Γιατί η Ελλάδα δεν είναι έτοιμη για πώληση μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030


Μάλλον προβλήματα και σκεπτικισμό προκαλεί η δήλωση του πρωθυπουργού για απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου από το 2030. Κίνδυνος να παγώσει η αγορά από τη στάση αναμονής των καταναλωτών.

Με μια αιφνιδιαστική δήλωση ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης μας ενημέρωσε για τον οδικό χάρτη της μετάβασης στην πράσινη κινητικότητα σε ότι αφορά την αυτοκίνηση στην Ελλάδα αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου
  • Από το 2025  τα νέα ταξί θα είναι ηλεκτρικά ή μηδενικών ρύπων, όπως και το 30% των αυτοκινήτων ενοικιάσεων.

Οι δηλώσεις αυτές έρχονται λίγες μέρες μετά τη συνδιάσκεψη της Γλασκώβης για την κλιματική αλλαγή, όπου ο Έλληνας πρωθυπουργός παρουσίασε τις έξι πρωτοβουλίες της Ελλάδας για τη μείωση των εκπομπών ρύπων:

  • Απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα της ελληνικής ναυτιλίας
  • Σταδιακή μετατροπή των ελληνικών νησιών σε 100% πράσινους προορισμούς
  • Αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχο μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενάλιων αιολικών πάρκων και την απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028
  • Λήψη μέτρων προστασίας των ορεινών οικοσυστημάτων
  • Σχέδιο κήρυξης του 10% των ελληνικών θαλασσών ως περιοχές απαγόρευσης αλιείας.
  • Σχέδιο μετατροπής της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη με βάση την πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο και τις συζητήσεις στη Σαουδική Αραβία.

 Μέχρι εδώ όλα καλά και ουδείς αμφισβητεί την ανάγκη της χώρας για την πράσινη μετάβαση και τη μείωση των ρύπων, ωστόσο υπάρχουν πολλά ερωτηματικά που εγείρονται για το εάν και κατά πόσον η χώρα μας, με αυτά τα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα μπορεί να υποστηρίξει κάτι τέτοιο. Και αναφερόμαστε φυσικά στην ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ πώλησης, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε των αυτοκινήτων με συμβατικούς κινητήρες από το 2030.

Η πρόταση της Κομισιόν «Fit For 55»

Οι χρονιές που ανακοινώθηκαν οι αλλαγές δεν είναι τυχαίες, αλλά κομβικές, καθώς από το 2025 θα εφαρμοστεί το πρωτόκολλο ρύπων Euro7 για τους θερμικούς κινητήρες των αυτοκινήτων και από το 2030 προτείνεται από την Κομισιόν η μείωση στο 55% του μ.ο. των ρύπων βάσει του σχεδίου «Fit For 55».

Αν ρωτήσεις σήμερα ένα κορυφαίο στέλεχος μιας ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας για το εάν η εταιρεία του θα είναι έτοιμη απέναντι σε αυτό το σχέδιο ΕΕ, όπου προτείνεται από το 2035 η πώληση αυτοκινήτων μόνο με μηδενικούς ρύπους, η απάντηση που θα πάρεις δεν θα είναι ξεκάθαρη. Ούτε και όταν η χρονιά ορόσημο αφορούσε το πιο μακρινό 2050, όπως προέβλεπε το αρχικό πλάνο της ΕΕ.

Οι λόγοι είναι προφανείς, εκτός από το οικονομοτεχνικό σκέλος και τα χρήματα που θα πρέπει να δαπανηθούν για τη βίαιη αυτή μετάβαση (θυμίζουμε την έντονη αντίδραση της Γερμανίας και της Γαλλίας στην πρόταση της Κομισιόν), έχει να κάνει με το κατά πόσο οι υποδομές (θα) είναι έτοιμες και το αγοραστικό κοινό (θα) έχει τη δυνατότητα να την υποστηρίξει.

Πόσο μάλλον σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με τους χαμηλούς μισθούς, τα υψηλά ποσοστά ανεργίας (ιδίως στις μικρές ηλικίες), την έλλειψη επενδύσεων για υποδομές, αλλά και με αυτή την κατάσταση της Οικονομίας που όλοι γνωρίζουμε...

