Τα «10 συν 1» Off-Road μοντέλα που μας πάνε πιο... μακριά!


Η λίστα του Car and Driver με τα καλύτερα καθαρόαιμα 4Χ4 που οδηγήσαμε, αλλά και όσα περιμένουμε να έρθουν στο κοντινό μέλλον.

  • 5/7/2021

Αυτά τα αυτοκίνητα έχουν κάτι κοινό, είναι ικανά να κινηθούν σχεδόν σε οποιαδήποτε επιφάνεια. Ο ασφαλτοστρωμένος δρόμος που ξέρουμε και συνηθίζουμε να οδηγούμε όλοι είναι κάτι που δεν το χρειάζονται. 

Η δημιουργία μιας τέτοιας λίστας των «καλύτερων» off-road 4x4 είναι κάτι που είναι κάπως… ασυνήθιστο (αν και αυτό δεν μας εμπόδισε να δοκιμάσουμε). Ακόμα και αν βασιστούμε στις βασικές παραμέτρους για μία μεταξύ τους σύγκριση - όπως γωνίες προσέγγισης ή διαφυγής, διαδρομή τροχού, βάθος κίνησης σε νερό, κόστος και ούτω καθεξής - δεν γίνεται καθόλου εύκολο να τα αξιολογήσουμε με αντικειμενικά κριτήρια.

Μερικά δε από αυτά τα οχήματα έχουν σχεδιαστεί για να ανεβαίνουν πλαγιές με πέτρες, άλλα για χαλαρές χωμάτινες επιφάνειες, άλλα για χιόνι ή άμμο, αυτοκίνητα των οποίων η απίστευτη πρόσφυση θα τα μεταφέρει σε απίθανα ολισθηρό έδαφος. Κάθε ένα φέρει επάξια το όνομα off-roader και κάθε είδος έχει το δικό του μείγμα δυνατοτήτων.

1. Ford Ranger Wildtrak

Η Ford Performance κέντησε όταν έφτιαξε το πιο «κακό» διπλοκάμπινο στη σύγχρονη ιστορία της. Το Ranger κέρδισε επάξια τον τίτλο για το καλύτερο Pick-up της χρονιάς το 2020 με ωφέλιμο φορτίο έως 1.024 κιλά και δυνατότητα ρυμούλκησης έως 3,5 τόνους.

Και με απόσταση 237 χιλιοστά από το έδαφος και δυνατότητα διέλευσης υδάτινου κωλύματος έως 800 χιλιοστών (έχει και κάλυμμα προστασίας κάτω από τον κινητήρα) η λέξη ικανότητα δείχνει να είναι βγαλμένη από μέσα του. Αυτή η Wildtrak έκδοση δείχνει διαφορετική από τα απλά Ranger σε διακοσμητικό ύφος και περισσότερο εύπεπτη από το macho Raptor  με ζάντες ελαφρού κράματος 18", πλαϊνά σκαλοπάτια με πλαστική επένδυση και ένθετα διακοσμητικά, σπορ αεροδυναμική αψίδα με ενσωματωμένο φωτισμό της καρότσας, μάσκα, λαβές θυρών και χαλύβδινο σκαλοπάτι πίσω με φινίρισμα τιτανίου και ράγες οροφής με φινίρισμα αλουμινίου.

Έχει όμως και αρκετά κοινά με αυτό όπως είναι ο τετρακύλινδρος 2λιτρος EcoBlue diesel κινητήρας με Bi-turbo, με ισχύ 213 ίππων και μέγιστη ροπή 500 Nm, και ένα κορυφαίο σε λειτουργία 10τάχυτο αυτόματο κιβώτιο (το ίδιο που φορά το Last American hero Ford F-150 pick-up και φυσικά η Ford Mustang). Αλλά και στάνταρ σύστημα τετρακίνησης με δυνατότητα κίνησης στους δύο ή τέσσερις τροχούς αλλά και υποπολλαπλασιασμό που επιλέγονται από αυτό το μικρό μπουτόν στη βάση του επιλογέα μαζί με μπλόκε διαφορικό πίσω. Η καρότσα έχει διαστάσεις  541 mm βάθος, 1.560 mm πλάτος και 1.613 mm μήκος και το αυτοκίνητο προσφέρει γωνία προσέγγισης 29 μοιρών και γωνία διαφυγής 21 μοιρών.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Ford Ranger Wildtrak εδώ.

