, 9,1/10 στο EE και 9,3 στο GhG. To Yaris Cross ακολούθησε με 3 αστέρια και επιμέρους επιδόσεις 6,7/10 στο CA, 5,2/10 στο EE και 3,7/10 στο GhG. Τελευταία κατετάγη η DS με 1,5 αστέρια και επιδόσεις 3,2/10 στο CA, 3,5/10 στο EE και 2,0/10 στο GhG.

Η έκδοση του Hyundai IONIQ 5 που δοκιμάστηκε ήταν αυτή με τη βασική μπαταρία των 58,2 kWh και τον έναν ηλεκτροκινητήρα, που αποδίδει 170 PS στον πίσω άξονα. Στις τυπικές δοκιμές διαπιστώθηκε ότι έχει χαμηλές τιμές κατανάλωσης. Στη δυναμική δοκιμή σε αυτοκινητόδρομο, η κατανάλωση αυξανόταν, με αποτέλεσμα η αυτονομία να μειώνεται. Σύμφωνα με τον οργανισμό, αγγίζει περίπου τα 380 km σε τυπικά ταξίδια πραγματικών συνθηκών με μέτριες απαιτήσεις κλιματισμού.

Η μοναδική του σχεδίαση «κοστίζει σε αεροδυναμική αντίσταση, που είναι αυξημένη σε σχέση με άλλα EV». Η υψηλότερη ενεργειακή απόδοση σε κρύες καιρικές συνθήκες θα βοηθούσε επίσης στην περαιτέρω βελτίωση της βαθμολογίας βιωσιμότητας του οχήματος. Ωστόσο, η έλλειψη ρυπογόνων εκπομπών καυσαερίων, η υψηλή ενεργειακή απόδοση και οι σχετικά χαμηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τη μέση ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας δίνουν στο Hyundai IONIQ 5 έναν υψηλό σταθμισμένο συνολικό δείκτη 9,4 στα 10 και σταθερή βαθμολογία με 5 πράσινα αστέρια.

Το υβριδικό Toyota Yaris Cross που δοκιμάστηκε ήταν το μπροστοκίνητο με τον κινητήρα 1,5 L, τη συνδυαστική ισχύ 116 PS και αυτόματο κιβώτιο CVT. Στην ανάλυση του Green NCAP αναφέρεται ότι το συμπαγές SUV επιδεικνύει λογικές τιμές κατανάλωσης καυσίμου σε συνδυασμό με αποτελεσματική ελαχιστοποίηση ρύπων.

«Η απόδοση του υπερσύγχρονου συστήματος μετεπεξεργασίας καυσαερίων παρέμεινε στιβαρή και αποτελεσματική υπό όλες τις συνθήκες δοκιμών, αλλά είναι δυνατές πρόσθετες βελτιώσεις, ειδικά με εστίαση σε ταξίδια με κρύες εκκινήσεις κινητήρα και δυναμικές συνθήκες, όπου το Yaris θα επωφεληθεί από βελτιωμένα μέτρα μείωσης εκπομπής μικροσωματιδίων», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην αναφορά, η οποία συμπεραίνει: «Οι ποσότητες των εκπεμπόμενων αερίων θερμοκηπίου δεν είναι ασυνήθιστες για ένα όχημα τέτοιας διαμόρφωσης και καλύπτουν το συνολικό αποτέλεσμα, τοποθετώντας το Toyota Yaris Cross Hybrid στη δίκαιη γκάμα των 3 πράσινων αστέρων με σταθμισμένο συνολικό δείκτη 5,2».

Όσο για τη DS 4, δοκιμάστηκε στην αποκλειστικά θερμική έκδοση Puretech 225, η οποία αποδίδει 225 PS από τον κινητήρα 1,6 L και συνοδεύεται από αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Σύμφωνα με την ανάλυση του Green NCAP, το αυτοκίνητο σέβεται το πρότυπο εξάτμισης Euro 6 και αποδίδει σύμφωνα με τον εγκεκριμένο τύπο, με εκπομπές CO2 περίπου 150 g/km στις εργαστηριακές δοκιμές, αλλά δεν πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσθετη δοκιμή στιβαρότητας.

Η δοκιμή σε αυτοκινητόδρομο δημιουργεί μια αξεπέραστη πρόκληση για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και στις τρεις κατηγορίες. Συγκεκριμένα, δεν μπορεί να συγκεντρώσει πόντους στους δείκτες καθαρού αέρα και αερίων θερμοκηπίου, ενώ λαμβάνει μόνο 1,5 βαθμό στην ενεργειακή απόδοση. Η μετεπεξεργασία των καυσαερίων στερείται στιβαρότητας και η κατανάλωση καυσίμου είναι σχετικά υψηλή. Αυτό μειώνει σημαντικά τη συνολική βαθμολογία σε μόλις 1,5 πράσινα αστέρια στα 5, με σταθμισμένο συνολικό δείκτη 2,9 στα 10.