Τα «10 και 2» ηλεκτρικά μοντέλα που περιμένουμε το 2023


Από το Hyundai Kona και την πρώτη ηλεκτρική BMW σειράς 5 μέχρι το ολοκαίνουριο e-3008 και τη Mercedes EQG, η λίστα των νέων EV που θα δούμε φέτος είναι μεγάλη, εντυπωσιακή και άκρως ενδιαφέρουσα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 26/1/2023

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές ρύπων των νέων οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035, ουσιαστικά οδηγεί σε κατάργηση τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και οδηγούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο μονόδρομο της ηλεκτροκίνησης, με τον «αστερίσκο» του υδρογόνου.

Έτσι, η συντριπτική πλειοψηφία των brands επιταχύνει τις διαδικασίες για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας των μοντέλων της. Ορισμένες εταιρείες στοχεύουν να γίνουν αμιγώς ηλεκτρικές από το 2026, οι περισσότερες θέτουν ως ορίζοντα το 2030, ενώ δε λείπουν και αυτές, λίγες ωστόσο, που φέρονται αποφασισμένες, αυτή τη στιγμή, να «εξαντλήσουν» όσο γίνεται περισσότερο τη διάθεση θερμικών αυτοκινήτων. Έστω και αν υπάρχει και το νέο, αυστηρότερο, πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7.

Δεδομένα, πάντως, οι παρουσιάσεις υβριδικών ή και πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων ολοένα και αυξάνονται και σταδιακά αποτελούν τη μερίδα του λέοντος. Αναπόφευκτα, όσο περνά ο καιρός, τα EV θα αυξάνουν το μερίδιό τους, τόσο στην παραγωγική διαδικασία των οχημάτων, όσο και στις πωλήσεις.

Με αφορμή την έλευση του 2023, το caranddriver.gr συγκέντρωσε τα «10 συν 2» ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αναμένουμε να παρουσιαστούν μέσα στη χρονιά που διανύουμε. Mε προσθήκη της τελευταίας, κυριολεκτικά, στιγμής, από πλευράς της Peugeot. Κυριαρχούν τα SUV και Crossover, αλλά δε λείπουν και τα hatchback και τα sedan. Γιατί «10 συν 2»; Γιατί δύο εξ' αυτών δε θα είναι πρωτοεμφανιζόμενα, αλλά αποτελούν τη 2η γενιά τρέχοντων μοντέλων.

Με δεδομένα, πάντως, τα προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και στον τομέα της ενέργειας, δεν είναι απίθανο κάποιες από τις αναμενόμενες παρουσιάσεις να καθυστερήσουν. Επιπλέον, δεν πρέπει να αποκλείσουμε και το ενδεχόμενο «εκπλήξεων», με προγενέστερη αποκάλυψη μοντέλων που περιμένουμε για το 2024, όπως για παράδειγμα το νέο B-SUV της FIAT, το MINI Aceman ή το Renault 5.

Πάμε, λοιπόν, να δούμε, με αλφαβητική σειρά, τι πρέπει να περιμένουμε μέσα στους επόμενους 11 μήνες.

BMW i5

Το 2023 θα σηματοδοτήσει την έλευση της 8ης γενιάς της σειράς 5 της BMW, η οποία για πρώτη φορά θα αποκτήσει και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, τόσο σε sedan όσο και σε station wagon αμάξωμα (touring). Έχοντας ήδη λανσάρει τις i4 και i7, η γερμανική φίρμα έχει όλα τα τεχνολογικά «εφόδια» στη φαρέτρα της.

Ο κατασκοπευτικός μας φακός έχει ήδη συναντήσει ένα πρωτότυπο να δοκιμάζει τα όρια του στην πίστα του Nurburgring, καθώς θα υπάρχουν και «καυτές» εκδόσεις, όπως η i5 M60 που θα μπορούσε να δανειστεί τον ηλεκτροκινητήρα της iX M60 που αποδίδει 618 PS, αλλά και σε χιονισμένο περιβάλλον, δίπλα στη θερμική 5άρα. Το ντεμπούτο της αναμένεται το τελευταίο 3μηνο.

Citroen C3

Η τέταρτη γενιά του Citroen C3 αναμένεται στο τέλος του έτους, αν και η βραζιλιάνικη εκδοχή της έχει ήδη παρουσιαστεί εδώ και αρκετούς μήνες. Όμως, δε σημαίνει ότι έτσι θα είναι και το ευρωπαϊκό μοντέλο. Όλα δείχνουν ότι θα διατηρήσει το πνεύμα των SUV και τις δυνατότητες εξατομίκευσης, αποκτώντας, για πρώτη φορά και ηλεκτρική έκδοση.

Αν και ασφαλώς θα αξιοποιήσει την τεχνολογία των Peugeot e-208 και Opel Corsa-e (άπαντα της οικογένειας Stellantis), δε θα χρησιμοποιήσει την ίδια ηλεκτρική «καρδιά» των 136 PS. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ηλεκτρικό μοτέρ, κινεζικής προέλευσης, θα έχει απόδοση 82 PS στη βασική έκδοση, προκειμένου να συγκρατηθεί χαμηλά η τιμή του.

