Οι τιμές των καινούριων αυτοκινήτων βρίσκονται σε διαρκή άνοδο εδώ και αρκετά χρόνια. Η πανδημία του Covid-19 σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, έφεραν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα τη μικρότερη παραγωγή, τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και την άνοδο των τιμών, με ταυτόχρονη πτώση των πωλήσεων.
Εδώ και πάρα πολλούς μήνες, η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, ωστόσο τη δική της εξήγηση για τη διατήρηση του φαινομένου δίνει η έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Κινητικότητα σε Μετάβαση (Institut Mobilites en Transition) σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων C-Ways η οποία ειδικεύεται στην ανάλυση δεδομένων.
Η έρευνα επικεντρώθηκε στην αγορά της Γαλλίας, από το 2020 έως το 2024. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε μια ενδελεχής ανάλυση της εξέλιξης των τιμών όλων των εταιρειών, σταθμισμένη με βάση τις πωλήσεις επιβατικών οχημάτων της γαλλικής αγοράς στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η συγκριτική ανάλυση που έγινε ανά segment και ανά brand έδωσε τη δυνατότητα εντοπισμού γενικών και μεμονωμένων τάσεων ανά κατασκευαστή.
Σε απόλυτα νούμερα, οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη Γαλλία υπέστησαν σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια, από 2,21 εκατ. οχήματα το 2019 σε 1,72 εκατ. το 2024, μια πτώση της τάξης του 22%. Ωστόσο, η έρευνα διαπίστωσε ότι μεταξύ του 2020 και του 2024, η μέση αύξηση στους τιμοκαταλόγους των νέων αυτοκινήτων έφτασε τις 6.800 €, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, ή, ποσοστιαία, στο 24%.
Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, ορισμένοι κατασκευαστές «κατηγορούν» τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα, τόσο στον τομέα της ασφάλειας όσο και των εκπομπών ρύπων, που οδήγησαν σε αύξηση του κόστους παραγωγής. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και παράγοντες της αγοράς που κάνουν λόγο για μια ευκαιριακή πολιτική από πλευράς των brands, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερο κέρδος με μικρότερο όγκο παραγωγής.
Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι 3 είναι οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν στη συγκεκριμένη άνοδο των τιμών - και μάλιστα με συγκεκριμένα ποσοστά ο καθένας: Εξωγενείς παράγοντες που δεν οφείλονται στα brands (ποσοστό 25%), ενδογενείς παράγοντες που αποτελούν συνειδητή επιλογή των αυτοκινητοβιομηχανιών (ποσοστό 50%) και «υβριδικοί» παράγοντες που αφορούν τις επιλογές των εταιρειών με βάση τις αυστηρές προδιαγραφές που τέθηκαν από τις ευρωπαϊκές αρχές (ποσοστό 25%).
1) Εξωγενείς παράγοντες ως προς τη στρατηγική των αυτοκινητοβιομηχανιών
Η έρευνα θεωρεί ότι η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, της ενέργειας και του εργασιακού κόστους αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 6% (εκ του συνόλου του 24%) της μέσης αύξησης των τιμών των καινούριων αυτοκινήτων στη Γαλλία το συγκεκριμένο διάστημα. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι δεν είναι εφικτό να «απομονωθεί» ο αντίκτυπος που είχε τόσο η εφαρμογή του προτύπου εκπομπών Euro 6D Full από το 2021 όσο και του κανονισμού GSR2, που ισχύει από τις 7 Ιουλίου 2024.
Έτσι δεν μπορεί να υπολογιστεί ακριβώς η αύξηση του κόστους που «απαιτήθηκε» από τα brands, ώστε να κατασκευάζουν αυτοκίνητα που ρυπαίνουν λιγότερο και έχουν μεγαλύτερες προδιαγραφές ασφάλειας.
2) Ενδογενείς παράγοντες – Στρατηγική των brands
Για να αντιμετωπίσουν την πτώση στις πωλήσεις και άρα στα κέρδη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επέλεξαν να αλλάξουν τη δομή της γκάμας που προσφέρουν, μειώνοντας τα αυτοκίνητα πόλης που έχουν λιγότερο περιθώριο κέρδους και λανσάροντας πολύ περισσότερα SUV ή μεγαλύτερα μοντέλα με πλουσιότερο εξοπλισμό, για να «δικαιολογήσουν» την αύξηση στην τιμή. Επιπλέον, υπάρχει και ο παράγοντας της «τιμολογιακής δύναμης», με έτσι κι αλλιώς αύξηση των τιμών ανά segment προκειμένου να προκύψει μεγαλύτερη κερδοφορία.
Μάλιστα, η έρευνα υποστηρίζει ότι αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες επέστρεφαν σε μια διαμόρφωση γκάμας με τη λογική της προηγούμενης δεκαετίας (με περισσότερα μικρά μοντέλα) η μείωση της μέσης τιμής θα ήταν μεγαλύτερη των 2.000 €. Με άλλα λόγια θα «έσβηνε» σχεδόν το 1/3 της αύξησης που παρατηρήθηκε την τετραετία 2020-2024.
3) «Yβριδικοί» παράγοντες
Πρόκειται για το συνδυασμό που προκύπτει από τις επιπτώσεις των αλλαγών που ζητούν οι αρχές (μείωση εκπομπών ρύπων, μεγαλύτερη ασφάλεια) αλλά και του τρόπου με τον οποίο τα brands αποφασίζουν να «συμμορφωθούν», ασκώντας παράλληλα τις δικές τους πολιτικές.
Επιπλέον, αναγνωρίζεται και η «υποχρεωτική» στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και η ισχυρότερη παρουσία υβριδικών (HEV και PHEV) μοντέλων στην γκάμα, που ανεβάζουν το κόστος και τις τιμές, για να ικανοποιηθούν τα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων, εν όψει και της απαγόρευσης πώλησης νέων αυτοκινήτων με ΜΕΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035.
Πηγή: Institut Mobilites en Transition
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»: Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές σε 5 προσιτά μοντέλα της ελληνικής αγοράς
Ο πραγματικός λόγος που τα ηλεκτρικά είναι πιο ακριβά από τα θερμικά αυτοκίνητα
Τα βρίσκουν σκούρα οι Κινέζοι στη Γερμανία - Κατρακυλούν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών τους οχημάτων