2. Jeep Wrangler 4xe

Ήρθε ο καιρός που θα δούμε και ένα Jeep Wrangler να μπαίνει στην πρίζα. Ο λόγος για το Wrangler 4xe, την plug-in hybrid έκδοση του πλέον διαχρονικού εκτός δρόμου μοντέλου.

Το υβριδικής διάταξης σύστημα του Wrangler 4xe έχει μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύ 380 ίππων και μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή 637 Nm. Αποτελείται από τον δίλιτρο, υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα μέγιστης ισχύος 272 ίππων και μέγιστης ροπής 400 Nm και δύο ηλεκτροκινητήρες.

Ο πρώτος έχει μέγιστη ισχύ 63 PS και μέγιστη ροπή 53 Nm, ενώ ο δεύτερος αποδίδει 145 PS και 245 Nm, αντίστοιχα. Οι μπαταρίες του έχουν ονομαστική χωρητικότητα 17,3 kWh και βρίσκονται τοποθετημένες κάτω από το πίσω κάθισμα. Αποτελούνται από 96 στοιχεία και μπορούν να φορτίσουν σε λιγότερο από τρεις ώρες (ως το 80%), σε δίκτυο 7,4 kWh.

Παρά την υβριδική φύση του, η ικανότητα κίνησής του εκτός δρόμου παραμένει πολύ καλή, όπως πρέπει να είναι σε ένα Jeep. Η απόσταση του από τον δρόμο είναι 25,3 εκατοστά, η γωνία προσέγγισης είναι 36,6 μοίρες, η γωνία ράμπας 21,4 μοίρες και η γωνία διαφυγής 31,8 μοίρες. Το αυτοκίνητο μπορεί να περάσει από υδάτινο πέρασμα βάθους 76 εκατοστών, χωρίς κανένα πρόβλημα στεγανότητας για τις μπαταρίες, οι οποίες βρίσκονται προστατευμένες σε απόλυτα στεγανό περίβλημα.

Διαβάστε περισσότερα για το Jeep Wrangler 4xe εδώ.

3. Jeep Renegade Limited 1.3T 180PS 4X4 9AT

Το μικρό μοντέλο της Jeep φορά την πανοπλία του και μάλιστα με την ανάλογη στάμπα «Jeep Performance Parts» από την πλούσια συλλογή της φίρμας. Το Renegade παντρεύει την πλούσια εκτός δρόμου ιστορία στα 4x4 Jeep με την εξίσου πολυσυλλεκτική μηχανολογία της FCA και φτιάχνει ένα εξαιρετικό συμπαγές εκτός δρόμου όχημα.

Έχουμε να κάνουμε με ένα παντοδύναμο 4κύλινδρο 1300άρι turbo σύνολο βενζίνης με αλουμινένιο μπλοκ και έξυπνες λύσεις δομικής ενίσχυσής του αλλά και μείωσης θορύβων, καθώς και όλες τις τεχνολογίες που βρίσκουμε σε ένα τόσο σύγχρονο σύνολο προκειμένου να φτάσει το εκπληκτικό νούμερο των 180 ίππων και των 270 Nm ροπής (άμεσος ψεκασμός, turbo με ηλεκτρικά ελεγχόμενη βαλβίδα ανακούφισης, κ.ά), όπως και την τρίτη γενιά της τεχνολογίας MultiAir χρονισμού και ανοίγματος των βαλβίδων.