Ford μεσαίο Crossover

Μία εντελώς νέα προσθήκη στην γκάμα των μοντέλων της ετοιμάζει η Ford, η οποία θα παρουσιάσει εντός της άνοιξης ένα νέο, μεσαίο crossover. Το όνομα του ολοκαίνουριου EV δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό, ωστόσο έχει ανακοινωθεί ότι θα κατασκευάζεται στην Κολωνία, στο εργοστάσιο παραγωγής του Fiesta το οποίο αποσύρεται από τη γραμμή παραγωγής τον Ιούνιο.

Οι πληροφορίες θέλουν το νέο crossover να τοποθετείται πάνω από το νέο ηλεκτρικό Puma (θα έρθει το 2024) και θα προσφέρει αυτονομία που θα φτάνει τα 500 km. Υπομονή λίγες εβδομάδες, λοιπόν, για την παρουσίασή του.

Honda compact crossover

Η Honda παραδέχεται ότι δεν έχει πατήσει βαθιά το γκάζι προς την ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα γι’ αυτό το λόγο ανακοίνωσε τη δημιουργία ειδικού κλάδου στο εσωτερικό της προκειμένου να επιταχύνει τη διαδικασία. Τον περασμένο Μάρτιο, στο πλαίσιο της παρουσίασης του νέου Civic e:HEV γνωστοποίησε και την πρόθεσή της να λανσάρει ένα νέο ηλεκτρικό compact crossover.

Το - τότε αποκαλυφθέν - e:Ny1 Prototype δεν έχει ακόμα βαπτιστεί οριστικά, εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2021 ως e:NS1 και e:NP1 για την Κίνα και έχει ομοιότητες με το HR-V e:HEV. Ο Σεπτέμβριος είναι κοντά, όταν σύμφωνα με πληροφορίες θα το δούμε επισήμως.

Hyundai Kona

Η αλήθεια είναι ότι οι Κορεάτες έχουν τηρήσει μια… ενδιαφέρουσα στάση για το KONA. Στα τέλη Δεκεμβρίου παρουσίασαν τις πρώτες, λίγες, φωτογραφίες για τη 2η γενιά του και ελάχιστες πληροφορίες. Πριν από μία εβδομάδα υπήρξε νέα ενημέρωση, πιο αναλυτική σε όλα τα επίπεδα, ωστόσο μόνο για τις θερμικές εκδόσεις που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά της Νότιας Κορέας.

Η Hyundai κράτησε, ακόμα, κλειστά χαρτιά για την EV έκδοση, όχι μόνο όσον αφορά την απόδοση του ηλεκτρικού κινητήριου συνόλου, αλλά ακόμα και για τις ακριβείς διαστάσεις του αμαξώματος! Μας παρέπεμψε για τον Μάρτιο, οπότε και εδώ η αναμονή δε θα είναι μεγάλη.

KIA EV9

Το KIA EV9, το SUV με τις 3 σειρές καθισμάτων, έχει υποβληθεί σε εξαντλητικές δοκιμές εδώ και πολλούς μήνες. Ασφαλώς θα τοποθετηθεί στην κορυφή της γκάμας και θα διαθέτει και έκδοση GT, ενώ θα βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα E-GMP με το EV6.

Παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο το 2021 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Los Angeles και θα προσφέρει μεγάλους χώρους για τους επιβάτες. Παρά τον όγκο του, η KIA αναφέρει ότι θα μπορεί να χρειάζεται μόλις 5,0 sec. για τα 0-100 km/h, αν και μάλλον αυτό θα αφορά την έκδοση GT. Λεπτομέρειες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δεν έχουν γίνει γνωστές, οπότε ο ερχόμενος Νοέμβριος, όταν και περιμένουμε να παρουσιαστεί, θα έχει ενδιαφέρον.

Mercedes EQG

Η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση της θηριώδους Mercedes G-Class είναι πραγματικά ένα μοντέλο την παρουσίαση του οποίου ουδείς πρέπει να χάσει. Αν νομίζετε ότι υπερβάλλουμε, πείτε μας ένα άλλο αυτοκίνητο που μπορεί να κάνει επιτόπια donuts!

Φροντίζουν γι’ αυτό οι 4 ηλεκτροκινητήρες που θα έχει, έναν σε κάθε τροχό. Εξωτερικά δε θα έχει ιδιαίτερες διαφορές από τη θερμική έκδοση, όπως έχουν δείξει οι πρώτες κατασκοπευτικές φωτογραφίες. Σε κάποιες από αυτές, είδαμε και το εσωτερικό της. Ανυπομονούμε να τη δούμε να αποκαλύπτεται, δύσκολα πριν το τέλος του 2023.

