Τα 7 στοιχεία που μεταπήδησαν απ' τα concept cars στην παραγωγή


Με το πέρασμα των ετών όλο και περισσότερα "καλούδια" μετακομίζουν από τα concept cars στην παραγωγή. Ποιες είναι οι πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 13/8/2022

Τα προηγούμενα χρόνια, κατά την παρουσίαση ενός concept car, εμφανιζόταν συχνά η φράση «δυστυχώς όλα αυτά τα στοιχεία δεν θα περάσουν στην γραμμή παραγωγής». Οι καιροί όμως αλλάζουν, η τεχνολογία συνεχίζει να κάνει -όχι απλά βήματα αλλά- άλματα προς τα μπροστά και τα μοντέλα παραγωγής ενσωματώνουν όλο και πιο συχνά στοιχεία που μέχρι πρότινος αποτελούσαν… όνειρα θερινής νυκτός για τους περισσότερους από εμάς. Πάμε να τα δούμε ένα προς ένα…

Οι τεράστιες ζάντες

Κάθε concept car που… σέβεται τον εαυτό του πρέπει να έχει ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ζάντες. Η συγκεκριμένη παρέμβαση προσθέτει πόντους στη συνολική σχεδίαση κάθε αυτοκινήτου και αυτός είναι ο λόγος που τις βλέπουμε αρκετά συχνά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι μεγάλοι τροχοί να περάσουν και στην παραγωγή.

Πλέον τα αυτοκίνητα βγαίνουν από το εργοστάσιο με ζάντες 21, 22 ή ακόμα και 23 ιντσών, ειδικά στις περιπτώσεις των μεγάλων πολυτελών SUV. Αυτό μπορεί να είναι γοητευτικό στο μάτι ωστόσο έχει συμπαρασύρει και πιο mainstream μοντέλα προς αυτή την κατεύθυνση και πλέον συναντάμε ζάντες 20 ιντσών σε αυτοκίνητα όπως το DS 4, το Nissan Qashqai αλλά και το νέο Renault Austral. Η δυσκολία αναφορικά με αυτά τα μεγέθη έρχεται τη στιγμή της αλλαγής των ελαστικών όπου το budget εκτοξεύεται στα ύψη.

Οι αναδυόμενες λαβές των θυρών

Οι σχεδιαστές τα τελευταία χρόνια έχουν κηρύξει έναν ανηλεή πόλεμο στα στοιχεία που εξέχουν από την επιφάνεια του αυτοκινήτου. Αυτό περιλαμβάνει φυσικά και τις χειρολαβές των θυρών που όσο περνούν τα χρόνια ενσωματώνονται όλο και πιο συχνά μέσα στο αμάξωμα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αναδύονται με μηχανισμούς όταν θέλουν να εισέλθουν οι επιβάτες. Η Tesla, η Land Rover και η DS ήταν από τις πρώτες εταιρείες που το παρουσίασαν και πλέον ακολουθούν και άλλες το ίδιο μονοπάτι όπως για παράδειγμα η Renault με το νέο Megane.

Οι περίεργοι χρωματισμοί

Παραδοσιακά οι αγοραστές επιλέγουν κλασικά χρώματα για το αυτοκίνητό τους ενώ σε πρόσφατη έρευνα αποκαλύφθηκε ποιο είναι το δημοφιλέστερο. Πλέον όμως οι κατασκευαστές δίνουν τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να επιλέξουν ξεχωριστούς χρωματισμούς τους οποίους διαφημίζουν όλο καμάρι κάθε φορά που παρουσιάζουν ένα νέο μοντέλο. Σε αυτό το πλαίσιο είδαμε ένα κίτρινο Opel Astra, ένα πράσινο Peugeot 308 και ένα πορτοκαλί Renault Arkana. Αρκετά συχνά συναντάμε επίσης και την bi-tone επιλογή όπως συνέβη και στην περίπτωση του νέου Volkswagen ID. Buzz.