Ο περιστροφικός διακόπτης στη βάση της κονσόλας με το λογότυπο Jeep Active Drive είναι το βασικό σύστημα τετρακίνησης της εταιρείας, με 4WD Lock (αλλά όχι Low) και προγράμματα Auto, Snow, Sand, Mud. Στην πράξη το αυτοκίνητο υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι προσθιοκίνητο. Η τετρακίνηση εμπλέκεται ανάλογα με τις συνθήκες ή τις επιθυμίες του οδηγού και με την αυτόματη μετάδοση γίνονται δύο καλοί φίλοι. Να αναφέρουμε εδώ ότι το  αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 9 σχέσεων προσφέρει πάνω από 20 διαφορετικά μοτίβα αλλαγών για διάφορες οδικές συνθήκες. Εδώ βέβαια, στην έκδοση με τα ελαστικά Michelin Primacy 215/60-R17 τα πράγματα είναι σαφώς πιο ασφάλτινα.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Jeep Renegade Limited εδώ.

4. Land Rover Defender 110 Diesel 240 PS

Ο off-road θρύλος της Land Rover επιστρέφει ως ένα εξευγενισμένο, πρακτικό, αλλά πάντα σκληροτράχηλο 4x4 SUV. 

Το νέο Defender διατηρεί τις εκδόσεις 90 και 110 του προκατόχου του, αλλά οι αριθμοί πλέον ούτε κατά διάνοια δεν αντιστοιχίζονται στο μήκος του μεταξονίου.

Ο 4κύλινδρος diesel των 240 ίππων καίει λιγότερο πετρέλαιο και μοιάζει να είναι ο ιδανικός για τη γενικότερη φιλοσοφία του αυτοκινήτου. Εξαιρετικά πολιτισμένος στη λειτουργία του, λάμπει διά της απουσίας ηχητικά από την καμπίνα, έχει «γεμάτο» τράβηγμα από χαμηλά ενώ συνεχίζει και στις υψηλές στροφές χωρίς να ασθμαίνει. Αρωγός σε αυτό το πολύ καλό μηχανικό σύνολο είναι και το αυτόματο κιβώτιο, το οποίο είναι επαρκώς σβέλτο στις αλλαγές και σε γενικές γραμμές απόλυτα ταιριαστό με τη φιλοσοφία του Defender.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Land Rover Defender 110 Diesel εδώ.

5. Mitsubishi L200 Club Cab 2.2 4WD

Το L200 εφοδιάζεται με έναν τετρακύλινδρο turbo diesel κινητήρα με turbo μεταβλητής γεωμετρίας 2.268 κυβικών, απόδοσης 150 ίππων στις 3.500 σ.α.λ. και 400 Nm ροπής που έρχεται από τις 1.750 σ.α.λ. Διαθέτει τεχνολογία SCR και με την προσθήκη AdBlue αποκτά ένα πιο οικολογικό προφίλ. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήρθε με το καλό σύστημα τετρακίνησης Super Select AWD-II της εταιρείας το οποίο έχει τέσσερις επιλογές, (2H, 4H, 4HLc και 4LLc) και κεντρικό διαφορικό Torsen ενώ στάνταρ είναι το κλείδωμα του πίσω διαφορικού.

Η αλλαγή από 2WD σε 4WD γίνεται χωρίς να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο, με ταχύτητες κάτω από 100 χλμ/ώρα (με εξαίρεση τη θέση 4WD Low / Lock). Προαιρετικά διατίθεται σύστημα με τέσσερα προγράμματα για την εκτός δρόμου κίνηση (Gravel, Mud/Snow, Sand, Rock) και σύστημα ελέγχου ταχύτητας κατάβασης.