Peugeot e-308

H Peugeot «χορεύει» σε ρυθμούς ηλεκτροκίνησης εδώ και αρκετό καιρό. Το έδειξε και πριν από λίγες μέρες, με την παρουσίαση του Inception Concept, το οποίο θα εμπνεύσει τα μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητά της. Το πρώτο από αυτά θα είναι το 308, που θα κυκλοφορήσει και σε έκδοση station wagon.

Οι Γάλλοι είχαν γνωστοποιήσει από τις αρχές του Οκτωβρίου του 2022 το ηλεκτρικό «τσουνάμι» που θα ακολουθήσει εκ μέρους τους. Το e-308 θα κινείται από νέο ηλεκτροκινητήρα 156 PS, με αυτονομία που θα ξεπερνά τα 400 km. Η παρουσίασή του αναμένεται στα μέσα του έτους.

Peugeot e-3008

H είδηση της τελευταίας στιγμής. Κυριολεκτικά. Πριν από λίγη ώρα ολοκληρώθηκε η παρουσίαση του E-Lion Project της γαλλικής φίρμας, στην οποία ανακοινώθηκε ότι η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του C-SUV θα παρουσιαστεί στο δεύτερο μισό του 2023. Κι όλα αυτά ενώ γνωρίζουμε ήδη ότι το 3008, που είχαμε κατασκοπεύσει πρόσφατα να δοκιμάζεται στα χιόνια, θα αποκτήσει νέο, ήπια υβριδικό κινητήριο σύνολο.

Οι Γάλλοι έδωσαν, μάλιστα και τις πρώτες πληροφορίες για το ηλεκτρικό 3008, επισημαίνοντας ότι θα έχει αυτονομία που θα αγγίζει τα 700 km. Θα προσφέρεται με τρία διαφορετικά ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα, ενώ μία έκδοση θα είναι τετρακίνητη, με ύπαρξη δύο ηλεκτροκινητήρων.

Μάλιστα, στην παρουσίαση επισημάνθηκε ότι θα ακολουθήσει και η ηλεκτρική έκδοση του 5008 «πολύ σύντομα», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Ωστόσο φαντάζει δύσκολο αυτό να συμβεί μέσα στο 2023, αλλά δεν μπορεί να είναι κανείς σίγουρος.

Volkswagen ID.7

H VW μας ευχήθηκε καλή χρονιά παρουσιάζοντας μεν το νέο ID.7, αλλά φουλ καμουφλαρισμένο, με χρήση μοναδικής ψηφιακής τεχνολογίας και 40 επίπεδα βαφής! Βέβαια, μία ημέρα μετά, μπορέσαμε και είδαμε κατασκοπευτικές φωτογραφίες από ένα μοντέλο προπαραγωγής χωρίς καμουφλάζ, ωστόσο περιμένουμε την «κανονική» του παρουσίαση.

Γνωρίζουμε ήδη ότι θα διαθέτει αυτονομία έως και 700 km, χωρίς να έχουν αποκαλυφθεί οι λεπτομέρειες για την απόδοση του κινητήριου συνόλου ή την ενεργειακή χωρητικότητα της μπαταρίας του. Οι χώροι είναι μεγάλοι για τους επιβάτες, αλλά για περισσότερα θα κάνουμε υπομονή το πολύ μέχρι το 2ο τρίμηνο του έτους, όταν και γνωστοποιήθηκε ότι θα φτάσει στις αγορές.

Volkswagen ID.3

Η γερμανική εταιρεία «τρέχει» προς την ηλεκτροκίνηση. Άλλωστε έχει ανακοινώσει ότι μέχρι το 2026 θα παρουσιάσει άλλα 9 ηλεκτρικά μοντέλα (εκτός του ID.7). Σε αυτή τη λίστα εντάσσεται και η 2η γενιά του πετυχημένου ID.3.

Στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, παρουσιάστηκαν οι πρώτες φωτογραφίες-teaser, που αποκάλυψαν μια πιο επιθετική εξωτερική σχεδίαση και αναβαθμισμένο εσωτερικό. Τεχνικές λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές, όμως η Volkswagen «δεσμεύτηκε» ότι την άνοιξη θα το παρουσιάσει πλήρως και γνωστοποίησε ήδη την τιμή του.

Volvo EX30

Μπορεί η Volvo να υπερηφανεύεται για τις εντυπωσιακές προδιαγραφές ασφαλείας του νέου EX90 που παρουσίασε τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά ήδη συνεχίζει ηλεκτρικά και ετοιμάζεται να λανσάρει και το «μικρό αδερφάκι» του, το EX30. Αν και αρχικά τα αποκαλυπτήρια αναμένονταν προς το τέλος του έτους, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα παρουσιαστεί στα μέσα Ιουνίου.

Το νέο ηλεκτρικό crossover θεωρείται μοντέλο - κλειδί από την Volvo, καθώς εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τη δημοφιλία του XC40. Στο target group βρίσκονται κυρίως οι νέοι έως 25 ετών και γι’ αυτό αναμένεται να κρατηθεί όσο το δυνατόν πιο χαμηλά η τιμή του.