Fiat Multipla: 25 χρόνια από την κυκλοφορία του πιο «παρεξηγημένου» μοντέλου των Ιταλών


Το Fiat Multipla άφησε το στίγμα του με την αμφιλεγόμενη σχεδίασή του και την εξαιρετική πρακτικότητα του. Στην 25η επέτειό του οι Ιταλοί παρουσιάζουν το Multipla 6x6, ένα μοναδικό μοντέλο που ξυπνά μνήμες.

  • ΦΩΤΟ:STELLANTIS
  • 8/11/2023

Πρωτότυπο, πρακτικό, αξιαγάπητο για κάποιους αλλά και τρομερά άσχημο για ακόμα περισσότερους. Όλοι έχουν μια άποψη να καταθέσουν για το Fiat Multipla το οποίο παρουσιάστηκε πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1997, ωστόσο η ονομασία του ήταν ήδη γνωστή.

Το πρώτο Multipla στην ιστορία ήταν το Fiat 600 Multipla, ένα ελάχιστα γνωστό αυτοκίνητο στην Ελλάδα, αφού κυκλοφόρησε μόνο στην Ιταλία, μεταξύ 1956 και 1965. Κατασκευασμένο με βάση το Fiat 600, παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών το 1956. Ήταν μεγάλη εμπορική επιτυχία, πουλώντας σχεδόν 240.000 μονάδες.

Το καπό του στέγαζε αρχικά το μπλοκ της Berlinetta 633 κυβικών με 21 ίππους, προτού κληρονομήσει τον πετρελαιοκινητήρα 767 κυβικών 39 ίππων από το 600D το φθινόπωρο του 1960. Η Fiat εγκατέλειψε το όνομα Multipla το 1965.

Ο απόγονός του, το Fiat Multipla που γνωρίζουμε όλοι σήμερα, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γερμανίας το φθινόπωρο του 1997, ενώπιον ενός κοινού έκπληκτου από το στυλ και την ευρυχωρία του. Αυτό το εξωπραγματικό αυτοκίνητο, που κυκλοφόρησε στους δρόμους το 1998, κέρδισε για πρώτη φορά τις εντυπώσεις του κόσμου της τέχνης, αφού το MoMA, το διάσημο μουσείο μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη, το παρουσίασε ως το «αυτοκίνητο του μέλλοντος» κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Different Roads».

Σχεδιασμένο από τον Roberto Giolito, ο οποίος έγινε επικεφαλής της Stellantis Heritage, το μοναδικό του στυλ δεν περνούσε απαρατήρητο. Στο εσωτερικό του μπορούσε να μεταφέρει 6 επιβάτες στις δύο σειρές καθισμάτων. Η πρακτικότητα ήταν το κύριο πλεονέκτημά του ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών κυμαινόταν από 430 έως 1900 λίτρα.

Αλλά το προφίλ του, που τονιζόταν από το εξόγκωμα στα φωτιστικά σώματα, στη βάση του παρμπρίζ, ήταν κάπως... μπερδεμένο, γεγονός που του χάρισε το παρατσούκλι «κουτί παπουτσιών». Το αμφιλεγόμενο πρόσωπο του, όσο διασκεδαστικό κι αν ήταν, χλευάστηκε ευρέως σε σημείο που για πολλούς θεωρείται ένα από τα πιο άσχημα αυτοκίνητα όλων των εποχών.

Το facelift της πρόσοψης ήρθε το 2004 αλλά δεν άλλαξε τίποτα ουσιαστικό. Παρ’όλ’αυτά το Multipla είχε το πλεονέκτημα να προσφέρει αυστηρή οδική συμπεριφορά και μεγάλη γκάμα κινητήρων βενζίνης (92 και 103 ίππων) και πετρελαίου (μεταξύ 105 και 120 ίππων). Πουλήθηκαν λίγο λιγότερα από 350.000 αντίτυπα στο κύκλο ζωής του, αριθμός που απέχει πολύ από το Renault Scenic των 2,8 εκατομμυρίων μονάδων και του Citroën Picasso των 1,7 εκατομμυρίων μονάδων.

Για να γιορτάσει την 25η επέτειο του Multipla, η Stellantis δεν αποφάσισε να σχεδιάσει ένα ακραία τροποποιημένο μοντέλο όπως έκαναν οι YouTubers από το κανάλι Vilebrequin με το 1000tipla. Αυτό που έκανε ήταν να δημιουργήσει ένα μοναδικό «κομμάτι» που ονομάζεται Fiat Multipla 6x6 και σχεδιαστής είναι ο Roberto Giolito. Η one-off πρόταση εστιάζει στην πρωτοτυπία με μια πολύχρωμη παραλλαγή που έγινε με βάση ένα μοντέλο του 1998. Το χρώμα «Bio Turquoise», ως φόρο τιμής για το τέλος της δεκαετίας του 1990, καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία του αμαξώματος ενώ τα μαρσπιέ, οι ζάντες και οι προφυλακτήρες είναι όλα βαμμένα σε λευκό-γκρι.

Το Multipla 6x6 θα βρίσκεται στην έκθεση Milano Auto Classica Show από τις 17 έως τις 19 Νοεμβρίου προτού βγει στην αγορά, πιθανότατα για να το αποκτήσει κάποιος συλλέκτης. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε αν ο μελλοντικός ιδιοκτήτης θα επιλεγεί από τη μάρκα ή αν αυτό το μοναδικό κομμάτι θα πωληθεί σε όποιον καταθέσει τη μεγαλύτερη προσφορά σε δημοπρασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αυτή η... ειδική έκδοση του Fiat Multipla “σπάει” τα κοντέρ στην Autobahn (video)

Το Fiat Multipla επιστρέφει. Αντέχεις;

Το Fiat Multipla και τα άλλα μοντέλα με τρεις θέσεις στην πρώτη σειρά