Η εμπρός ανάρτηση του L200 αποτελείται από διπλά ψαλίδια με ελατήρια και αντιστρεπτική ράβδο εμπρός, ενώ πίσω υπάρχουν τα κλασικά για την κατηγορία ελλειπτικά φύλλα σούστας. Η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος είναι στα 205 χιλιοστά και οι γωνίες προσέγγισης, αναχώρησης και ράμπας είναι 30,22 και 24 μοίρες αντίστοιχα. Μην αμελήσουμε και τις 45 μοίρες κλίσης κατά το διαμήκη άξονα κι έχετε στα χέρια σας ένα ετοιμοπόλεμο εργαλείο.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Mitsubishi L200 Club Cab εδώ.

6. Subaru Outback 2.5 AWD

Το νέο Outback βρίσκεται αισίως στην 6η γενιά του και έρχεται με μια φρεσκαρισμένη εικόνα, και με μήκος που αγγίζει τα 4,87 μέτρα θυμίζει ένα μεγαλύτερο Subaru Levorg. Η απόσταση από το έδαφος είναι στα 213 χιλιοστά, η γωνία προσέγγισης 19,7 μοίρες, η γωνία ράμπας 21° και η γωνία αναχώρησης στις 22,6° υπόσχονται ικανότητα διέλευσης σε δύσκολο ανάγλυφο. Συνολικά, και παρά το μεγάλο ύψος του το νέο Outback δε δείχνει ογκώδες, αλλά δυναμικό και μάλιστα στην έκδοση Adventure της δοκιμής μας γίνεται και πιο «εργαλείο» με ράγες οροφής βαρέος τύπου, σύστημα πλοήγησης, πεντάλ αλουμινίου εμπρός και πίσω ποδιές και αδιάβροχα καθίσματα.

Το νέο Outback εξοπλίζεται με τον boxer 2,5λιτρο βενζινοκινητήρα της φίρμας, βελτιωμένο κατά 90% σε σχέση με αυτόν του μοντέλου 5ης γενιάς με άμεσο ψεκασμό, βελτιωμένη κατανάλωση και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Η απόδοση είναι μόλις 169 ίπποι και η ροπή αγγίζει τα 252 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Επιπλέον έχει προστεθεί ένα πλήρως ανασχεδιασμένο κιβώτιο Lineartronic CVT με 8 πλέον εικονικές προεπιλεγμένες «σχέσεις» που αλλάζουν με paddles στο τιμόνι.

Προφανώς όλο το σετ έχει προσαρμοστεί για την τετρακίνηση και το ενεργό σύστημα κατανομής ροπής της Subaru. Το δε πρόγραμμα τετρακίνησης X-Mode είναι εξελιγμένο για χρήση σε μια πλειάδα από δύσκολα τερέν μέσα από επιλέξιμα modes από την οθόνη αφής με επιμονή σε έννοιες όπως «λάσπη» και «χιόνι».

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Subaru Outback 2.5 AWD εδώ.

7. Toyota RAV4

Ένα όνομα-σύμβολο για όσους είναι fans της κατηγορίας των SUV. Σε μια κατηγορία που πια γίνεται συνωστισμός μοντέλων, το Toyota RAV4 καλείται να ξεχωρίσει εστιάζοντας στις αξίες που πριν 25 χρόνια έκαναν το πρωτοπόρο όχημα παντός δρόμου μοναδικό, με καινοτόμο σχεδίαση και ποιότητα κύλισης λιμουζίνας. 

Βασισμένο στην επίσης νέα πλατφόρμα GA-K της Toyota, το νέο RAV4 εξοπλίζεται με δύο υβριδικά κινητήρια σύνολα. Η έκδοση Hybrid AWD-i, που αναμένεται να αποτελεί και το 90% των πωλήσεών του, θα φορά το νέο, 4ης γενιάς υβριδικό σύστημα με τον βαρύγδουπο τίτλο Dynamic Force. Με βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων σε κύκλο Atkinson με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων (οι εισαγωγής ελέγχονται ηλεκτρικά) και με άμεσο και έμμεσο ψεκασμό καυσίμου, συμπληρώνεται από ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 120 ίππων και το σύνολο αποδίδει συνδυαστικά τους 222 ίππους, μαζί με 221 Nm ροπής στην τετρακίνηση έκδοση. Μην αμελήσουμε ότι το κιβώτιο μετάδοσης είναι επίσης βελτιωμένο με μείωση των απωλειών κατά 25%.