Τα πρωτότυπα φωτιστικά σώματα

Εδώ η τεχνολογία LED έχει λύσει τα χέρια των σχεδιαστών και τους έχει επιτρέψει να βγάλουν τα πιο τρελά τους… γούστα. Ένα από τα κλασικά παραδείγματα είναι το σχέδιο της αγγλικής σημαίας που συναντάμε στα μοντέλα της Mini. Η κατάσταση με τα φωτιστικά σώματα γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακή όταν μπουν στο παιχνίδι οι LED σειρές που είναι σε θέση να προσφέρουν ένα φαντασμαγορικό show με αλλεπάλληλα animations. Δείτε για παράδειγμα τι μπορεί να κάνει το Audi A7 στο παρακάτω video

Οι κάμερες εκτοπίζουν τους καθρέφτες

Και σε αυτή την περίπτωση ισχύει αυτό που αναφέραμε πιο πάνω σχετικά με τον πόλεμο που έχουν κηρύξει οι σχεδιαστές. Οι παραδοσιακοί καθρέφτες συνεχίζουν να αποτελούν τη μεγάλη πλειοψηφία και να μην έχουν αφαιρεθεί ακόμα από τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν εκεί έξω, όμως η αρχή έχει γίνει και μπορεί να την εντοπίσει κανείς στο Audi e-Tron, στο Lexus ES, στο Honda e αλλά και στο επερχόμενο SUV της Lotus όπως αποκαλύφθηκε από τα σχέδια που διέρρευσαν πριν από λίγες ώρες. Η αλήθεια είναι πως οι κλασικοί καθρέφτες βολεύουν περισσότερο, ενώ οι κάμερες μειώνουν σημαντικά το οπτικό πεδίο και δεν δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να το διευρύνει μετακινώντας το σώμα του μπροστά ή πίσω.

Οι μεγάλες οθόνες στο ταμπλό

Τα ταμπλό την τελευταία δεκαετία έχουν υποστεί μία άνευ προηγουμένου μεταμόρφωση. Δεν θυμίζουν σε τίποτα τα αντίστοιχα που βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια και το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για αυτή την εξέλιξη έχουν οι οθόνες που έχουν εισβάλλει για τα καλά στη σύγχρονη αυτοκίνηση και όσο περνάει ο καιρός μεγαλώνουν όλο και περισσότερο.

Πριν από περίπου μια πενταετία βλέπαμε οθόνες με διάμετρο 7 ίντσες ενώ πλέον ο συγκεκριμένος αριθμός έχει σκαρφαλώσει στις 10 ή 12 ίντσες. Παράλληλα, εκτός από την κεντρική κονσόλα, οι οθόνες μεταπήδησαν και στον πίνακα των οργάνων, ενώ σταδιακά μεταφέρονται και στην πλευρά του συνοδηγού, με την Continental να ανακοινώνει τις προηγούμενες ώρες ένα νέο project που ετοιμάζει να λανσάρει το 2024. Όταν στην κουβέντα μπει και η περίπτωση της Mercedes και αυτό που έχει κάνει στην EQE και στην EQS τότε τα σχόλια περιττεύουν.

Οι eco-friendly επιφάνειες

«Δείξε μου πόσο φιλικό προς το περιβάλλον είσαι για να σου πω αν θα σε αγοράσω». Σε αυτή τη φράση συνοψίζεται η νέα αντίληψη που επικρατεί στην αυτοκίνηση. Και μπορεί η συζήτηση να επικεντρώνεται συνήθως στην εκπομπή CO2 και στα EVs, όμως έχει μετατοπιστεί και στα υλικά που χρησιμοποιούνται στην καμπίνα, με τις εταιρείες να πασχίζουν για να αποδείξουν την eco-friendly κατεύθυνσή τους.

Μια κλασική περίπτωση είναι η διαμάχη μεταξύ της Alcantara και της Dinamica που έφτασε μέχρι τις δικαστικές αίθουσες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της νέας τάσης είναι ο φελλός της Mazda στο ΜX-30, οι επενδύσεις από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια του VW ID. Buzz αλλά και τα θαλάσσια απόβλητα (!) που έχει ανακυκλώσει η Fiat και τα έχει χρησιμοποιήσει στο 500.