Εκτός και εάν έχουμε γίνει Λιχτενστάιν ή τέλος πάντως πρόκειται να γίνουμε…

Ερωτήσεις που ζητούν απαντήσεις

Ελάτε τώρα στη θέση του Έλληνα υποψηφίου αγοραστή αυτοκινήτου. Τι αυτοκίνητο να αγοράσει σήμερα, όταν θα ξέρει πώς από το 2030 θα απαξιωθεί πλήρως λόγω των νέων μέτρων που ανακοινώθηκαν. Και όταν από το 2025 που θα τεθεί σε ισχύ το πρωτόκολλο Euro7 με ακόμη πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων στα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ, θα κληθεί να βάλει το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη (εκτιμήσεις αναφέρουν επιπλέον αυξήσεις 15%-20%).

Και το κυριότερο: το 2030 (που δεν είναι πολύ μακριά) που θα βρεί τα 28.000-30.000 ευρώ, που είναι σήμερα η μέση τιμή ενός μικρομεσαίου ηλεκτρικού οχήματος (περιλαμβάνονται οι επιδοτήσεις) ο εργαζόμενος των 800-1000 ευρώ, καθώς μόνο αυτή η δυνατότητα θα του δίνεται για αγορά ενός καινούργιου ΙΧ, σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα…

Μην έχετε καμία αυταπάτη πώς τα ηλεκτρικά θα φθηνύνουν, καθώς η όποια… εξίσωση των τιμών θα γίνει με τις αυξήσεις των συμβατικών ΙΧ λόγω Euro7, αλλά και μείωσης της παραγωγής των εργοστασίων προκειμένου να είναι κερδοφόρα.

Ελάτε στη θέση των ελληνικών αντιπροσωπειών, που αφενός έχουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των παραδόσεων που έχει προκύψει από τους ημιαγωγούς, αφετέρου να παραμείνουν βιώσιμες απέναντι σε όλες αυτές τις αλλαγές. Και κυρίως στην στρέβλωση της αγοράς που τώρα δημιουργείται…

Ελάτε τώρα και στη θέση των… υποδομών της χώρας. Αν υποθέσουμε πώς η ελληνική αγορά καινούργιων αυτοκινήτων είναι της τάξης των 100.000-110.000 μονάδων/έτος με τα σημερινά δεδομένα, το 2030 η χώρα μας θα μπορέσει να υποστηρίξει αυτόν τον σημαντικό όγκο, που κάθε χρονιά θα βαίνει με αυξητική πρόοδο. Κομματάκι δύσκολο, καθώς σε αυτό δεν έχουν απαντήσει ακόμη πιο οργανωμένα κράτη.

Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο πώς βάσει πρόσφατης έκθεσης της Κομισιόν, η Ελλάδα είναι στις τελευταίες θέσεις σε ότι αφορά τις υποδομές φόρτισης στις χώρες της Ευρώπης.

Συνεπώς, όπως ακριβώς ακούσαμε από Κυβερνητικά χείλη για «Νέο δακτύλιο που θα κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά» ή «Διόδια στο Κέντρο της Αθήνας» και τίποτα από το ίδιο δεν συνέβη καθώς η πραγματικότητα είναι διαφορετική, θεωρούμε άσκοπο να ανοίγει μια συζήτηση τώρα, χωρίς κανένας να είναι έτοιμος να δώσει απαντήσεις.

Και να το υποστηρίξει.

Ούτε η αγορά, ούτε οι πολίτες, ούτε το ελληνικό κράτος.

Το έχουμε ξαναγράψει, έχει σκεφθεί κανείς τι έχει να γίνει μια μαζική προσφυγή και απαιτήσεις αποζημίωσης για την απαξίωση των συμβατικών αυτοκινήτων από τους ιδιοκτήτες τους;

Το παράδειγμα του Dieselgate και το πόσο ταλαιπώρησε την κραταιά Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι ακόμη νωπό.