Η τετρακίνηση ή αν προτιμάτε η κίνηση των πίσω τροχών επιτυγχάνεται με χρήση έξτρα ηλεκτροκινητήρα ισχύος 54 ίππων και 120 Nm ροπής. Τα οφέλη εδώ είναι μάλλον προφανή: Άμεση μεταφορά ροπής, πιο συμπαγές σύστημα κατανομής της και συνολικά πιο πολιτισμένη και ικανή λειτουργία αλλά και μεγαλύτερη οικονομία.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Toyota RAV4 εδώ.

Τα 4x4 που περιμένουμε

8. Suzuki Jimny

Μπορεί η Suzuki να έχει σταματήσει τη διάθεση του Jimny στην Ευρώπη, λόγω των αυξημένων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τον κινητήρα του, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το θρυλικό μικρό SUV δεν μπορεί να επιστρέψει δριμύτερο σε λίγα χρόνια με υβριδικό κινητήριο σύνολο στη φαρέτρα του.

Όπως είναι γνωστό, οι ιθύνοντες της Suzuki αποφάσισαν να σταματήσουν την πώληση του Jimny στην ευρωπαϊκή αγορά, εξαιτίας της αδυναμίας του κινητήρα του να πληροί τα αυστηρότερα νέα όρια εκπομπών ρύπων Euro 6d που θέσπισε η Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι σε ισχύ από φέτος.

Το Jimny μετατράπηκε σε επαγγελματικό φορτηγό πέρυσι για να παραμείνει στην ευρωπαϊκή αγορά, και ακόμη και έτσι το ενδιαφέρον και η αναμονή για το μοντέλο ήταν τεράστια. Αλλά το 2024, το Jimny αναμένεται ότι θα επιστρέψει στην κατηγορία των επιβατικών 4x4 με ένα ολοκαίνουργιο, υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης.

Διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του Suzuki Jimny εδώ.

11. Toyota Land Cruiser 300

Η νέα γενιά του κορυφαίου αυτοκινήτου του είδους, του διάσημου Toyota Land Cruiser, θα βασίζεται σε ολοκαίνουργιο πάτωμα και θα χρησιμοποιεί έναν ισχυρότερο V6 κινητήρα με δύο turbo και 415 ίππους.

Ο «διψασμένος» για καύσιμο V8 ατμοσφαιρικός κινητήρας των 5,7 λίτρων θα δώσει τη θέση του σε ένα νέο οικονομικότερο, διπλά υπερτροφοδοτούμενο V6 μοτέρ 3,5 λίτρων, του οποίου η ισχύς θα ανέρχεται στους 415 ίππους με 650 Nm ροπής. Παρά τους δύο λιγότερους κυλίνδρους ο κινητήρας αποδίδει 30 περισσότερους ίππους, ενώ συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με δέκα σχέσεις.

Από την άλλη, σε κάποιες αγορές υπάρχει περίπτωση να διατίθεται και ένας κινητήρας diesel 3,3 λίτρων V6 με 309 ίππους και 700 Nm ροπής. Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος είναι 230 χιλιοστά, η γωνία προσέγγισης 32 μοίρες και η γωνία αναχώρησης 26,5 μοίρες. Εννοείται φυσικά πως το νέο Land Cruiser θα είναι τετρακίνητο με τρία διαφορικά.

Το σύστημα AVS (adaptive variable suspension) συγκαταλέγεται στον standard εξοπλισμό του αυτοκινήτου, ενώ το Multi-Terrain Select system με τις διάφορες επιλογές ανάλογα με τον τύπο του οδοστρώματος είναι αναβαθμισμένο.

Διαβάστε περισσότερα για το αναμενόμενο Toyota Land Cruiser 300  εδώ.