Ευρωπαϊκές ταξινομήσεις Οκτωβρίου: Με «σπασμένα φρένα» η αγορά - Ελλάδα και Κύπρος δείχνουν το δρόμο


Για 15ο σερί μήνα η αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά στην Ευρώπη, ενώ τα EV ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα diesel στις πωλήσεις από την αρχή του έτους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ / ACEA
  • 21/11/2023

Οι αριθμοί της αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη ευημερούν και εντυπωσιάζουν. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο του 2023 αυξήθηκαν κατά 14,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2022.

Σε απόλυτο νούμερο, ταξινομήθηκαν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 855.484 αυτοκίνητα, έναντι 746.234 τον περυσινό Οκτώβριο. Ενδεικτικό της τάσης που επικρατεί είναι ότι για 15ο συνεχόμενο μήνα η αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά στη Γηραιά Ήπειρο.

Η χώρα που παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο στις ταξινομήσεις σε σχέση με 12 μήνες πριν ήταν η Ελλάδα, με ποσοστό 44,8% (11.282 έναντι 7.791), έχοντας πίσω της την Κύπρο με 41,4%! Ακολούθησαν Πολωνία με 27,8%, Βέλγιο με 26,6%, Κροατία με 22,7% και η Δανία με τη Λιθουανία (από 22%). Ανοδικά κινήθηκαν και οι μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές: Γαλλία (21,9%), Ιταλία (20%) και Ισπανία (18,1%), ενώ πολύ μικρότερη ήταν η αύξηση στη Γερμανία (4,9%).

Το θετικό πρόσημο συνεχίζεται και συγκρίνοντας τις συνολικές ταξινομήσεις του πρώτου 10μήνου των δύο ετών. Το 2023 έχουν ταξινομηθεί 8.795.016 νέα αυτοκίνητα, έναντι 7.536.298 το ίδιο διάστημα του 2022, με την αύξηση να φτάνει το 16,7%.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι με εξαίρεση την Ουγγαρία (πτώση 2,8%), όλες οι υπόλοιπες αγορές των χωρών-μελών της ΕΕ εμφάνισαν άνοδο σε αυτό το διάστημα! Τη μεγαλύτερη κατέγραψε το Βέλγιο (32,5%), ακολουθούμενο από Πορτογαλία (31,7%) και Κροατία (31,3%), ενώ η Ελλάδα σημείωσε αύξηση 27,6% και η Κύπρος 28,9%. Όσο για τις μεγάλες αγορές, η Ιταλία είχε άνοδο 20,4%, η Ισπανία 18,5%, η Γαλλία 16,5% και η Γερμανία 13,5%.

Ταξινομήσεις ανά τύπο καυσίμου

Τον Οκτώβριο του 2023, τα βενζινοκίνητα διατήρησαν την πρωτιά στο μερίδιο αγοράς με 33,4%, ακολουθούμενα από τα υβριδικά (HEV) με 28,6%. Ωστόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ανέβασαν το μερίδιό τους στο 14,2% από το 12% τον Οκτώβριο του 2022, αφήνοντας πίσω τους τα diesel με 12%. Μάλιστα, για πρώτη φορά από την αρχή του 2023, συνολικά οι ταξινομήσεις τους ξεπέρασαν αυτές των πετρελαιοκίνητων, αποτελώντας το 14% (1.233.912 έναντι 1.221.230). Τέλος, για τον Οκτώβριο του 2023 τα PHEV κατέλαβαν την 5η θέση με 8,4%.

Τα EV, πάντως, φαίνεται ότι διεισδύουν ολοένα και περισσότερο στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς τον Οκτώβριο του 2023 ταξινομήθηκαν 121.808 νέα ηλεκτρικά, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 36,3% σε σχέση με πριν από 12 μήνες. Τριψήφια ποσοστιαία αύξηση σε σχέση με πέρυσι κατέγραψαν αρκετές χώρες – ανάμεσά τους και η Κύπρος με 148,5% - ενώ στην Ελλάδα η άνοδος ήταν κατά 72,6%. Και τα υβριδικά στη Γηραιά Ήπειρο εδραιώνονται (άνοδος 38,6%), τα βενζινοκίνητα αυξάνονται με μικρότερο ποσοστό (άνοδος 8,1%) και χάνουν μερίδιο αγοράς (33,4% έναντι 35,4% πέρυσι), τα diesel καταποντίζονται (-13,2%) ενώ πτωτικά κινούνται και τα plug-in hybrid (-5,0%).

Τέλος, στους κατασκευαστές, ο Όμιλος Volkswagen ταξινόμησε τα περισσότερα νέα επιβατικά οχήματα τον Οκτώβριο του 2023 (210.251), ακολουθούμενος από τη Stellantis (157.390), τον Όμιλο Renault (95.630), τον Όμιλο Hyundai (74.459) και τον Όμιλο Toyota (62.644). Σε επίπεδο brand, τα περισσότερα καινούρια ΙΧ που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν Volkswagen (81.016) και ακολούθησαν τα Toyota (59.083) και τα Renault (51.646).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευρωπαϊκές ταξινομήσεις Σεπτεμβρίου: Άνοδος για 14ο σερί μήνα, τα ηλεκτρικά ξεπέρασαν τα diesel

Ελλάδα - Ταξινομήσεις Οκτωβρίου: Η «εκτόξευση» των επιβατικών και η άνοδος ηλεκτρικών και υβριδικών

Γιατί οι επιδοτήσεις για την αγορά ΙΧ δεν πρέπει να αφορούν μόνον στα ηλεκτρικά